Lampeudtag i gipsloft

Hej

Jeg skal have sat et gipsloft op direkte på mit nuværende træloft, mit spørgsmål går nu på hvordan skal jeg gøre omkring lampeudtaget? Skal der sættes nogen form for skærmning op og hvordan finder jeg ud af hvor det er, når først pladerne er sat op?
Hej Jeg skal have sat et gipsloft op direkte på... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja private folk må ikke lave sådan noget, jeg vil anbefale en elektriker !
Hvis lampeudtaget er orange:
Demonter lampudtaget
Sæt gipspladen op og bor hullet så det er samme størrelse som det eksisterende.
I sæt afstandsring
http://www.billigvvs.dk/El-artikler-Lauritz-Knudsen-LK-Fuga%28R%29-materiel-LK-Roset-materiel--LK-loft-og-vaegdaase-afstandsring-16-32-mm-for-PL-daase-191123.html
Monter lampeudtaget igen

Hvis lampeudtaget er gråt:
Demonter lampudtaget og riv hele bagdåsen med ud
Sæt gipspladen op og bor hullet så det er samme størrelse som det eksisterende.
I sæt ny forfradåse
http://www.billigvvs.dk/El-artikler-Lauritz-Knudsen-LK-Fuga%28R%29-materiel-LK-Daasemateriel--FUGA-FORFRA-DAaSE-1-MODUL-410449.html
Monter lampeudtaget igen

Hvis ledningerne er for korte, skal de skiftes helt, de må ikke forlænges med rør/krympemuffer eller med alm. samlemuffer.

SB 6 §513.1 Skriver at alle samlinger skal være let tilgenlige og lette at vedligeholde.Og det er de ikke hvis de er samlet længere inde i en dåse.


Er elektriker, el-installatør og maskinmester.

Så stil gerne spøgsmål indenfor el-installationer.

Mestre både Stærkstrømsbekendgørelsen afsnit 2, 5, 6, 6A, 6B, 6C og 8.

Nu er jeg ikke paragraf-haj eller så stærk i bogen at jeg vil reklamere med det.

Men kan du ikke lige forklare hvorfor man ikke må forlænge ledninger med presmuffer? (Grunden til at man sætter krympeflex uden om kabler, er at de jo skal være dobbeltisolerede) Og der står vist ingen steder, at man skal kunne skifte ledningerne, der udgør den faste installation. ( I så fald, vil jeg egerne vide hvorfor man må lave installation med kabler. Samt, hvordan du vil gøre med et lampested hvor der kommer et kabel i oppefra)

Mht. den dåse du henviser til. Så er den blevet godkendt til installation i lofter. Det var den ikke før!


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Nej, og hvis man ikke er "paragraf-haj", så syntes jeg det er vovet at man nogle gange giver råd og vejledning uden at have viden og baggrund inden for området. Silvan, Jem og Fix, og lign. fik flere domme indenfor dette. Bare lige en sidedetalje.

Læs SB 6, §513.1, SB 6 §522.8.1.5 og SB6 §134.1.1 og ring så og snak med Sikkerhedsstyrelsen, så giver de mig ret, når du beskriver installationen.
Grundet til det er at hvis ledningerne er udskiftelige, og beregnet til at der kan trækkes nye, så skal de også være det hvis man laver installationen om. Men hvis man sætter faste muffer på, så kan ledningerne kun trækkes ud den ene vej. På en måde godt nok, men ikke helt, for Sikkerhedsstyrelsen tolker det som et brud på SB6 § 522.8.1.5 og SB6 §134.1, da de tolker det således at man skal kunne trække dem ud begge veje.

Hvis det er med kabel, og det ikke ligger i rør, så kan man bare forlæng lederne det krympemuffer eller med andre permanente muffer. Men kun hvis det er en PL dåse (orange). Hvis det er en forfradåse, så skal den flyttes med ud i det nye loft, og så er kablet jo ofte for kort, og derved skal hele kablet forlænges.

Ja, den er blevet godkendt til at sidde i loft. Men med den begrænsning at det ikke må være rosetmateriel (lampeudtag). Så forfradåse i loft med lampeudtag er stadig ulovlig, og vil blive sådan, da dåsen ikke er designet til at kunne klare træk.
Men man ser det mange steder, og hvis man har udskiftet fra gammel til ny forfradåse under renovation, så ser Sikkerhedsstyrelsen igennem fingerene med det (uofficielt).
Men den skal i alle omstændigheder skiftes, da man så godt som aldrig kan flytte en forfradåse uden at ødelæggen den.

Er elektriker, el-installatør og maskinmester.

Så stil gerne spøgsmål indenfor el-installationer.

Mestre både Stærkstrømsbekendgørelsen afsnit 2, 5, 6, 6A, 6B, 6C og 8.

DU må gerne selv mont en PL dåse, men du må IKKE selv TILSLUTTE den...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Emnet med krympemuffer har været oppe før. Jeg troede ikke det var lovligt, men fik noget andet at vide.
Jeg kan ikke lige finde tråden. Men jeg leder lidt videre. (Måske kan Steinaa komme med svaret. Det var vist ham der gjorde det sidste gang)

Om det så er noget jeg selv ville gøre, er ikke til diskussion. Jeg ville trække nye ledninger!

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Vi kommer da vidt omkring i tråden her :-)

mkh: Nej, du må ikke selv montere den...

Bornholmer: Hvad er det for domme byggemarkederne har fået på halsen? Jeg troede kun det var blevet til dårlig omtale i forskellige TV-programmer...

Jeg mener nu ikke de listede paragraffer har noget at skulle sige i forbindelse med trådstarters spørgsmål. Efter min bedste overbevisning er der ikke noget i vejen for at forlænge lederne med pressemuffer.

513.1 siger at du ikke må forlænge lederne med samlemuffer såfremt du ikke kan komme til dem efterfølgende.
522.8.1.5 siger blot at du ikke må trække 500m rør med 100 bøjninger undervejs uden at have et tilstrækkeligt antal punkter hvor du kan hjælpe kabler / ledere på vej.
134.1.1 siger at du skal vide hvad du laver...

Jeg er dog stødt på en tolkning der ligger lidt op af din udmelding. I forbindelse med udvidelse af en eksisterende rør-installation er det ikke tilladt at forlænge ledere med pressemuffer såfremt der er bøjninger på udvidelsen hvorved det ikke vil være muligt at trække installationen hverken den ene eller anden vej. Men i denne situation vil forlængelsen med pressemuffer i det eksisterende lampeudtag stadig gøre det muligt at trække installationen ud igen hvorved jeg ikke kan se nogen problemer hverved.
Du må gerne mont en ny kontakt, det samme gælder med en PL dåse, men du må IKKE selv tilkoble dem

præcis som hvis du selv tækker vandrør, dem må du ej heller selv tilslutte

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Suk... I samme sekund det er tiltænkt som værende fast installation skal det udføres af en autoriseret eller en der er ansat direkte under den autoriserede. Se evt. elinstallatørloven §2 pkt. 2 og §3... det samme gælder naturligvis også vandrørerne.
OK, så skal sanderum el service en tur på kursus, det var den besked jeg fik da jeg skulle reno et gammelt hus og trække nye kabler i hele skidtet.. lavede alt selv, han sluttede dog til.. Men tak så blev man da det klogere....

/mkh
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis