Slibning af bor.

Hej

Mine bor er ved at være lidt døve så de skal slibes.
Men hvordan gør jeg ?
Skal jeg bare købe sådan en her http://www.biltema.dk/da/Sog1/?quic...=borsliber eller er der andre og smartere måder ?

Hilsen Jan
Hej Mine bor er ved at være lidt døve så de skal... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Ja det er vigtigt, at skærene er lige lange, mål det evt. med en skydelære hvis du ikke har en slibelære.
Når du kikker direkte ned på borets to skær, skal tværægen have ca samme vinkel som selve borspidsen.
Det sikre at boret har korekt frigang, bag på skæret, så det kan skære.
Du kan holde boret ned mod, et hul som er lidt mindre en borets diameter, så kan du kontrolere at skæret er det højeste punkt,
så er du sikker på boret kan skære.
Men start med bor i en rimelig diameter, helst 10 - 13 mm, det er godt at have et nyt bor at kikke efter.

Sidst men ikke mindst, så skal man have en velegnet slibesten, så boret ikke bliver varmt, men lidt køling, slipper man ikke for hvis boret er meget medtaget.
Nu kender jeg ikke kvaliteten af dine bor, men jeg har set billige bor, af så dårlig kvalitet, at de ikke kunne bore i jern...

mvh jens
lidt håndelag skal der til for at slibe i frihåndslibning af bor.
en knækket bor kan redes hvis brudfladen er nogenlunde lige
og er noget vinkelret.!

brug en bænksliber og en bøtte vand til afkølning af bor under slibning
og undgå at blive andløbent blå. så mister de hærdning.!

jeg har redet mange knækkde bore
som man har "skæve mål" som er lidt svære at få fat i dem
eksempel 5.7 mm.?

hved at slibe spidsen flad. og gen opbygge skæret med de rigtige vinkel
ja selv pinolbor er redet efter de er "brændt skæret af".!

men der findes diverse borslibemaskiner life fra borstyr. til bænksliber.
til regulæret borslibemaskiner.! inkl. borslibeforsats til boremaskine.!

man skal lige huske sten afretter.
Har gode erfaringer med den fra drilldoctor.
Der er et par modeller - bl.a. disse: http://www.globaltools.dk/maskiner-556/slibemaskiner-599/borsliber-drilldoctor-dd750x-3237

sjacopsen.

hvor gode er de.

kan de "genopbygge" skæret fra knækkede bor
hvis brudfladen er nogenlunde vinkelret.!

okay.
 
de kan slibe bor op hvis skæret ikke er for meget medtaget.! 

Manden er ejer af globaltools, så hans råd kan du nok ikke stole på!

Desuden vil jeg mene at man kan finde drill doctor til langt lavere priser på nettet end golbaltools.

En klam form for skjult reklame!

mvh Lasse

PS. Jeg tror skam Drill Doctor er fin nok, den skal bare ikke købes der!
Annonce
Hej Hans. De kan ikke genopbygge knækkede bor.
Du kan evt. se en demo video af den her:
http://www.drilldoctor.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.pbv.tabs.intl.tpl&product_id=2649&category_id=77&option=com_virtuemart&Itemid=129

Som Lasse skriver så har jeg kendskab til modellen gennem erhvervskunder der har købt dem, men det er til genopslibning af døve bor.

Til Lasse:
Jeg har på intet tidspunkt sagt at de skal købes hos Globaltools. Jeg har lavet et link, så folk kan se hvad der refereres til. (Nu har jeg lavet et nyt direkte til producenten, hvis det behager dig bedre :-) )
Få en til at vise dig hvordan du skal gøre, så er det næsten ligemeget hvilken sliber du bruger.. Jeg har i nødstilfælde brugt en vinkelsliber.
Mvh.
Mikkel
Det er sjovt nogen mener en maskine sliber perfekt, OK, men til hvad ? Hvis man har arbejdet med de sager lærer man hurtigt at det ikke er ligemeget, hvad man skal bore i. Markant friskær vil meget let hugge i i tynde plader, og rive boremaskinen ud af hænderne eller ved mindre bor, knække dette. Ved messing og støbegods skal skæret slibes væk. Konklusion lær at slibe selv og skab din egen erfaring i hvad der sker når du ændrer lidt på slibningen. Og kør så ikke for hurtigt, men hold spån hele tiden.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
på et sted i lds.

er der i en af trådende er der en nærmest en slibe manual.
til borslibning i hånden. på en bænksliber. med en bøtte vand til afkølning
af bor. under slibning.!

men du kan finde den i søgefeltet. ved at skrive. slibning af bor.!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis