Advarsel mod Knauf isolering

Knauf isolering.
Dette indlæg er skrevet for at advarer både professionelle og amatør fra at benytte isoleringsmateriale fra Knauf.
Undertegnende har selv benytte Knauf isolering med særdeles uheldig resultat. Både isoleringsmæssigt, men i særdeleshed også i form at meget dårlig kundeservice fra Knauf´s side. For at læserne selv kan vurdere dette, er hændelsesforløbet beskrevet nedenfor. I forbindelse med en renovering af en ejendom, skulle jeg have isoleret ca. 240 m2 loftetage. Loftetagen skulle isoleres af 2 omgange. Den ene halvdel blev først isoleret med ISOVER 125 mm + 2 gange 95 mm. Denne isolering blev udført af 2 håndværkere, og resultatet blev udført som man kunne forvente. I forbindelse med etape 2 havde jeg set Bauhaus Randers havde tilbud på et produkt kaldet Knauf Space Roll 95 x 960 x 11700 mm. Normalpris ca. 30 kr. Pr. m2. men var på tilbud til 18,95 kr. pr. m2. Jeg købte 26 ruller til i alt 5.533,06 kr. den 3/1-2010 Da etape 2 var klar blev det resterende loft isoleret med først 125 mm ISOVER og derefter 2 x 95 mm Knauf. Da undertegnede så det færdige resultat, som var udført at de samme 2 håndværkere, blev jeg mildest talt meget skuffet og sur over resultatet. Det lignede Vesterhavet i oprør. Isolering nå i bølger, og var meget ujævn. I sammenligning med den side hvor der var lagt rent ISOVER isolering, var niveauet i den side der var benytter Knauf Isolering ca. 100 – 120 mm lavere. Selvom der var benyttet samme antal mm. Jeg henvendte mig til mesteren for håndværkerne, som fortalte kontaktede håndværkere. De fortalte, at de aldrig havde isoleret med Knauf Isolering før. De forklarede dog, at det var helt umuligt at arbejde med. Isoleringen var helt død. Der var absolut ingen spring i det. Som er det, der ellers gør at isolering er til at få til at ligge tæt på spær osv. Der var ligeledes ingen opdrift i det, så trådte man på det, løftede det sig overhovedet ikke. De forventede dog at isolering ville ”rejse” sig til de 95 mm som der stod på pakken. Efter deres udtalelse prøvede jeg selv at åbne en pakke Knauf Isolering. Normalt når man åbner en pakke isolering af et andet mærke, springer pakken næsten op af sig selv, når man har skåret et lille hak i plasticen. Med da jeg åbnede Knauf Isoleringen, skete der absolut intet. Isoleringen rørte sig ikke ud af flækken. Altså den ca. 11,23 m2 stor rulle udvidede sig overhovedet ikke. Den stod ”død” som om plasticen stadig var omkring. Jeg rullede 2-3 meter ud på gulvet, og rystede det lidt for at få det til at rejse sig. Der skete intet, højde på det udrullet Knauf Isolering var mellem 40 – 50 mm. (altså ca. det halve end den tykkelse jeg havde købt) Jeg lod produktet ligge på gulvet ca. en uge, men der var ingen ændring i resultatet. Herefter kontaktede jeg Bauhaus Randers, som ikke var tvivl om at produktet var fejlbehæftet. Souschefen Claus Raabo og deres medarbejder Michael, informerede mig om at de ville kontakte deres indkøbsafdeling som ville tage fat i Knauf Isolering. Dagen efter blev jeg kontaktet at Bauhaus sælgeren som fortalte jeg ville blive kontaktet af Knauf direkte. Da dette ikke var sket et par dage efter (som IKKE var Bauhaus´s skyld), kontaktede jeg selv Knauf. Hvor jeg fik at vide, at de var sat ind i sagen, og ville komme og kigge på det isoleret resultat. Da sælgeren ikke kunne komme uden for normal arbejdstid, måtte jeg så tage fri 3 timer før normalt, for at kunne komme og fremvise resultatet. Sælgeren Ole Christiansen dukkede op til den aftalte tid, og kastede et kort blik loftet, fra stigen. Hans kommentar var, at han godt kunne se at der ikke var, som det burde være. I samme åndedrag undskyldte han også isoleringen med at være et B-produkt, som han kaldte det, Som Knauf kun lavede for at kunne konkurrere på prisen. Han sagde, at produktet kun var tiltænkt små private projekter, hvor man skulle have lavet små efterisoleringer, som han udtrykte det. Endvidere begyndte han at undskylde produktet med, at det kunne være en gammel sending, som Knauf Isolering havde solgt til Bauhaus, som måske havde haft det til at stå på lager længde. Han påstod så også, at jeg jo selv havde haft det til at ligge længde (her snakker vi om 2 mdr.) inden det var blevet brugt. Jeg stillede mig totalt uforstående over for denne undskyldning, og bad ham fremvise en sidste holdbarhedsdato på produktet. Hvilket han naturligvis ikke var i stand til. Da han havde erkendt at produktet IKKE levede optil standarden, var hans løsning på problemet, at han ville krediter Bauhaus for 13 ruller (jeg havde købt 26). Da han så mente, at jeg selv kunne rulle et lag mere på, og så komme op på det samme antal mm, som produktet lovede. Denne løsning var jeg mildest talt MEGET utilfreds med, ikke mindst fordi det er luften i isoleringen, der isolere, og produktet jo lige præcis var helt sammenpresset uden luft. Mit svar til denne udmelding var derfor, at kan kunne pille sit fejlbehæftet Knauf isolering af, og få en håndværker til at ligge noget nyt, som overholdt de lovede specifikationer. Det ville han ikke høre tale om. Han mente det var håndværkerens ansvar, at produktet ikke var i ordren, og de ikke skulle have lagt det ud. Jeg refererede håndværkere som sagde, hvordan skulle vi vide, hvordan det var meningen, at Knauf isolering skulle reagerer, når det er første gang de arbejdede med produktet?! Ole Christiansen´s kommentar var, så skulle de ikke have valgt Knauf Isolering. Hertil kunne jeg kun sige; Knauf Isolering er et nyt produkt, som er på vej ind i Danmark. Hvis I ønsker at håndværkerne skal bruge Knauf Isolering, er én gang, jo nødt til at være den første, hvor de bruger det! Hertil havde han ingen kommentar. Inden vi forlod ejendommen, sagde jeg til Knauf sælgeren, at skulle de have en blot nogen lunde tilfreds kunde, skulle de lever 26 nye ruller, svarede til det antal jeg havde købt hos Bauhaus. Det kunne han umiddelbart ikke, men han ville kontakte mig senere med en afgørelse. Senere ringede han retur, og meddelte at han havde snakket med hans chef, salgschef Kom Dahl, og de var kommet frem til den konklusion, at de kun ville tilbyde at erstatte de 13 ruller, som oprindeligt foreslået. Efter samtalen var slut, kontakte jeg øjeblikkeligt souschefen i Bauhaus Randers, Claus Raabo. Jeg refererede historien som fortalt ovenfor. Hans kommentar var øjeblikkeligt. Hvis Knauf har erkendt at de har leveret et fejlbehæftet produkt, har de bare at lever noget nyt, i samme mængde som du har købt. Han fortsatte; ”Men den skal jeg nok tage med Knauf. Du skal bare have noget nyt. Hvor og hvornår skal vi levere 26 nye ruller? – og så skal jeg nok sørge for at vi tage den diskussion direkte med Knauf, det skal du ikke slås med” Denne melding er til at forstå. En chef der forstå vigtigheden i at behandle kunderne som de har krav på. Det er vigtigt for mig at understrege at denne ”klage” intet har med Bauhaus at gøre. De har ydet den service som de er kendt for! Klagen er kun rettet med Knauf Isolering, som er en virksomhed med mere end 5000 medarbejdere, og som smykker sig af følgende ord på deres hjemmeside; ”… vi producere isolering i højeste kvalitet og stræber mod en konstant forbedring af kundeservice i forhold til industriens standard.” Ikke et udsagn som jeg kan tilslutte mig. Jeg forstå simpelthen ikke, at en så stor organisation løber fra deres ansvar, og især ikke når de har erkendt, at deres produkt er fejlbehæftet. Hvad vil det have kostet dem, at stille mig i samme situation, som hvis der ikke havde været fejl i deres produkt. Jeg ved ikke hvad deres kostpris på materialitet er. Jeg ved dog det er småting i forhold til hvad dårlig omtalte koster. Godt nok kender jeg en del, sælgere i diverse tømmerhandler og en del håndværkere, som ikke længere vil benytte produktet eller anbefale det. En anden ting må være hvad dårlig omtale af Knauf isolering eller hvad være er; dårlig kundeservice i Knauf, må koste virksomheden når man internt i Bauhaus organisationen i fremtiden tvivler på Knauf´s kundeservice. Til sidst, vil jeg blot konkluderer for dem der skulle være i tvivl, LAD VÆRE MED AT BENYTTE Knauf Isolering. Virksomheden og produktet lover ting der ikke holder, og der er ikke voksne nok til at tage konsekvenserne af det. Ikke smart at en stor international virksomhed, som ønsker at komme ind på et nyt marked!

 Claus Nielsen

Knauf isolering. Dette indlæg er skrevet for at... Vis hele indlægget
71 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu rullede jeg bare ud, ovenpå den eksisterende isolering på mit loft.
(gitterspær)
Så kommer der til at mangle en dokumentation, er det da bare at gå op, og måle tykkelsen, af isoleringen

Men det er også det eneste, jeg vil bruge Knauf til, den dur ikke til andet, efter min mening-
Skal det være andre steder, bruger jeg Rocwool flexi  bats....

mvh jens
Til:
Emne: ADVARSEL mod Knauf Insulation!

Det seneste år har jeg stort set hver weekend hjulpet noget familie på Vestsjælland med totalrenovering af en mindre landejendom, der var købt på tvangsauktion og i byggeteknisk henseende var noget værre end et håndværkertilbud. Jeg har hjulpet ikke blot som byggeteknisk rådgiver men i høj grad ligeledes rent håndværksmæssigt.
Idet der er tale om en samlet temmelig bekostelig omgang for selvbyggeren, skulle der naturligvis skeles til bla. materialepriser.
Således blev mineraluld for såvel skråtagskonstruktion som forsatsvægge alene af bygherren valgt som det prisbillige Knauf Insulation EcoBlanket, som er et glasuldprodukt og i øvrigt temmelig nyintroduceret på det danske marked.
Imidlertid har det desværre vist sig, at bindemidlet, som ikke er et traditionelt formaldehydprodukt, er temmeligt flygtigt, hvilket giver sig udtryk i dels sammenklapning af isoleringsmåtterne partielt, dels afdryp af en stærk klæbrig sortbrun masse og endelig helt snehvide felter af glasfiber, som vi gamle husker det fra de rigtig gamle Glasuldmåtter indsyet i crepepapir (englehår).
Store felter er ganske sortfarvede.
Kort fortalt har der været ført en lang juridisk kamp med Knauf Insulation, hvilket senest er kulmineret med et møde på ejendommen med advokater, trælastleverandør, Knauf´s danske chefer, Knauf´s københavnske stjerneadvokat samt hidkaldte engelsktalende repræsentanter fra fabrikken i England.
Her er virkelig tale om Davids kamp mod Goliat, den lille mand mod den multinationale Knauf koncern.
Knauf har ingen erkendelse af, at deres produkt er fejlbehæftet, og bygherren har desværre ingen økonomisk mulighed for at gå videre rent retsligt.
Det er virkelig en skandale.
Følgelig skal jeg kraftigt advare mod brug af Knauf´s isoleringsprodukter.
Skulle en og anden nu sidde og mene "Vi må ikke foreskrive bestemte fabrikater", så beskriv "stenuld", så er vi ude over problemet.
Jeg vil ikke under nogen omstændigheder acceptere Knauf isoleringsprodukter i forbindelse med mine sager.
Yderligere er produktet absolut ikke formstabilt. Det er som at skære i en bane vat.
Et kendt stenuldprodukt kan skæres, og dermed tilpasses omgivende bygningsdele, helt skarpt, ligesom brandsikkerheden af indlysende årsager naturligvis er i top.
Trælasthandelen vil med baggrund i hændelserne ikke længere forhandle Knauf´s isoleringsprodukter.
Ps:
For år tilbage gennemførte jeg en lang række 5-års eftersyn for Byggeskadefonden.
Ved mine ture rundt i adskillige loftrum i typisk tæt-lavt boligbyggeri lå loftisoleringen "som et stuegulv", når der var tale om et kendt produkt fra Hedehusene.
Når andre produkter var anvendt, gav det særdeles ofte anledning til bemærkninger i rapporterne
Skrevet af Peter b Henriksen på 09 mar 2012 23:19
Trælasthandelen vil med baggrund i hændelserne ikke længere forhandle Knauf´s isoleringsprodukter.

Kan vi få oplyst hvilken trælast du snakker om her ?

Så dette kan verificeres ? eller kan jeg ikke rigtigt bruge dit indlæg til noget som helst, har ikke   haft nogen som helst problemer med at bruge Knauf Ecobats, og vil da også fortsætte med at anbefale andre at bruge dette produkt, ligesom mange andre bruger herinde fra, hvoraf flere også er håndværkere og benytter disse til hverdag.

Så for mit vedkommende, kunne du lige så godt arbejde for Rockwool, Isover eller Paroc siden du kommer med disse udtalelser, for mig benkendt er der intet grundlag for at advare folk mod at bruge Knauf isoleringen overhovedet.

Så kom med nogle informationer der kan verificeres....!
Koludabyg  Nu er der flere billeder, i denne tråd, som viser dårlig isolering fra Knauf isolering og det er da bemærkselsværdigt, at du forsvarer produktet så ihærdigt.
Du har fået at vide før, hvor Knauf isolering er blevet købt og at vedkommende ikke ville forhandle det mere, uden en kommentar fra dig.
Har selv taget kontakt til mange håndværksmestre i Odense og det kunne aldrig falde dem ind, at bruge Knauf isolering.
Når du nu mistænker Peter B Henriksens indlæg, så vil jeg da også lige spørge dig, at det er da bemærkselsværdigt, at du bor lige i nærheden af Knauf kunsulenten Sørens Bendix adresse. Gad vide om der er en sammenhæng i din fanatiske forsvar for Knauf.
Mvh
Gumse
Annonce
Nej, der er ikke billeder fra Peter B Henriksen vedr. knauf isoleringen, det han viser på billeder der er ikke knauf.

Tidligere billeder har været af rulle isollering, der ikke ville ekspandere.

Jeg snakker da også med håndværks mestre i bla. Odense, som gerne anbefaler Knauf isoleringen, og ikke det modsatte, har faktisk ikke mødt en eneste håndværker der IKKE ville benytte Knauf isolleringen, hvilket også gælder for forhandlere / byggemarkeder, så for troværdigheden skyld, så meld dog ud hvilken forhandler det er, så vi kan få dette verificeret, for ellers er der jo ikke hold i det, og endnu engang bare tilsmudning af produktet fra konkurrenterne af.

Du henviser hvor det tidligere er købt ja, regner med det er Bauhaus du snakker om, har du selv været i Bauhaus for nyligt, eller læst deres reklamer, mig bekendt er Bauhaus kæden ikke holdt op med at sælge Knauf isoleringen, og de fleste trælasten har faktisk stor fremgang i deres salg vedr. af Knauf isoleringen.

Men du ved jo hvor Sørens Bendix bor, aner jeg ikke engang, så ser ud til du har mere interesse i Knauf isoleringen end jeg har.

Men kom med nogle af disse håndværksmestre i Odense, så skal jeg nok se om der er hold i jeres udtalelser, indtil da anser jeg det for tilsmuds af et nyt produkt der vil ind på markedet, pga. uvidenhed, og ikke fordi man har erfaring med produktet.
det er knauf isolering på billedet. der er taget ned igen efter at ha dryppet med en brun masse. jeg er frisør og min mand håndværker. knauf har selv været og set det dryppede og sagt de havde "haft" en fejl med dyssen som gav bindemiddel. jeg har ikke behov for at fortælle hvem der ikke vil forhandle knauf mere. jeg har selv siddet i møde med vores advokat og knauf og deres advokat. og hved det hele er sandt. vores behov er at advare andre så det ikke sætter et helt hus i stand for deres spare penge. og ender med at skal skille et helt hus på egen regning for at se hvordan resten af knaufs isolering ser ud. alt var fint da det blev sat op tørt osv. men ca 8 dage efter begyndte det som skrevet at dryppe. der hvor der ikke var sat gips op i nu. så hvor meget der er dryppet der hvor der er sat damp spær og gips ved vi ikke før vi tager taget af (som lige er helt nylagt) til sommer. knauf vil ingen ting, ingen garenti intet. uden en retsag. selv om de har erkendt de har haft en fejl levring.
jeg gider ikke bruge tid på at kommentere om det er sandt om jeg arbejder for rockwool el andre. da mit behov blot var at fortælle hvad vi har oplevet. så andre ikke kommer ud for at miste deres opsparing som vi har gjort. 

vi kommer ikke med flere kommenter, nu har vi gjort opmærksom på vores problem. og ved det er sandt. og det gør knauf også. det er det vigtigste
 


Hmm, uden html editoren, kan jeg desværre ikke quote teksten som jeg plejer, men håber det alligevel er overskueligt.


Skrevet af Peter b Henriksen på 10 mar 2012 20:03
det er knauf isolering på billedet. der er taget ned igen efter at ha dryppet med en brun masse.

Det er jeres påstand, min er at det IKKE er knauf isolering på billedet...!!!

Jeg er frisør og min mand håndværker. knauf har selv været og set det dryppede og sagt de havde "haft" en fejl med dyssen som gav bindemiddel
.

Okay, isoleringen har måske fået for meget eller for lidt bindemiddel, hvilket ikke kan bekræftes, udover jeres oplysninger, havde dette været andet produkt,  havde det være enkelte bats med produktionsfejl, men  fordi det er knauf skal alle advares mod dette produkt på nettet eller ?


Alle producenter får varer ud på markedet med produktionsfejl, og ja det gælder også  de andre isoleringsprodukter..

Okay, så skulle du måske holde dig til at klippe hår, og lade manden skrive på nettet, så kunne han måske forklare hvorfor han ville skille et helt hus ad, for at se hvordan isoleringen ser ud, for i mine ører lyder det da ikke som en håndværker, og det øger altså ikke troværdigheden at i/han har udført 5 årige eftersyn for byggeskade fonten...

jeg har ikke behov for at fortælle hvem der ikke vil forhandle knauf mere. jeg har selv siddet i møde med vores advokat og knauf og deres advokat. og hved det hele er sandt.

Nå ikke, men så er jeres udsagn jo ikke troværdige, og jeg kan ikke rigtigt bruge det til noget, at du skriver det hele er sandt, gør det jo netop ikke sandt.
Hvorfor er det hemmeligt hvilken trælast vi snakker om her, kan ikke forestille mig at der er nogen problemer i at få oplyst hvilken det er, du kan evt.  gøre det via PM, hvis ikke du vil poste det offentligt, indtil da vil jeg mene at i uberettiget tilsviner et produkt, og sikkert krydser grænsen for injurier, og risiko for kæmpe erstatningskrav fra Knauf  vedr. sagsanlæg.


vores behov er at advare andre så det ikke sætter et helt hus i stand for deres spare penge. og ender med at skal skille et helt hus på egen regning for at se hvordan resten af knaufs isolering ser ud. alt var fint da det blev sat op tørt osv. men ca 8 dage efter begyndte det som skrevet at dryppe. der hvor der ikke var sat gips op i nu.

Selvfølgelig har i lige behov for at poste x antal indlæg og advare alle mod dette produkt, hvad med de tusindvis at kunder som ikke har problemer med produktet, skal de gøre det samme eller ???

Jeg har anvendt produktet i flere år nu, uden nogen som helst problemer med produktet, og har  altså andvendt flere m2 af det, så jeg kender produktet, har intet at udsætte på produktet, udover en lille undermål ved expandering, også er det mere besværligt at skære, men det opvejes rigeligt at fordelene ved Knauf isoleringen, som bla. markedets bedst trækstyrke og  utroligt behagelige at arbejde med.

Jeg har bla. opsat samme produkt i et nyt hus, hvor nogle af loftet først blev lukket ca. 2 månederne efter isoleringen blev opsat, ingen problemer  overhovedet, som også kan ses på billederne, sjovt nok brugte mureren også  deres isolering til hulmuren, og har benyttet denne de sidste par år.


Ecobats i  forbindelse  med nybyg

så hvor meget der er dryppet der hvor der er sat damp spær og gips ved vi ikke før vi tager taget af (som lige er helt nylagt) til sommer. knauf vil ingen ting, ingen garenti intet. uden en retsag. selv om de har erkendt de har haft en fejl levring.

Nej, hvorfor skulle de også dette.... ?
Tror du at jeg ville have hel med at få isover til at dække udgifter til at splitte mit hus ad, hvis jeg  fandt en enkelt bats med produktsfejl i, bare lige for at være sikker der ikke er flere i helt huset... nej vel...


jeg gider ikke bruge tid på at kommentere om det er sandt om jeg arbejder for rockwool el andre.

Det behøver du heller ikke, håber andre herinde kan se hvor troværdigt dette indlæg er, specielt fra  en ny bruger uden noget som helst andre indlæg, eller forbindelse med  LDS.

da mit behov blot var at fortælle hvad vi har oplevet. så andre ikke kommer ud for at miste deres opsparing som vi har gjort.

Og knækker troværdigheden da helt, og viser tydeligt at intet i jeres indlæg, kan tages alvorligt.

I skriver
" Det seneste år har jeg stort set hver weekend hjulpet noget familie på Vestsjælland med totalrenovering af en mindre landejendom, der var købt på tvangsauktion og i byggeteknisk henseende var noget værre end et håndværkertilbud. Jeg har hjulpet ikke blot som byggeteknisk rådgiver men i høj grad ligeledes rent håndværksmæssigt."

og længere ned i indlægget....
"bygherren har desværre ingen økonomisk mulighed for at gå videre rent retsligt."
"Jeg vil ikke under nogen omstændigheder acceptere Knauf isoleringsprodukter i forbindelse med mine sager."


Alligevel skriver i  nu "så andre ikke kommer ud for at miste deres opsparing som vi har gjort."
Selvom i/din mand  skriver i første  indlæg, at  han er rådgiver / hjælpende håndværker på projektet, hvor har i så  mistet jeres opsparing i denne forbindelse....

Det hele er pure opsind, og dette beviser selv ved at i ikke engang selv kan finde hoved og hale i jeres historie.

vi kommer ikke med flere kommenter, nu har vi gjort opmærksom på vores problem. og ved det er sandt.

Jamen det sætter vi da pris på, for vi kan ikke bruge disse påstande til noget som helst, slet ikke nu vi godt ved det ikke er sandt, jævntført svaret ovenover....!!!


og det gør knauf også. det er det vigtigste


Ja, det kan jo hurtigt blive dyrt hvis det ikke er, så roder da LDS til at fjerne jeres indlæg, hvis historien ikke kan bekræftes, da det ellers kan blive dyrt i erstatningskrav.

Har andre brugt Knauf isolering før, så hold jer endeligt ikke tilbage, kom med jeres erfaringer med produktet, så vi  kan få et sandfærdigt billede her...
Jeg er næsten lige blevet færdig med at isolere mit hus på 125 m2 hus

Trods at have læst bl.a. denne tråd, valgte jeg at anvende isolering fra Knauf... 2x120mm og 1x95mm i ecobatts.

Her er så min tilbagemelding:
- Jeg har intet at udsætte på kvalitet af isoleringen - alt udvider sig i fuld tykkelse. (Enkelte pakker var våde men det blev selvfølgelig byttet med et smil hos byggemarkedet - det er nok også sket der)
- Det er noget billigere end de øvrige mærker.
- Tilgengæld er jeg super imponeret over hvor lidt det klør i forhold til andre mærker.

Resten af diskussionen må i fortsat selv klare
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis