Facaderenorvering og facadefræsning?

Kære Forum

Jeg ejer et gammelt hus fra 1911 som jeg overtog i 2006. Efterhulmursisolering begyndte murmalingen at skalle af (det var muligvis tilfældigt sammentræf). Jeg kan se at der under murmaling er et gammelt gult kalklag. Jeg er interesseret i at få en ny facade og selvfølgelig en så billig løsning som muligt.
 
Jeg har overvejet sandblæsning, men det sviner og er vist ikke så velegnet til gamle huse?
Jeg har overvejet hedvandrensning, men er i tvivl om det overhovedet kan få den gamle maling med af?
En håndværker har desuden foreslået opsætning at armeringsnet for at de gamle sætningskader og pudsrevner ikke skal slå igennem igen.

Mit spørgsmål er: Kan man benytte en facadefræser til at fjerne gammel maling og kalklag UDEN at skulle efterpudse hele væggen og så derefter kalke muren igen? Det behøver ikke at være den perfekte løsning men en acceptabel løsning

Mvh Rubek
Kære Forum Jeg ejer et gammelt hus fra 1911 som... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har du en ejerskifteforsikring?? Vi havde det samme problem og ejerskifteforsikringen dækkede!! Godt nok efter en del tovtrækkeri. De prøvede at undslå sig ved at sige det var fordi vi havde flyttet dugpunktet, fordi vi havde isoleret væggene indefra, men den holdt ikke. Det var netop maling oven på kalk der var problemet. Har fået sandblæst, pudset op og mangler nu kun at får malet. Samlede omkostninger løber op i godt 200.000
jeanni!!!
Tillykke. Den var ikke gået hos undertegnede.
Hvordan kan det være ejerskifteforsikringen dækker når skaden fremkommer efter at I udført indvendig vægisolering og efter at I iøvrigt havde overtaget huset.
Det er almindelig kendt at indvendig efterisolering medfører øget risiko for frostskader på murværket.
Som det f.eks. fremgår af Rockwools Hjemmeside:
”NB! Denne metode er ikke velegnet til teglstensvægge af ikke hårdtbrændte teglsten på grund af risiko for frostsprængninger. Kontakt en mursagkyndig for vurdering af murstenenes kvalitet.”
Hulmursisoleringsfirmaer tager også tilsvarende forbehold.
hpox
Det virker som om du ikke aner hvad en ejerskifteforsikring er. En udvidet ejerskifte forsikring, som er det vi har tegnet, dækker de fejl og mangler,og som vel at mærke ikke er nævnt i tilstandrapporten, sælger (sælger har haft huset i 48 år) leverer videre til køber og fritager langt hen ad vejen sælger for ansvar herfor. Forsikringen dækker ikke ulovligheder. Forsikringen løber i 20 år fra og med OVERTAGELSESDATOEN, og derfor først EFTER sælger (som jo er den der tegner den alm. ejerskifteforsikringen som løber i 10 år, køber kan så tilvælge en udvidelse af forsikringen) er fraflyttet.
Hvad sker der hvis du et øjeblik glemmer isoleringen og i stedet søger på hvad der sker når man maler med ikke diffusionsåben maling oven på kalk. Der sker det at plastmalingen i første omgang krakelerer, der kan så komme vand ind bag malingen, og vandet kan jo logisk nok ikke komme ud igen fordi malingen ikke er diffusionsåben. Så begynder malingen at løfte sig i kanterne og bliver det frost ja så sprænger pudsen. Pkt.1 er vores hus, som du jo ved, delvis kalksandsten og delvis tegl. Derudover er der tilbygninger opført i gasbeton og problemet var det samme over alt. Pkt 2: Så vidt jeg kan se så fremgår det ingen steder hvilken type sten de andres huse er bygget i!!
Hvis du læser det som Rockwool skriver så handler det om stenfacader, f.eks. kalksandsten, og ikke om pudsede facader der har den rigtige overfladebehandling.
Vores hus er fra 1917
Tillykke en gang til. :o)
Hvem der ved mest om tilstandsrapporter er nok ikke godt at vide!
Derimod ville jeg ikke give erstatning fordi din husmur er malet udvendigt med diffusionstæt maling. Hvis malingen har siddet der i måske 10 år uden at skalle af af betydning og det først begynder når der bliver udført indvendig isolering er det ikke en fejl i tilstandsrapporten. Massevis af huse er malet med diffusionstæt maling uden at der skaller af inden for den normale genbehandlingsperiode. Hvis malingen derimod havde synlige afskallinger da tilstandsrapporten blev udarbejdet, skulle det naturligvis have været registreret.
Mht. Rockwools forbehold vedr. indv. efterisolering står det dig frit for at fortolke efter behov.
Så mon ikke det er dit forhandlingstalent der har hevet erstatningen hjem. :o)
Nej det er ikke mine talenter der har hevet noget hjem, men derimod en udtalelse fra teknologisk institut. Du har helt ret mht. malingen...... det var underlaget, altså kalken, der var problemet. Jeg er ked af jeg ikke fik skrevet det ovenfor men isoleringen omfatter ikke alle vægge, men kun ydervægge på hovedhuset.
Jeg ved fra vores forsikring at de har mindst en sag som vores om ugen.
Jeg anfægter jo ikke tilstandsrapporten eller kommer med udtalelser om den. ;-)
Kan fortælle dig at jeg på FEM Sekretariatets hjemmeside har hentet Håndbog for beskikkede bygningssagkyndige. Den giver et fint indblik i hvilke kriterier der burde have ligget til grund for både vores og helt sikkert også mange andre tilstandsrapporter. Og jo jeg er stædig og holder på min ret.
Vi benytter ofte sandblæsning hos os og det behøver langt fra at svine. Yderligere er disse sandblæsere ofte meget dygtige til at afdække vinduer og døre etc. Det er vigtig ikke at gå på kompromis med forarbejdet! Også selvom det koster lidt ekstra. Mvh. Steffen / Aarhusfacaderenovering

Interesseret i godt håndværk, specielt i udvikling af teknikker og produkter
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også