Slibning af bor.

Hej

Mine bor er ved at være lidt døve så de skal slibes.
Men hvordan gør jeg ?
Skal jeg bare købe sådan en her http://www.biltema.dk/da/Sog1/?quic...=borsliber eller er der andre og smartere måder ?

Hilsen Jan
Hej Mine bor er ved at være lidt døve så de skal... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
selvfølgelig kan du lære det

men det kan godt kræve et par bor eller 10 før du får det ind i håndledet, det er det nemmeeste hvis du har en til at vise dig princippet, jeg kan ikke lære dig det over tekst, og der er mange specielle slibninger af bor som ikke er sjovt, eller nemt
hov forresten vådsliber er ikke nødvendig, jeg har altid brugt almindelig bænksliber og så dyppet boret i en skål vand når jeg følte at det var nødvendigt, du kan først se at det er nødvendigt når det er for sent, boret skifter farve :-)
jeg synes at frihåns boreslibning er afslabbende

badedyr.

når man sliber bore er det en fordel have en "bøtte" vand til at køle bore i.
under slibning.!

våd slibning på vådslibemaskine.
det tager evige tid at slibe bore der hvor "hjørnene" er "knækket" af.!
Jeg bruger båndpudser til det grove og vådsliber til det sidste men enkeltvis duer det ikke, båndpudser laver runde hjørner og vådsliber tager som skrevet ingenting, desuden er vådsliber meget følsom for ujævnheder i stenen pga de langsomme omdr. så nummer et til hobby er en almindelig bænksliber med så bred sten som muligt, jo bredere jo nemmere !

Her lidt teori og så bare igang, tryk Ctrl+N og klik her

1:   Det er disse 2 mål der skal være ens, ½ mm forskel ( 1/4 mm i radius) gør hullet 1mm for stort.

2:   Forskellen på de 2 bor er det øverste er slebet perfekt og det nederste har bagskær og kan ikke bore da skæret aldrig kommer ned til emnet.

3:   Den grønne streg går nedad modsat nederste bor på billed 2, det er dette du skal gå efter.

4:   Set oppefra skal borets vinkel (makeret med rødt) være over 90o


Og så det praktiske der er nemt at vise men svært at forklare/udføre.
 
Hvis du ligger boret til og bare drejer rundt får du samme resultat som de billige borslibere, det giver ikke bagskær men heller ikke korrekt skær "forskær", bor glider nærmest rundt ovenpå matrialet og bore kun det du kan mase boret ned, tilgengæld får du et meget varmt bor/emne.

Sliber du derimod kun lige efter den grønne streg på billed 3 får du fjernet det yderste af bagskæret men ikke det bag skæret og du får heller ikke slebet skæret.

Man sliber lidt på det ene og lidt på det andet skær men kun et ad gangen, dette gør man ikke i cirkel og ikke i linie men en blanding så ens bevægelse bliver som borets spiral.
Prøv nu at trykke et større bor igennem et stykke pap mens du drejer uden at lave rundt hul, du skal nu dreje/skubbe (-dreje/trække) for at føre boret ind/ud af hullet (piv frækt). Læs videre når du har gjort dette 1000 gange, wax on wax off 

Start med at (hov hov det har du ikke allerede gjort, tsk)...
Nå start med at ligge skæret til, mens du drejer det køre du ligeledes opad og en smule mod højre, din hånd (roden af boret) køre du med op og en smule mod venstre.
Selve boret holder du i samme hældning så vinklen mod stenen bliver skrapere som du sliber opad.
Her er det rart med en bred sten så du ikke skal balancere indenfor kanterne af stenen mens du koncentrere dig om at slibe boret ordenligt !

De første mange gange ender du op med enten bagskær eller ramme selve skæret på den anden side, så er det tilbage til wax on wax off indtil du har bevægelsen i håndledet.
Vinklen i toppen kommer sikkert osse under 90o men så prøver du bare igen og er det ene skær længere end det andet sliber du noget mere på det korte til de passer.

Håber du fangede det for skriver det ikke igen
Ej bare spørg men tror ik jeg kan forklare det meget anderledes.
rider.

det er rigtig god "boreslibe manual" du har gravet frem.!

den fortæller nermest slidebævelse og denne måde at holde boret på.

jeg bruger også bænkslibemaskine.
og en bøtte vand til køle bore ned med.

hvis boret bliver andløbent blå så har den mistet hærdning.!
Annonce
Ahr kiks ja selvfølgelig, gid jeg havde tænkt på det lidt før
hans2.hansen, tak
Hej takker for de mange gode svar.

Må lige få købt mig en bænksliber og så igang med at øve mig
så jeg også kan slibe i fri hånd.

Hilsen Jan
det lyder da godt.

men inden du går i krig med at slibe bore skal du lige huske en bøtte vand
til afkølning bore.

du har vel en masse bore der er sløve og med afbrækkede "hjørner" og knækkede bore til at genop bygge skæret til efterligening af de nye bore.!  :-)

jeg tyder på at den første bore er ædt halt op i øvelse til skæret ser godt ud.
du kan starte op med en af de mest medtagne bore i god størelse.
til at øve sig op. i kundsten i boreslibning.
hey .. i kan finde en slibe-lære... http://multikoeb.dk/font_color_edf2f6_diverse/diesella_bor_slibelaere_spidsvinkel_118od_max_50_mm_77193_da.html . Den er ikke til at undvære når man sliber bor.. den viser jo om du har vinklen rigtigt og om skæret er lige langt i begge sider...

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis