Tømmerflåde

Hej alle! Mig og en af mine venner er ved at bygge en tømmerflåde. Vi har regnet ud at der skal cirka 500L luft til at løft flåden og 4 personer. Desværre er gamle foder tønder ikke helt billige, så derfor har vi anskaffet os en meget stor flamingo blok. Vi ved ikke hvor meget opdrift den har, så er der nogen der har en formel eller noget så vi kan regne ud om det er nok med flamingo eller der skal tønder til? Hilsen Thomaskaufi
Hej alle! Mig og en af mine venner er ved at... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du vil vide mere om det teoretiske grundlag kan du prøve at google "Arkimedes lov", men ellers har GOM forklaret det på glimrende vis. der er gået en god fysiklærer tabt i ham :-)

allan
Det korte svar er: ja. Hvis i vil vide noget siger i bare til, jeg har næsten en doktorgrad i tømmerflåde
Husk at holde tyngdepunktet så lavt som overhovedet muligt uden at få våde fødder, det er det der giver en god flåde.


Dr_Lyn
derfor kan man spænde en presenning ud under "dækket" man skal bare sikre sig at den ikke rådner i solskinnet!

men behøver jeg at skære ud i liter størrelser, kan jeg ikke bare veje det og måle deraf, man kan jo altid lige trække et par kilo fra for en sikkerheds skyld!
Nej selvfølgelig gør du ikke det.. der er det opdrift i ønsker.

I skal bare ikke bygge for højt over flamingoen.. så kommer tyngdepunkt forkert.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
ok,
faktisk vejede en liter 14g men jeg rundede det op, for så er det lettere at regne ud og så er man helt sikker
Glem ikke at du skal have et overskud af opdrift ellers vil i bare sejle med "røven i vandskorpen" i bogstavelige forstand. men ellers held og lykke. Det kunne være spændende at se nogle billeder når i var færdige.

allan
yes. det er derfor vi siger max 5 mand, selvom den kan løfte mere end 600 KG
kære alle! jeg ved godt dette er en gammel tråd men nu hiver jeg den frem igen så 'nye' kiggere også kan følge med!
først og fremmest: tusind tak til alle der gav en hånd her i forummet, det var en enorm hjælp

Tømmerflåden blev færdig, og den sejler som en drøm! jeg har haft den jævnligt ude på den lokale sø (bagsværd sø) ufattelig mange gange! vi har været 5 personer på den i mange timer i vandet og stadig med 30 centimeters plads til vandoverfladen, jeg monterede også hjul nedenunder så den kan køre lige i vandet! den kan løfte mere end der kan være på dækket, så det er jo bare drømmeflåden. jeg kom jo til at love at poste nogle billeder, så det skal i få!

Jeg har planer om at flytte den til sommerhuset på på Mols hvor der er hundrede meter til stranden. Jeg mener at den med dens enorme vægt og tarveligt lave tyngdepunkt vil kunne ligge på bølgen blå uden problemer!

Hvis der er nogen der er ved at bygge og har brug for hjælp skal i endelig skrive i denne tråd. nu har jeg da fået al den gode erfaring med som jeg gerne vil give videre til andre. desuden kan jeg anbefale at opsøge en isenkrammer og købe 15 cm. meget tynd 'kantal tråd'; en tynd metaltråd det bliver meget var ved strøm, og så klippe en 15-20V jævnstrømforsyning op og sætte på hver ende! tråden bliver hurtigt varm og skærer igennem flamingo som var det smør. se evt. denne video, så vil i forstå http://www.youtube.com/watch?v=W_qvg2ILio0

Igen, tusind tak for hjælpen! det har været et spændende projekt at lave som jeg kan anbefale at prøve!

her er opskriften:

Først så anskaffede vi en 'dobbelt europapalle' den måler ca. 240 cm gange 120 cm det er stort set bare to europapaller der er sat ved siden af hinanden. men jeg anbefaler at skaffe den størelse og ikke to små som man sætter sammen, det kan blive meget uholdbart.
Derefter opsøgte vi en blomsterhandler som havde ca 500 flamingo bakker vi gerne måtte få. dem skar vi ud og proppede ind i midten af europapallen så der ikke sprøjtede vand op imellem. derefter monterede vi planker hele vejen rundt så de ikke faldt ud igen.
så fik vi fat i en massiv flamingoblok inde fra naboen der målte ca. 120X120x30 CM. den skar vi over på tværs og satte en klods i hver ende af pallen på undersiden. mellemrummmet mellem de to klodser fyldte vi igen op med blomsterbakker og satte et fintflettet hønsenet hen over så de ikke faldt ud hvis vi støtte på f.eks. en gren under vandoverfladen. de to store klodser satte vi fast med reb og små lægder rundt i kanten så de ikke skred ud.
i forenden af flåden fandt vi en kæmpe planke som vi skar over og lagde i en 90 graders vinkel ud fra hver siden af båden så den fik en spids.
så vendt vi båden om og lagde planker fra undersiden og ud mod spidsen så den havde en front der kunne bryde vandet lettere. vi fandt et folde ud anker på et loppemarked som vi bandt et 4 meter langt reb i, den sø vi sætter den i er ikke særlig dyb.

vi valgte at montere hjul på flåden så den kunne køres i vandet, hvis det ønskes læs her:
vi fandt et gammelt barnevognsstel hvor vi pillede hjulene af inlusive aksen der holdt dem sammen. den blev vi selvfølgelig nød til at skære over da den kun er en halv meter bred. det men kan gøre er at finde en lang jernpind og svejse fast på begge akser så den blev forlænget, men det havde vi ikke mulighed for. så vi skar en massiv planke ud og lagde hen over flamingo blokken og bandt fast med reb (da man ikke kan skrue den ned i flamingoet) så satte vi aksen ned langs den planke og skruede den fast med vinkel beslag som vi fandt i Silvan. på aksen lige bag hjulet sad en kontra akse paralelt med hjulet som vi skruede fast på siden af flåden. det holder vanvittig godt at køre med. jeg har dog lige fundet ud af at hjulene er kolapset under den enorme vægt under sneen her i vinters, men det beviser jo bare at montering holder; det var hjulet den var gal med.
det eneste problem er at den ikke kan dreje, så derfor må man løfte bagtil mens man kører hvis man skal dreje skarpt, ellers kan man godt vride den en smule.

Den kom alt i alt til at veje 60-80 Kg så pas på ryggen.
i arbejdstimer tog den ca. en uge at lave, men det tog os en måned at bygge pga. ventetid på materiale osv. vi købte også 2 af sådan nogle ting man spænder rebet fast på flagstang til at sætte langs siden så den kan bindes fast.

jeg håber nogen kan bruge det, skriv endelig hvis i laver den, vil gerne se billeder.

-Thomaskaufi
Hej Thomas

Naturligvis vil vi gerne se nogen gode billeder.

Hilsen A

To ulykker kommer sjældent alene.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis