Slidske til træpiller.

Jeg har rodet mig ud i at lave en slidske til min nabo, så han kan gelejde træpiller fra sit magasin på loftet ned i magasinet på stokeren.

Det skal starte med en firkant ca 100 x 200 mm i loftet i fyrrummet/bunden af magasinet på loftet.
Firkant, for at kunne have et skydeskod til at lukke med, når stokermagasinet er fyldt op.
Denne firkant skal straks gå over i en runding, for at kunne spænde en ca. Ø 200 mm slange på, som skal føre pillerne over i stokermagasinet.

Hullet i loftet sidder forskudt ca 100 cm fra stokeren, hvorfor der ikke kan arrangeres et direkte nedløb i stokermagasinet.

Er der nogen, der kan komme i tanke om et eller andet standard, der kan bruges eller tilvirkes.
Der skal helst være en krave for oven, så røret ikke dumper igennem loftet, men det jo svejses på.

Det er lidt svært at beskrive, men spørg, hvis jeg skal forsøge at uddybe.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har rodet mig ud i at lave en slidske til min... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ja nu plejer det jo at være dig der hjælper andre
så lidt retur må vi vel gi vi kan jo ikke sådan
have at du stoper for de vi ikke gider hjælpe dig
men det har været en fornøjelse at bruge de små grå
sov godt

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

hvor mange tons har du ovenpå åbningen, hvor spjældet skal skydes for? Det er rimeligt svært at skyde et stykke metal vandret gennem en flok træpiller, når der er belastning ovenfra.Desuden har piller det med at sætte sig fast i små hjørner. smuld sætter sig også allevegne. I min silo, kan der stå en hel stak og balancere ovenpå en popnitte der stikker igennem siden. Er det nødvendigt at der er lukket fremad? Man kunne måske lave to rør indeni hinanden øverst, det indvendige rør med en krave, så der ikke render piller ved siden af og så skubbe den inderste stump ned, når der skal fodres, og så skubbe den ovenfor pillelagerets overflade når der er fyldt op.

 

Det er svært at sige, hvor meget vægt der er koncentreret på spjældet, men i værste fald ligger pillerne i 1 m højde.
Jeg har ligget og luret i nat på, at spjældet nok skal laves i f.eks. 5 mm, så det kan betjenes med en mukkert, idet jeg også frygter en stor friktion.
Det er jo ikke til at smøre uden at rillerne vil blive fyldt med smuld.
Selvfølgelig kan man lave spjældet en del bredere end nedfaldsrøret, som også illustreret så flot af Høvlebænk, og på den måde undgå for meget smuld i rillerne.

Der er faktisk ingen plads at operere på, hvis der skal være tilstrækkelig fald hen til stokeren, så det med teleskobrøret bliver ikke nemt, og slet ikke så heldigt, når han alene skal betjene anlægget. Han skal så stå oppe på loftet og vurdere, hvornår han skal lukke, hvis jeg forstår dig ret.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ro på..... det er jo ikke raket-videnskab det her. Kommer fra landet, hvor hegnstråd og bindegarn igennem tiderne har holdt rigtig mange ting kørende. Jeg har også set mange spjæld til kornsiloer lavet med et par brædder og et stykke blik som skydespjæld. Det har fungeret fortrinligt. Det vil dit sikkert også..... og skulle det ske at spjældet kører trælst kan du jo ha en lille ting i baghånden, nemlig en "vægtstang" således at du får et betjeningshåndtag der skal bevæges ex. 60cm for at bevæge spjældet de 20cm.

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Problemet er at det ikke er mig selv, der skal have det, men min flinke nabo, som er en hjælpeløs pædagog!
Derfor skal det være enkelt at betjene, så jeg ikke ustandselig skal assistere.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Det er sjovt for jeg skal etablere nøjagtigt samme system som I her beskriver :-) Jeg ville egentlig have haft lodret fald ned i magasinet gennem et hul i loftet men det blev bremset af krav om cellesluse osv. Derfor vil jeg lave hul i loftet lige på den anden side at branddøren til fyrrummet og føre pillerne ned i magasinet vha. et rør - jeg tror dog det vil være lettere at styre med et fast kloakrør man lige sætter på en kobling i loftet også er forsynet med et spjæld.

Jeg tror mest på ideen med et metalspjæld og en mukkert til at "hjælpe"!
Ja, en 44,5 graders bøjning og så en stump lige rør, men hvordan forhindrer man at de skilles ad midt under "transportopgaven", samtidig med at man skal kunne dreje det til side?

Med venlig hilsen
ktm

 

Kunne man ikke montere to elastikker/ kæder med et spændebånd rundt om røret. Disse kunne så monteres i loftet eller spjældet for at forhindre røret i at falde ned. Hvis der skal bruges flere rørstykker kan de resterende vel limes sammen...
Jeg forstår ikke helt hvorfor de skal kunne drejes? - skal det ikke bare kunne afmonteres?
Slidsken skal kunne drejes ind over magasinet i fyret, efter låget er åbnet. Dette låg skal være 100% lukket aht risikoen for tilbagebrænding.

Med venlig hilsen
ktm

 

jeg begynder at forstå ..... jeg er selv gift med en pædagog! En pind, et søm og en tanke - og sømmet bøjer. Han kan f.... bære det ind i sække, ka han! Det gør vi andre, og jeg har ingen skade taget

 

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis