Vindrue, hvilken?

Jeg smagte for nogle år tilbage nogle vindruer, som jeg meget gerne ville have i mit drivhus, når jeg engang fik hus og have. Det er så nu, men synes ikke jeg kan finde "dem" nogle steder i planteskolerne. Jeg leder efter et navn på en sort, som giver store gule/grønne meget søde og sprøde druer. De skal stå udenfor i drivhuset hele året.
Jeg smagte for nogle år tilbage nogle vindruer... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det blev en Himrod (grøn/gul), der røg så os lige en Schuyler (blå) med, så nu skal de bare have lidt god jord, også plantes

Har i mellemtiden læst at nogle planter roden udenfor, også leder vindruen ind igennem et hul i en rude. Det er vel helt fint at plante den direkte i jorden INDE i drivhuset? Hvis man planter den indenfor lige opad en rude, så kan den vel selv suge vand, selvom den ikke direkte får regn når det regner? (skal nok lige nævne at jeg ikke har fliser i drivhuset, men bare jord, også spagnum oven på jorden.
Skrevet af Akn1979 på 03 maj 2010 15:20

Har i mellemtiden læst at nogle planter roden udenfor, også leder vindruen ind igennem et hul i en rude. Det er vel helt fint at plante den direkte i jorden INDE i drivhuset? Hvis man planter den indenfor lige opad en rude, så kan den vel selv suge vand, selvom den ikke direkte får regn når det regner? (skal nok lige nævne at jeg ikke har fliser i drivhuset, men bare jord, også spagnum oven på jorden.


Det er jo sådan min står, og jeg er ret sikker på at rødderne går ud under soklen

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Nu har jeg lige læst de enkelte indlæg og har lige lidt input jeg håber i kan bruge.

Først angående plantningen så vil jeg ikke anbefale at plante udenfor og så føre ind i drivhus/udestue, da det i værste fald kan tage livet af planten....... Problemet i dette er at temperatur forskellene ude og inde kan gøre at planten om foråret går til hvis den begynder at "vågne" efter nogle solskins dage der har opvarmet drivhuset, mens der stadig evt. er frost i jorden udenfor.

Jeg vil istedet anbefale som også nævnt ovenfor at plante den i hjørnet og evt. sørge for at der er hul i soklen således at rødderne kan søge ud og ned.

Angående plantevalg kan jeg absolut anbefale Bianca, som giver nogle finde sprøde søde grønne druer af en ok størrelse. Derimod vil jeg ikke anbefale Boskoop Glory, da den hos mig kun giver meget små druer (omend de da gav god farve og smag ti len rose vin sidste r :o). Med hensyn til køb af planter kan jeg anbefale at kigge lidt på nettet istedet for at bruge den lokale planteskole, som efter min erfaring har et meet begrænset udvalg. tjek evt. www.vinmager.dk som har mange forskellige sorter både til drivhus og friland - og både spise og vin druer.

Håber det kan bruges - kig evt. på min hjemmeside www.bachsbog.dk hvor der står lidt om puslen med vin :o).
Uha vibfyr... nu ved jeg ikke om vi skal stole på dig Sagt i al venlighed.

I DK anbefales netop den vindrue, som du ikke kan anbefale til vinproduktion, fordi den er meget stabil. Ikke den mest perfekte, men til det danske klima meget velegnet og stabil drue.

Så vil jeg også stille spørgsmålstegn ved, om ikke en vin kan plantes ude og stikkes gennem en rude. Det er gjort i adskillige tilfælde... jeg har selv gjort det for år tilbage... med stor succes. Det virker fint. Ingen af de problemer du nævner. 

Lige nu bor jeg i DK, i det område, der er mest udsat for nattefrost, i hele DK... Midtjylland. 
Det har ikke givet problemer...
Jeg ved ikke om det du beskriver er pga. egen erfaring, med en vin der er gået ud? Eller bare en teoretisk tilgang til denne problematik?
Min praktiske erfaring er, at det ikke er som du beskriver.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Jbr:

Jo stol du bare på mig :o) - jeg siger ikke at planten dør, men at der risiko for det. Problemet er at hvis den springer tidligt ud og begynder at fordampe fra bladene og ikke kan trække vand fra jorden grundet frost. Men som sagt, siger ikke at det ikke kan lade sig gøre, men jeg vil dog plante inde. Skal dog siges at det ikke er fra egen erfaring, men er faldet over det flere steder på nettet og i litteratur i forbindelse med søgning om vindyrkning i danmark.

mht. booskop glory så kan den sikkert godt du som vindrue i drivhus, da den giver meget små og velsmagende druer, men ikke som spisedrue der er druerne simpelthen for små! Og slet ikke på friland..... Jeg plantede tilbage i oktober 2004 en bianca og en boskoop glory - og her er Bianca ihvertfald overlegen - flotte grønne sprøde druer og en rigtig god vækst. En anden drue jeg gerne vil anbefale er Nero, som jeg har på friland hvor den giver nogle fantastisk flotte blå druer med god smag og sprødt skin. De topper dog ikke helt på friland - men det tror jeg at de vil gøre i drivhuset. Overvejer karftigt at plante en aflægger selv i drivhuset.

Mvh

Flemming
Annonce
Ja, ja... teori er godt ...praksis er bedre... måske
Lad os nu se.

Sjovt nok har jeg en Bianca i drivhuset og en Boskoop Glory i udestuen...

Spændende at se resultatet. Første år for Biancaen i drivhuset gav netop meget små druer

Og husk så lige, at du kan optimere druernes størrelse, såom jeg tidligere har beskrevet, ved at klippe hver anden drue væk, når de når ærtestørrelse... måske en god idé med Boskoop´en.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

hEJ
Det er svært at sige hvad det kan være for det kan være spå meget.
Jeg har lige købt  en god druesort som er ejnet til at spise, er sød, kan vokse i have i syd vent delk hvor kommer sol, den tåler -20 til +35, den vokser hurtig, det kan vokse som slyngplante til flere meter eller kan beskæres til den højde man vil. Prøv. Det hedder: Vitis vinifera Muscat.Det kan købes nu i Fredericia 3 stk for 40,-og du kan få adresse.
Med venlig hilsen. Renata
Vibyfyr,

Øh, hvordan kan den springe ud, hvis rødderne ikke understøtter en saftspænding?
Forekommer mig som noget vrøvl. Undskyld!

Det har vist altid været god dansk latin at plante roden udenfor. Det er jo netop for at forhindre for tidlig udspring, som ville medføre betydelige skade på nyvækst for det tilfælde at der kom frost indeni drivhuset!!
Mine vokser nu ganske fint indenfor, har dog også plantet dem direkte op ad rammen, så kulden i jorden udenfor er "tæt" på rødderne. Det er vel ikke den lille stump som er udenfor som afgør om vinen begynder at vågne? er det ikke mere hvornår rødderne får varme, og dermed er i stand til at suge vand ind(som ikke er frosset), som afgør om den begynder at sætte blade indenfor i huset?. Nu jeg tænker over det, må det vel næsten være vinen som er inde i huset som afgør det, så om man sætter vinen op ad rammen indenfor, eller udenfor kan da ikke gøre det store, det er måske 10cm vi snakker om. Dette er selvfølgelig kun hvis man planter direkte i jorden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis