Vindrue, hvilken?

Jeg smagte for nogle år tilbage nogle vindruer, som jeg meget gerne ville have i mit drivhus, når jeg engang fik hus og have. Det er så nu, men synes ikke jeg kan finde "dem" nogle steder i planteskolerne. Jeg leder efter et navn på en sort, som giver store gule/grønne meget søde og sprøde druer. De skal stå udenfor i drivhuset hele året.
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Svært spørgsmål, som næsten er umuligt at svare på.
Men her er lidt at arbejde videre med:

- Bianca er sød/sprød og grøn.
- Reform er meget sød og grøn.
- Stella er saftig/sød og grøn/gul.
- Zalas Perle er meget sød og grøn.

Mange mennesker har en vin i deres have/drivhus/udestue, men kender ikke navnet på den. Så det er svært at finde noget der ligner en bestemt plante, man har set og smagt vindruer fra.

Husk lige, at placeringen, vandmængden, gødningen, jorden og trimning af klaserne har betydning for hvor store dine vindruer bliver. Ikke kun sorten.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

For år tilbage havde jeg en voldsom livskraftig vin i vores udestue, der dog aldrig frembragte druer, men kun lus og meldug i rasende store mængder.
Mit råd er at undsøge om planten er frugtbærende, luse- og meldugresistent.

Den røg ud, da gulvet blev lagt om med gulvvarme osv, sammen med 2 vildtvoksende figenplanter, der næsten var ved at sprænge rummet!

Med venlig hilsen
ktm

 

Zum Teufel....ktm... jeg har lige (seneste forår) monteret en vin i min udestue... nu håber jeg ikke at det ender som med din

Min er en blå Vitis Boskoop Glory... skulle give store klaser og flotte blå druer... det får vi så at se.

I øvrigt er det en god idé at klippe halvdelen af druerne i en klase væk, når de er nået ærtestørrelse. Så bliver de resterende druer ekstra store

Her er et billede af det jeg håber på at opnå:

Og hvis ikke det virker, så får jeg nok vin i min udestue alligevel.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Ja, hvis min vin havde opført sig som den på skilderiet, havde jeg sandelig bevaret den, gulvvarme eller ej.

Ud over at min var kolossalt dekorativ, medførte den desværre især mange lus, og da jeg ikke uden videre kunne få fat i Bladan, måtte den ud.

Jeg er nu henvist til vin, i beskedent omfang, på anden vis.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Skrevet af ktm på 30 apr 2010 12:41
Ja, hvis min vin havde opført sig som den på skilderiet, havde jeg sandelig bevaret den, gulvvarme eller ej.

Ud over at min var kolossalt dekorativ, medførte den desværre især mange lus, og da jeg ikke uden videre kunne få fat i Bladan, måtte den ud.

Jeg er nu henvist til vin, i beskedent omfang, på anden vis.


Ja min kone og søn er glad for den vin der stod i drivhuset, og som har været der næsten en generation før jeg købte huset.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

@FWM... får den speciel behandling, eller kører det helt af sig selv?

Jeg har nemlig også en vin i mit drivhus. Den plantede jeg for 2 år siden og den vokser lystigt. Jeg har plantet den uden for drivhuset og stukket den igennem et af glassenes hjørner.
Så er jeg fri for at vande den. Det sker helt automatisk

Men jeg havde lidt mikroskopiske sorte pletter på nogle af druerne sidste år.... ved ikke rigtigt hvad det var ?

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Den står ude i siden af drivhuset, lige op af sokkelen så den får vand ude fra, og når der er tørt er den let at vande samtidg med at kapilærkasserne bliver fyldt op.
Den har lige fået lidt NPK gødning, eller klare den sig selv.

Den gamle ejer havde en tradition med at klippe den 2 juledag, og have familie med til det, med en frokost bag efter, jeg regner med at føre dette vidre når mine børn bliver ældre

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Det er da en tradition der er værd at holde i hævd!
Specielt det med frokosten skal nok være populært... pas godt på vinen, ellers forsvinder traditionen jo.

Jeg vil give min lidt gødning... måske er jorden for mager....

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Jeg kan anbefale Himrod. Har selv en stående udendørs, hvor den kun giver middelstore druer. Men de er meget smagsrige, og så har de en kvalitet, du ikke nævnte. De er stenfri, hvilket sikrer at man får meget mere ud af de mindre druer, som ellers kun er skind og sten.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis