Åbning af Pengeskab

Hej,

Jeg er ikke sikker på det er det helt rigtige sted jeg skriver, men jeg er ikke lige sikker på hvor det ellers skulle være henne.
Jeg sidder med et lidt atypisk problem. Min kone og jeg har købt os et hus. Det er en gammel brugsforening. I dette hus er der et gammelt pengeskab, som er muret / støbt ind i væggen. Det kunne vi godt tænke os at få åbnet, men der findes ikke længere nogen nøgle til det.
Både mærke og årgang er ukendt.
Mit spørgsmål er følgende: Kan man "bare" tage et bor der har samme diameter som nøglen har haft højde og bore ud? Hvis man gør det, vil man så stadig kunne lukke pengeskabet? Jeg har vedhæftet 2 billeder der viser nøglehullet og hvordan skabet ser ud.

Håber der er nogen der kan give et praj om hvordan det skal gøres!

--Svend
Hej, Jeg er ikke sikker på det er det helt... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for alle svarene! Jeg tror nu nok jeg vil prøve at snakke med den lokale låsesmed og se hvad vi kan finde ud af!
Selvom jeg holder af at sprænge til i luften, så er jeg ikke sikker på at huset ville have godt af det, og fruen vil nok heller ikke blive begejstret
Med hensyn til at bruge Carl Gustav, så er armeringsafstanden på en HULA granat 15-40 meter, og så langt er der ikke. Der hvor jeg kommer er PNEV udfaset, så det er der heller ikke held med. MEN, hvis man skal til at bruge grønt værktøj (jaja, man er vel miljøskadet), så er det nok hotrod'en jegskal have fat i. Til dem der ikke er indviet i forsvarets fantastiske verden, er det et skæreværktøj beregnet til at åbne Leopard kampvogne. Den er skærer med strøm, ilt og magnesium. Den er ret sej.

Tak for svarene!

--Svend
Hej..
Lidt svært at se, men for mig ser det ud til at du måske kunne gøre noget fra hængsel-siden ??

Mvh Jan
Hvis det bare skal åbnes så gå igang med en vinkelsliber / skærebrænder.
ellers så ring til herning pengeskabsfabrik. De kan sikkert pege på en der kan åbne det for dig.
Nu er det jo heldigvist ikke en baknboks og dermed sikkert uden "fælder" som gør livet sjovere. Men ellers så er en indmurings boks noget af det billigste man kan købe som yder en god beskyttelse.

Men din boks er klart federe end det knald man kan købe idag.

Jacob
jeg tyder på at stålet på døren er sejhæredet stål så tror jeg at det er hård at skære i.
selv med bor eller skæreskiver.!

hvad med en skærebrændersæt den burde at kunne få has på stålet.
med mindre at den er varme resistante.

du kan prøve at slibe tapetet eller malling af med en vinkelsliber med stålkopbørste.
der kunne være at der gemmer typenummer eller navn.
på skabdøren.
den plejer at sidde under håndtaget.!
men jeg skal ikke undre mig at farven under det hvide farve er måske er metalisk
blå hammerlak der er ind under det hvide farve.!
måske grå farve som den siste gæt.???
Det er da mere spændene, hvad skabet evt indeholder

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Annonce
Vedkommende som jeg spurgte, har tidligere arbejdet på Herning Pengeskabs fabrik ;o)
Hvis låsen/palen går ned eller op, så er det fuldstændig ligegyldig om du skærer hængslerne af.
En låsesmed..tja..hvis man vil betale sig fra det er det nok også en option.
Men jeg tænker mest, hvis nøglen er væk, hvorfor så gemme det?? Nej tag en vinkelsliber med en skive til hårdt stål og gør som jeg beskrev i første indlæg.

Har du ikke forstand på el, så hold dig fra det

Jeg syntes denne tråd mangler nogle bud på hvad der egentlig er i skabet.
Mit gæt er to punchknapper og en flaske rødvin...

Men mon ikke tråden vil fylde lidt rigeligt hvis alle skal komme med et gæt, så
vil du ikke nok være rar at fortælle os hvad der gæmte sig, når du engang får det op.

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

jeg ville tage en vinkelsliber og så skære hængsler af..
Skrevet af bliktuden på 16 apr 2010 23:19
jeg ville tage en vinkelsliber og så skære hængsler af..

Hvad ville du opmå med det udover at når man på et senere tidspunkt får døren åbnet står man med en pisse tung dør man skal gribe ?
Det er jo ikke en villa dør så den bliver ikke åben af den årsag.

Jacob
Jeg tror på at ekstra nøglen ligger der inde :-) Vender spændt!

 D.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis