Varmelager i jorden - Vand, sten, grus, PCM eller ...?

Jeg søger noget info om at oprette en varmetank. Jeg har tidligere skrevet om det her, bl.a. om anvendelse af PCM. PCM er utrolig smart, man kan lagre meget varme på begrænset plads. MEN, det koster en formue, og almindeligt PCM bliver flydende, dvs det kræver en eller anden form for lukket tank. Jeg overvejer at lave en stor tank, uden PCM, men bare med vand. Under jorden, i størrelsesordenen 25 m3, evt opdelt i flere tanke. Efter at have gennemgået processen, er jeg støt på et par udfordringer der skal løses: Tæthed: Tanken skal være TÆT, også på LANG SIGT. Da den absolut dækkes til, bestandigt, kan det ikke nytte noget at man skal grave det hele op igen hvis den bliver utæt. Pris: Det koster en del at få gravet så stort et hul, ikke mindst at få kørt 25m3 jord væk. Overflade: For at man kan bruge arealet oven på tanken, skal der oprettes et dæk eller lignende, så det kan bære, da vandet i sig selv ikke kan bære Fugt: Tanken skal være tæt, også opad, så den ikke går i beton'en på dækket, f.eks. Isolering: Trykfast "flamingo", på top/bund og alle sider. Varmetransport: Slanger i rustfrit med køleribber, eller bare plastrør (som kan tåle både tryk og temperatur). Eller direkte overførsel af vand mellem buffer og varmelager? FAST materiale: Hvis jeg bruger noget som grus eller stampet jord i stedet (med varmeslanger indbygget i), så har jeg fordelen af at det ikke behøver at være tæt, der er ikke fugtproblemer, og så længe det er ordentligt stampet, kan jeg nærmest lægge grus lige oven på, med fliser f.eks. Men varmefylden af grus eller stampet jord er væsentligt mindre en vand. Jeg har ikke kunne finde værdier for hvor meget varmefylden af stampet jord er, i forhold til vand. Jeg ved godt der er forskel på jord - jeg er ikke ude efter en varmefylde med 4 decimaler, men bare omtrentligt hvor stor forskellen er. Hvordan mon man gør det i praksis? Jeg er i vildrede, leder efter en løsning som er holdbar på lang sigt, ikke koster for meget og alligevel har en rimelig varmekapacitet. Jeg har ikke kunne finde så meget om det på nettet - så jeg håber jeg kan få noget feedback her ...

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Jeg søger noget info om at oprette en varmetank.... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er mere en kun økonomi og CO2 i det.

Vi har kolde gulve, især imod væggene, dvs efter vores modificering får vi bedre komfort (varmt gulv). Sidste vinter var det slet ikke til at gå på gulvet i stuen i strømpesokker eller bare tæer, så koldt var der i hjørnerne. Mere behageligt indeklima om vinteren især.

CO2 ... energi (rumopvarmning, varmt vand OG el), vandforbrug ... der er flere ting at spare, på samme tid.

En del af projektet går til en udbygning på ca 6 m2 - et meget tiltrængt ekstra rum, som vi skal anvende som kontor. Der bliver også mere lys.

Jeg må indrømme at jeg også synes det er spændende hvor meget man kan presse ud af citronen, og jeg vil ikke holde mig tilbage hvis det ikke liiiiige betaler sig på få år. Jeg ser på det meget langsigtet:

*) Optaget 20 årigt 4% lån - det er i 2010 kr vi investerer, så selv om energipriserne bare følger inflationen, så vil lånet og det vi investerer i stadig være i "2010 kr".

*) Varme, strøm og vand vil sandsynligvis fortsætte med at stige i pris, så hvis vi regner med både inflation OG øgning i energipriser, går det endnu hurtigere med at betale det tilbage.

*) Den dag systemet er betalt tilbage vil der stadig kunne produceres stort set gratis strøm, varme og (regn)vand - en skattefri besparelse, som det er tydelig at mærke.

Det er et projekt i sig selv for mig, at finde ud af hvor meget man kan få ud af det, energirenovere et 1980'er rækkehus, ved at kombinere nyere og ældre teknologier på en måde hvor man får mest muligt komfort og besparelse ud af det. Se bare min varmeveksler til afløbsvandet - den er nu betalt og installeret, og fra nu af og til huset rives ned har den ca halveret udgiften til varme. Måske endda endnu mere: Den strækker den varme man har lidt længere, så i den periode hvor solvarmen ikke helt slår til, og man ellers skulle have brugt gas (fjernvarme på grundejerforeningsniveau), kan den lige strække det så meget længere så man slet ikke skal bruge ekstern varme før det bliver rigtig koldt og mørkt.

Jeg er lige så opsat på at få det til at virke. Jeg tager billeder og video af byggeprocessen, så ofte jeg husker det, og jeg vil som nævnt tidligere montere en del temperaturfølere rundt omkring i systemet og huset. Med disse vil jeg styre og logge forløbet, og jeg kan næsten ikke vente på hvor meget jeg får ud af det.


Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Jeg kan sagtens følge dig i at det ikke bare er økonomi og co2 osv.
for dig  men ligeså meget udfordringen der ligger i det,
og det er utrolig spænende at følge projectet , jeg syntes
det er cool
men ville bare være en lille smule fandens advokat sådan lidt
for go ordens skyld.
er selv ved at samle sammen til dåseluftvarmeren både fordi
jeg tror på at det virker men også for at se om den er lige så
effektiv som der er nogen der siger.

ham der bygger dem i NewFounland Canada og lever af at bygge
og sælge dem, får en rigtig god pris for det, siger at der kan spares
op til en tankfuld om året.
de eneste tankstørelser jeg har hørt om på de kanter er på 330 gallon
og hvis det er rigtig . så vil jeg gerne samle dåser op fra gaden , hvis
jeg bare kan spare en trediedel af det.

når man tænker på at det er primært forår og efterår man har nøtte
af den og de enkelte vinterdage hvor solen skinner hele dagen.

så lige en sidebemærkning
det er rart at du er begyndt at dele dine kommentare op i langt mindre
afsnit, det gør det væsenlig mere læsevenlig på skærmen

Dennis

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Når jeg retter i dem, så laver den det nogle gange om til en stor blok, og så vil den ikke acceptere linieskift mere, når jeg retter igen. Det er vist noget med html kode tror jeg ...

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Jeg har nu fået skudt tre rør ind under huset. Det er utroligt snedigt lavet, i al beskedenhed. Rørene er 70mm (65mm invendigt), og hvert af de tre rør er 8 meter lange. Inde i de 3 rør er der lagt et 32mm rør, som via specielle tillavede bøsninger deles op i frem og returvand. Vandet ind løber så i 70mm røret, og for enden af røret (som er proppet!) løber det så retur i inderrøret på 32mm. Det kan selvfølgelig også løbe den modsatte vej hvis man vil.



Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

ja hvis den ide holder vand  (kunne ikke modstå fristelsen)
så er den temmelig genial i både sin enkelhed men så sandelig også
på udgiftsiden, det lyder næsten for godt til at være sandt
men glæder mig til de kommenes år tilbagemeldninger på det
hvad har du planlagt en gang i kvartalet det første år eller ?

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Annonce
En gang i kvartalet? Der kommer en styring på fra TA. Den har 16 indgange, 5 udgange mm, kobles til computer via ruter/internet eller direkte, og man sætter den op til hvad som helst.

Jeg har tænkt mig at logge alt hvad logges kan, inden for rimelighedens grænser. Bl.a. vil jeg også logge temperaturen under huset, og mange andre steder, så jeg kan lave statistik på det. Hvis det kommer til at køre som det skal regner jeg med at kunne præstere en kurve over temperaturen som den udvikler sig i løbet af året, og med tiden, år for år.

Forventningen er en sinus agtig kurve som topper en gang hen i efteråret og vel med bund omkring marts-april. Efter 3-4 år forventer jeg at den stabiliserer sig, dog med udsving fra år til år alt efter vejret og hvordan jeg prioriterer systemet.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Imponerende projekt. Har selv haft en gulvopbygning som den du har, men har for 4 år siden brækket det hele op og lavet traditionel gulvvarme.Havde slet ikke tænkt i de baner som du.

Jeg kom dog til at tænke på om der ikke vil blive varmt indenfor om sommeren? Du har vel ikke mulighed for at regulere den opsivende varme eller tager jeg fejl?


Det er rigtigt at man ikke rigtig kan regulere det. Det kan man egentligt godt, men man skal tænke fremad da det tager lang tid før varmen når igennem. Hovedparten af varmen afsættes i sensommer og efterår, og derefter i løbet af vinteren på de dage hvor der ikke er varme nok til at varme brugsvandet mere op alligevel.

Varmerørene er i jorden, og er ved at blive tilsluttede, varmetankene er også i jorden, og der er ved at blive gjort klar til støbning. Desværre er solfangerne forsinkede fra fabrikken, og sammen med resten af projektet som skal færdiggøres, forventer jeg at det bliver et godt stykke ind i juni eller endda juli før det kommer rigtigt op at køre. Jeg har så travt med projektet så jeg ikke lige har tid til at skrive så meget om det her, men jeg tager masser af billeder og lidt video undervejs.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Hvordan er det gået med projektet ?? syntes ikke rigtigt der er mange tilbagemeldinger ?
Skrevet af thermik på 10 mar 2013 23:22
Hvordan er det gået med projektet ?? syntes ikke rigtigt der er mange tilbagemeldinger ?

Det hele er sådan set klar til start - bortset fra selve de hybride el/varme solfangere.

Firmaet i Sverige som har udviklet dem er desværre - igen - gået i stå i pengemangel. Panelerne er testet og godkendt, men der er nu ikke mere tilbage til at sætte produktion i gang (siden sidste sommer/efterår ca), og så vidt jeg er oplyst er folk blevet sendt hjem. Det er svært at finde ud af hvad de vil - de er svære at få fat i - og deres web side er stort set urørt det seneste år.


Jeg overvejer selv at udvikle et hybrid solfanger system som er endnu bedre end det fra Solarus - men i mellemtiden er der også andre udfordringer i livet som skal overkommes, så ... desværre står jeg lige nu med en "bil uden motor" ...

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis