Ingen kølevand !!

Hej alle i gæve bådfolk,
Jeg har et problem som jeg ikke kan hitte ud af! håber at der er nogle af jer der har et godt bud på hvad der kunne være galt,  Jeg har en Albin 25 med den orginale motor AD 21, For en uge siden begyndte den at køre varm! så jeg begyndte at undersøge hvor fejlen kunne være, det første jeg gjore var at se om den fik noget køle vand, hvad jeg konstaterede at den ikke fik, nåh så må det være pumpen eller impelleren! men efter at have sat en slange på hvor den normalt suger sit vand fra vandventilen, satte den løse slange ned i en stor spand vand og startede motoren og vupti! den sugede fint vandet fra spanden og sendte kølevandet bagud, så det tyder jo på at pumpen og impellerne virker Ok. Så prøvede jeg at åbne for ventilen hvor den får sit vandindtag  men der kom ingen vand ud af, Nåh tænkte jeg så må ventilen være stoppet eller færdig, spændte hanen af for at se om der var en pakning eller andet galt med den, da jeg fik den af kunne jeg se at det ikke var en ventil med pakning men en spadeventil , og åbnede og lukkede fint nok, så kan der jo kun være en muglighed mere at skrogfilteret som sidder under båden er stoppet med et eller andet! Jeg har prøvet at blæse trykluft igennem ventilen indefra og ud , der kommer en masse bobler i vandet ved siden af båden, men ingen vand ind??? meget mystisk !!  skulle der ikke være pres på ventilen når båden ligger i vandet? håber at der er nogen der har et godt bud på hvad der kunne være galt! Tak.
Hej alle i gæve bådfolk, Jeg har et problem som... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Sådan en god, gammel AD21 har jo 2 'separate'  pumpekredsløb. Det, som leder saltvand igennem motoren, og så lænsepumpen.

Begge impellere sidder på samme aksel, og de er kun adskildt af en messingplade, som absolut ikke slutter tæt mellem de to kresdløb.

Kan det tænkes, at du har åbent for lænsepumpen, så den suger luft ind, der kan blande sig med indsugningen af kølevand?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Vi havde lidt samme problem, da vi satte Bente II i vandet i år.

Vi skiftede impellere, dvs.  lænsepumpens, som var totalt ødelagt, røg ud, den, vi satte i for 2 år siden (og som næsten ikke blev motioneret sidste år) blev sat i som lænsepumpe, og en ny blev sat i kølepumpen.

Så kom båden i vandet, vi starter motoren, tjekker kølevandet... og der kommer intet ud. Så ned til motoren igen, efter en time viser der sig, at impelleren slet ikke følger akslen, den er monteret på.

Sådan en gammel Albin er født med et gammelt princip:
Akalen har et fladt stykke. på det skal man anbringe en flad drivstift, denne skal man ramme med den fals, der er fræset i indersiden af gummihjulet.

Da ci satte vores i vandet, havde vi ikke fanget stiften rigtigt, den lå bare inde ved siden af impelleren.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Hvis du afmonterer slangen til pumpen og så åbner ventilen,kommer der så vand ind i skivet ?
Hej i brave søulke!!
Tak for alle jeres gode svar og ider til mit problem med kølevandet! Igår havde jeg en kammerrat som er fritids dykker nede og se på vandindtags sien,og ganske rigtigt den var stoppet med en masse fedt møg som har ligget og drevet rundt i havnen, men efter han fik renset sien med en lille tynd stålkrog og en stiv børst, så kom der masser af vand ind!! hura -hura mit problem var løst, spændte slangene på igen og startede motoren op og hurtigt hen agter for at se om den spyttede kølvand ud, og ja da hvor det kom ud!! så nu er vi sejlene igen, Til dig Albino! den der med den lille drivstift har jeg også prøvet, det er godt nok noget småteriværk!! en kladt fedt i falsen på Impellerne hjælper at holde dem på plads når de skal ind over pumpehus akslen!
ønsker jer alle god sejllas og en dejlig varm sommer!! Mvh.Visborg
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis