justering af motorhælding i forhold til skrueaksel på volvo penta md 17

Vi er den lykkelig ejer af en Albin 25 med en Volvo penta md 17.
ved bestemte omdrejninger går skruen i resonans, der er monteret ny skrue, black jack og stævnrørsleje.
Vi har fået at vide at det er motorens hældning der skal justeres i motorophængene.
er der nogen der har erfaring med dette.
Vi er den lykkelig ejer af en Albin 25 med en... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det ville nok være en god idé

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Vi siger mange tak for de gode svar. onmousedown="return false;" src="/DesktopModules/ActiveForums/themes/LDS/emoticons/smile.gif" width=20 height=20>
Vi vil nu forsøge os med et mellemleje.
Vi skriver igen når vi har monteret det og få det afprøvet.
Det kunne jo være en hjælp til andre
mvh
himandher
Hej Lynæs

Hva´ ener du med det?

For at rette en motor ordentlig op er du da nødt til at være sikker på at skrueakselen centrerer i stævnrøret. Hvis den ikke gør det risikerer du nemlig at få svingninger i skruetøjet. Håber at du bedre kan forstå det nu.

Mvh Finn
Man laver ikke opretningen på land, hvor båden står på kølen og og hele skroget er under indflydelse af tyngdekraften, men i vandet hvor kølen vil nedad, men skroget holder den fast, hele båden udsættes for modsatte påvirkninger, ved de to metoder. Centreringen af akslen skulle lejet gerne klare.
Håber det er tydeligt nok forklaret.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej igen Lynæs

Det der med at en båd " giver " sig i forhold til om den er i vandet eller gælder for træbåde eller meget store glasfiber skibe. Et glasfiberskrog er konstrueret som en "selvbærende" enhed. Hvor mange glasfiberbåde ser du, når de står på land, der har understøtning under motoren. Der er ihvertfald ingen i Rudkøbing. Et træskrog giver sig og der skal man understøtte under motoren. Jeg kontrollerer altid flangen om foråret, og det foregår da på land og jeg har endnu ikke måttet skift stævnrørslejer, hverken på min forrige båd som jeg havde i 12 år eller på den nuværende som jetg har haft i 8 år. Så som du kan se er jeg ikke helt enig med dig.

Mvh Finn
Annonce
himandher.
Jeg har det samme problem i min albin 25 med volvo md 17.
Jeg kostaterede at bundkaret på motoren gik på bunden af motorrummet. så jeg hævede motoren 5 mm og rettede op.
På min skrueaksel sidder der et kardankryds så det er ikke vigtigt med hældning men opretningen skal selvfølgelig være ok.

Lynæs: Skal du ikke lige skubbe chokeren lidt ind!!
En Albin giver sig ikke! Hvis en lille lystbåd giver sig så meget i motorfundamenterne skal jeg ihvertfald ikke sejle i den!
Efter søsætning foretager man i skibsverdenen noget der hedder autolog for at se om alt kører rigtigt.
Men det er efter at man har rettet det hele op når akselen er ude som Finn Gevind så korrekt beskriver og hvad er det for noget vrøvl at skrive at stevnrørslejet centrerer????

himandher. Lyt efter Finn Gevind for han har ret og mht. mellemleje har jeg afmonteret mit da det ingen virkning har på så kort en aksel.
Det skal jo også være linet op så der er pludselig en ekstra ting der skal passe.
Go' sommer

sorenkran

Det kan da godt være at nogle småbåde er så stive at de kan rettes op på land, men du SKAL kontrollere opretningen nå båden kommer i vandet.

Lynæs gav det mest korekte svar

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

FWM.
Ved ikke hvoffor man skal kommentere når men ikke lige har alle svar på indlægget.
Finn Gevind beskriver at man skal kontrollere efter at båden er kommet i vandet.
Synd at du ikke tænker at jeg kommenterer for at hjælpe himandher og ikke debatere med folk som føler at de skal være dommere om hvem der har ret eller ej.
Har du en båd med et problem som vedrører dette emne og har erfaring du vil dele ud af, synes jeg at du skal hjælpe istedet for at dømme.
For at komme dig i forkøbet med at komme med flere domme i dette emne, så dømmer jeg ikke men råder blot til at følge et råd som er korrekt, dette er et faktum for jeg har selv lige udført denne handling og med succes.
Så spar os venligst for dine domme.
Mvh. Søren

sorenkran

Det bliver da nemt herefterdags, ud med forum, ind med sorenkran. Skulle det blive for meget for sorenkran, kunne det måske indskrænkes til, at har bare afgør, hvem, der har ret. Et hidtil ukendt fænomen. Men væk med al tvivl og lyt til fænomenet.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Alle

Er indlæggene ikke ved at køre af sporet? Jeg er bedøvende ligeglad med hvem der har ret. Og hver især må mene hvad de vil. Jeg kom med mit indlæg for at hjælpe og så kan folk jo bruge rådet eller lade være. Hermed slutter jeg i hvertfald på dette indlæg.

Ha´ en god pinse
Mvh Finn
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis