Isolering af ydervægge - kælder

Jeg ønsker at isolere min kælder. Det skal gøres ved at isolere ydermuren. I den forbindelse har jeg et spørgemål. Jeg kan se at der findes drænplader fremstillet til formålet, men de er ret dyre. Jeg kan få drænplader i 175mm til huset for ca 5.100, men S80 275 mm er billigere ca 4.400. Vil jeg kunne bruge S80 og få ekstra 100 mm isolering billigere, uden af få problemer. Jeg tænker på at drænpladerne er konstrueret til at blive bruge udenfor (det ved jeg ikke om S80 er)? Drænplader har også riller og en filterdug.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Drop drænpladerne. du kan bruge alm. s60 plader de fungere fint til dette. men er din sokkel meget glat skal du lave nogle riller i pladerne så evt. vand kan løbe væk. når du har monteret dem skal du lave en inddækning over pladerne så vand ikke løber ned mellem mur og plader. du kan godt bruge de plader udenfor de er jo gravet ned i jorden og kommer ikke i direkte kontakt med sollys.
håber er med på min forklaring har selv isoleret min lille kælder sådan og det virker fint.

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Tak for svaret. Skal det være S60 220mm som du vil anbefale? De riller som skal laves, er det ikke væk fra muren eller mener du ind mod muren? På drænplader er de ikke lavet væk fra muren på ydersiden. Hvordan kan jeg lave inddækning (hvilket materiale, hvor kan jeg købe det)? Jeg vil ikke lave dræn, men har tænk på om det kunne betale sig med et pælebor, at lave huller skråt væk fra huset og fylde dem med sten. Hvis jeg laver et hul per meter, vil det bliver et primitiv dræn. Vil det være besværet værd?
ja du kan godt bruge 220 mm du kan også lægge det i 2 lag så samlingerne ligger forskudt så for du ingen "åbne" samlinger. feks 50 mm og så 175 udenpå. rillerne skal være imod væggen så evt. vand kan løbe ned og ikke stå mellem muren og pladerne. du kan købe aluinddækninger der er bukket eller også skal du bruge zink plader som du selv tilpasser. købes i stålfimaer. hullerne du beskriver fyldt op med sten vil virke som en faskine og hjælp til med at holde grunden tør. hvis du har muligheden bør du lægge en dræn slange ned og føre den på dit kloaksystem slangen koster ikke det store og når du nu har det hele oppe ville det være godt at gøre det.

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Super smart med 2 lag isolering. Skal jeg ikke bruge S80, da der vil være meget pres på mures fra jorden eller kan S60 uden problemer bruges?
Jeg vil kun udgrave 3 meter ad gangen og derfor mener jeg ikke, det var muligt at lægge en dræn slange. Jeg vil have svært ved at styre faldet på dræn slangen og er bange for at lave lokale forbydninger hvor vandet bliver liggende. Tror du det kan lade sig gøre?
Mvh Allan
hej
Jej ville ligge en drænslange hvis det var mig, brug en lidt mindre end de gængse (jeg ville vælge en på 50-70 mm), så er det nemmere at styre, lig den under flamingoen, så bliver den holdt på plads.

Skulle der være lidt lunker, vil det jo stadivæk virke, og udgiften er jo minimal, når du nu alligevel har gravet op...

mvh jens

Annonce
yep i med en drænslange nu du alligevel har gravet op
da jeg drænede vores hus måtte jeg cementpudse soklen først
men jeg brugte platonplader på rulle og vi gravede omkring 4 meter
af gangen, og når vi dækkede igen lod vi en ½meter være til rulle
og slange det kunne vi sagtens styre med hensyn til fald på drænslange
da der jo kom småsten i bunden der blev planed ud med det rette fald
vi valgte dog ikke at isolere udvendig da vi alligevel skulle gøre det
indvendig da ca. en 1/4 af kældervæggen er over jordoverflade

det er et knokelarbejde men gør det nu rigtig første gang nu du
alligevel skal til det

held og lykke med projectet

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Tak for svarerne.
Jeg har læst, at der skal indgraves rense- og inspektionsbrønde. Er det nødvendigt? Kan jeg selv tilslutte til kloark? Skal kommunen have besked om tilslutningen?
Angående vandnæse: Jeg har talt med en kollega som istedet for zink anbefalte en kraftig plast folie. Ved I om det vil kunne bruges. Jeg har hørt at zink er svær at arbejde med. Often vil det bule meget hvis man ikke har korrekt værktøj til at bøje med.
Mvh Allan
hvis det er sink næser der skal infures over din afdækning mod mur
så mener jeg de kan købes færdig i meterstykker el. få en lokal blikkenslager
til at bukke dem og jo der skal en brønd el.to på og du må ikke selv tilslutte
til kloak det skal være aut. kloakmester til

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

det er ikke nødvendigt at bruge G80 i et støbt betongulv til alm. bolig kan der nøjes med G60 og de kan sagtens holde til det, så hvorfor ikke til det du skal lave. har selv brugt dem og de har ikke tage skade. for at styre faldet på drænslangen kan du kontrollere det var at holde et vaterpas inde i slangen hver gang du lægger næste stykke ned. der behøves ikke at være særligt meget fald på.

har du mulighed for at føre drænet til en brønd? ellers kan du lave en faskine.

Morten

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Det skal føres til brønd. Skal kommunen godkende det?
Jeg fået en pris på 5000,- kr for bukning af vandnæser. Det er da rimelig dyrt. Jeg tænker istedet på at købe en standard vandnæse, som er mindre. Ind under den vil jeg forlænge med en plastik plade eller tyk plastik folie ud over isoleringen. Tror I det ville være tæt efter nogle år?
Allan
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis