Ingen kølevand !!

Hej alle i gæve bådfolk,
Jeg har et problem som jeg ikke kan hitte ud af! håber at der er nogle af jer der har et godt bud på hvad der kunne være galt,  Jeg har en Albin 25 med den orginale motor AD 21, For en uge siden begyndte den at køre varm! så jeg begyndte at undersøge hvor fejlen kunne være, det første jeg gjore var at se om den fik noget køle vand, hvad jeg konstaterede at den ikke fik, nåh så må det være pumpen eller impelleren! men efter at have sat en slange på hvor den normalt suger sit vand fra vandventilen, satte den løse slange ned i en stor spand vand og startede motoren og vupti! den sugede fint vandet fra spanden og sendte kølevandet bagud, så det tyder jo på at pumpen og impellerne virker Ok. Så prøvede jeg at åbne for ventilen hvor den får sit vandindtag  men der kom ingen vand ud af, Nåh tænkte jeg så må ventilen være stoppet eller færdig, spændte hanen af for at se om der var en pakning eller andet galt med den, da jeg fik den af kunne jeg se at det ikke var en ventil med pakning men en spadeventil , og åbnede og lukkede fint nok, så kan der jo kun være en muglighed mere at skrogfilteret som sidder under båden er stoppet med et eller andet! Jeg har prøvet at blæse trykluft igennem ventilen indefra og ud , der kommer en masse bobler i vandet ved siden af båden, men ingen vand ind??? meget mystisk !!  skulle der ikke være pres på ventilen når båden ligger i vandet? håber at der er nogen der har et godt bud på hvad der kunne være galt! Tak.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har en utæthed et eller andet sted mellem pumpen og indtaget, så er det meget nemmere at suge luft ind, end vand.

MVH
Ulf

Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

Hej Ulf, nej jeg har ikke suget luft ind! Jeg har blæst luften ud igennem indtaget for at se om der skulle sidde en prop i røret fra ventilen og ud til vandsien under båden, men luften går fint nok ud af systemet, men ingen vand kommer ind! det er problemet!! Jeg ved at det lyder underligt, men det er fakta.   mvh. Visborg
Jeg udtrykte mig måske ikke helt klart.
Når slanger mv. er samlet til normal drift, så må der ikke være utætheder hvor luften kan slippe ind. Selv ret små utætheder kan gøre at impelleren ikke kan suge vand ind.

MVH
Ulf

Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

man kan godt lave en kontraventil af en vandsi og en plastikpose.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Ulf, den er jeg med på! at der ikke må være utætheder i systemet, for at pumpen kan suge vandet ind. men hvis jeg tager slangen af ved indtagsventilen og åbner for hanen skal der så ikke komme vand ind? jeg mener at der skulle være tryk på når båden ligger i vandet og intagsventilen sidder indbords og under vandlinjen?  Eller har jeg misforstået det hele?  mvh. Visborg
Annonce
Så tar vi den mere præcist, hvis du har et stykke plastik hængende over sien , vil du kunne blæse ud, men plasten stopper risten igen når du ikke blæser mere.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg må give Lynæs ret. Der må være noget der virker som kontraventil her.

Det er nemmere at hamre en skrue i, end at skrue et søm i....

Tak Lynæs! det var også min tanke at der må være et eller andet på eller inde i sien som virker som en membran og lukker sien igen efter jeg har blæst med trykluft, men så er det lige hvordan jeg kommer derned for at ranse sien, vandet er jo stadig lidt koldt til en dukkert !! da jeg ligger i en havn hvor vi ikke har slæbested, men bliver hejset i og op. Jeg må finde på noget, Tak for svaret.
Er der ikke en med en tør- eller våddragt i havnen.. I Vindeby Havn kommer der ofte et dykkerhold. Når de kommer trætte hjem kan man lokke dem til meget med en kop varm kaffe og noget wienerbrød.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Har du forsøgt at fylde efter med vand? (Ja, jeg ved at det lyder skørt!). Men det er ikke alle impellere der kan ansuge en passende mængde vakuum til at trække vandet ind. Det kan jo være at dit setup i båden kræver en smule mere sug end det midlertidige setup med slangen (som virkede). Prøv evt at fylde så stor en del af slangen som du kan (med vand) inden du smaler det igen - og prøv så igen! Jeg har en bekendt der lige har været igennem samme problem, og det blev løst med en manuel "optankning" med kølevand.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis