lave en trafo ellers omformer om til en svejser

Jeg er biavler og har brug for en strøm kilde til at lodde voks plader i rammerne .

Jeg har set nogle der bruger en lille trafo til det men jeg ikke hvad jeg kan bruge..har prøvet med en 12 volt 100 watt strømforsyning fra en helogen skinne....

Hvad kan jeg bruge
Jeg er biavler og har brug for en strøm kilde til... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
FXJ vil det sige 24-36v 5 AMP ???

Jeg er også ved at tænke på at lave en honningssynger......er det noget du kender noget til ??
Kunne være sjovt hvis vi var en lille flot på 5 dygtige personer der fik lavet 5 stk...
Er der noget du er godt til og kunne du tænke dig at være med ??
Skrevet af Urup på 15 maj 2010 16:23
FXJ vil det sige 24-36v 5 AMP ???

Ja. Jeg mener, at nogle strømforsyninger til bærbare giver 24-36 volt. Om det er nødvendigt med 5 amp er jeg mere i tvivl om. Dem der sælges af forhandlerne leverer ikke så meget. Men man kunne jo lade det komme an på en prøve når man ved hvor varm tråden skal være får voksen smelter. Har set at nogle har brugt en ATX-strømforsyning på 12volt fra en stationær, men den er næsten 30 sek. om at varme voksen op og resultatet bliver vist ikke så godt. Jeg er i tvivl om man kan sætte dem i serie, for ellers var det en billig løsning.
Skrevet af Urup på 15 maj 2010 16:23
Jeg er også ved at tænke på at lave en honningssynger......er det noget du kender noget til ??
Kunne være sjovt hvis vi var en lille flot på 5 dygtige personer der fik lavet 5 stk...
Er der noget du er godt til og kunne du tænke dig at være med ??


Check denne side: http://www.beesource.com/files/4frmextr.pdf Da vi kun vil have 2 stader går jeg og tænker på om en presse er en bedre ide. Dem der presser, siger at honningen bliver af en bedre kvalitet og den kunne så også bruges til at presse æbler til cider med. I Frilandshaven på DR2 lavede de en presse for et par år siden af nogle brædder og en donkraft. (se evt DRs hjemmeside) Hvis vi skal have en slynge går jeg efter en brugt. Jeg kan ikke svejse i rustfrit og har ikke maskiner til metalarbejde.
Jeg vil stadig mene at en vridemaskine er et muligt alterativ, det er jo 2 gummivalser der valser honningen af pladerne.
Du kan ikke bruge sådan en...pladen sidder inde i en ramme og skal bruges igen
OK men jeg troede man tog dem ud af rammen, og så blev der også nævnt tidligere at man pressede dem.Men vil ikke gøre mig klog på noget du ved mere om end mig.
Har iøvrigt brugt ca 100 plader om året igennem mange år til polering af optik.
En strømforsyning til en bærbar kan som tidligere nævnt levere ca. 20 Volt og op til ca. 5 amp. det er dog en switchmode forsyning og jeg er ikke sikker på at den kan lide at få en "kortslutning" med en ståltråd - hvis du forsøger så sørg for at du gør det med en strømforyning som ike skal bruges igen....
For at kunne vejlede dig korrekt er det nødvendigt at vide hvilken ohm'sk modstand din tråd har - uden det kan vi kun give velmenene råd, men ikke noget som du realt kan bruge.

Når det er sagt vil jeg tro at den god måde at lave et "svejse apparat" er enten ved at købe et færdigt brugt i dba eller alternativt tage 2 små 12 v akumulatore i serie (køb nogle små hos f.eks. biltema) - pris omkring 200 kr afhængig af størrelse - hertil skal du så have en biloplader til at lade op - du kan enten bruge en 12 volt oplader og lade hver batteri op for sig eller bedre have en 12/24 Volt oplader som kan lade dem op dirrekte - evt. mens de er i brug.
Akkumulatorene kan sagtens levere den strøm som er nødvendigt - det som er det springende punkt er hvor længe du har brug for det, og om tråden du benytter kan tåle varmen før den smelter - en tynd kobber tråd vil smelte i løbet af et split sekund - ved ikke lige med rustfri stål - det kan formodentlig godt tåle det da det dels har større modstand og et højere smelte punkt.
Løsningen med 2 bilbatterier + oplader er ikke noget som kan benyttes til langvarrigt brug - det er en løsning som kan benyttes hvis man blot skla bruge den ca. 20-30 sek. mske op til et par minutter afhængig af batteri størrelse og ohmsk modstand.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis