Åbning af Pengeskab

Hej,

Jeg er ikke sikker på det er det helt rigtige sted jeg skriver, men jeg er ikke lige sikker på hvor det ellers skulle være henne.
Jeg sidder med et lidt atypisk problem. Min kone og jeg har købt os et hus. Det er en gammel brugsforening. I dette hus er der et gammelt pengeskab, som er muret / støbt ind i væggen. Det kunne vi godt tænke os at få åbnet, men der findes ikke længere nogen nøgle til det.
Både mærke og årgang er ukendt.
Mit spørgsmål er følgende: Kan man "bare" tage et bor der har samme diameter som nøglen har haft højde og bore ud? Hvis man gør det, vil man så stadig kunne lukke pengeskabet? Jeg har vedhæftet 2 billeder der viser nøglehullet og hvordan skabet ser ud.

Håber der er nogen der kan give et praj om hvordan det skal gøres!

--Svend
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lige spurgt en med erfaringen for åbning af pengeskabe, hvordan det skal gøres.
Tag en vinkel sliber og skær ca 5 cm under nøglehullet, en rille som du så dererfter banker et mejsel ind i.
Grunden til rillen er at det sikkert er en pal der går ned og låser. Skær den over og bank låsen/pal'en fri.
Skabet kan naturligvis ikke bruges igen bagefter, ihvertfald ikke til værdier.

NB! Med den første linje, mener jeg en der har arbejdet på en pengeskabs fabrik i +25år, så don't worry, ikke en skurk.

Har du ikke forstand på el, så hold dig fra det

døren til pængeskabet er et stort låsekasse med rigler hele vejen rundt
der går ind i dørkarmen som er støbt ind i armeret beton.!

det bedste måde er at åpne skabet på er at bruge termit til at smælte hul i skabet
og fylde vand i og 250 til 500 gram TP4 sprængstof.
så det er sikkert at døren bliver blæst ud ( der bliver en masse rengøring
bagefter )suk.!!!

Du skal bruge:

1 par gummihandsker
1 nikkedukke
3 stænger dynamit
2 røde pølser
1 Ølbil m. tilhørende forklædning

Lad os så komme i gang!
Dynamit! ! !

Det blir skiiiidegodt

Nej helt ærligt,jeg ved det ikke,men må indrømme den her tråd lægger lidt op til billige
kommentarer

 Mvh Henrik

en låsesmed har en skabelon til at bore efter 4-5 punter ( skal være ret presis ) så kan det åbnes og ny låsekasse isættes
ved ikke om det er alle låsesmede der kan , men ellers ved den lokale låsesmed nok hvem der kan
men det koster jo nok et sted mellem 1000 og 2000 kr
Annonce

M72 kaldet pnev skulle kunne gøre det
ellers kan storebror Carl Gustav

lad os så gå i Krig


You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

ja man er nok lidt vittig her på tråden

jeg ville først tage en snak med min lokale låse smed !
han har måske en løsning..... og er du heldig finder han opgaven sjov og gør det for få penge

sidste løsning vinkelsliber.....  men så er skabet færdigt...... og hvad vil du så bruge det til ?

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Tag på 2 ugers ferie og forinden har du sat en artikel i den lokale avis om at du har vundet 5 mill. i lotto, så du rejser nu på ferie og du i mellemtiden vil opbevare gevinsten i pengeskabebet, da du ikke stoler på bankerne.

Når du kommer hjem vil pengeskabet være åbent, du kan enda være så heldig at det er helt fjernet. Hvis du vil undgå knuste rude ved operationen, kan du på hoveddøren sætte en besked om at nøglen ligger under måtten.

Held og lykke

allan
Det er nok et af de sjoveste problemer der nogensinde er lagt på lav-det-selv.. kanon !! det sætter virklig fantasien igen hos os bruger.

Mvh

<p>Peter Madsen</p>

Det er jo et fint skab - og har (i min verden) en herlighedsværdi, der langt overstiger den evt. sikkerhed, det kan give. Har selv en "Franz Jäeger kopi" med drejeskive-lås, som udover at opbevare pas og lidt personlige papirer, er ren spas - og god at gemme slik og mindre gaver i

Anyway - da jeg renoverede det, fandt jeg ud af, at selve låsemekanismen i sådan nogle skabe er relativ simpel. Så Tricksters idé med at skære (hellere bore - pga. varme) hul tror jeg er rigtig. Jeg ville dog få en låsesmed til at gøre det - så kan mekanismen sandsynligvis bevares og der kan monteres en ny lås. Borehuller kan let svejses til igen (når først døren er åben, kan den formentlig nemt pilles af - så er den nemmere at bearbejde).

Endelig kan det jo være, at låsesmeden kan nogle tricks, vi andre ikke kender ;-)


Mvh.

Jan R.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis