Advarsel mod Knauf isolering

Knauf isolering.
Dette indlæg er skrevet for at advarer både professionelle og amatør fra at benytte isoleringsmateriale fra Knauf.
Undertegnende har selv benytte Knauf isolering med særdeles uheldig resultat. Både isoleringsmæssigt, men i særdeleshed også i form at meget dårlig kundeservice fra Knauf´s side. For at læserne selv kan vurdere dette, er hændelsesforløbet beskrevet nedenfor. I forbindelse med en renovering af en ejendom, skulle jeg have isoleret ca. 240 m2 loftetage. Loftetagen skulle isoleres af 2 omgange. Den ene halvdel blev først isoleret med ISOVER 125 mm + 2 gange 95 mm. Denne isolering blev udført af 2 håndværkere, og resultatet blev udført som man kunne forvente. I forbindelse med etape 2 havde jeg set Bauhaus Randers havde tilbud på et produkt kaldet Knauf Space Roll 95 x 960 x 11700 mm. Normalpris ca. 30 kr. Pr. m2. men var på tilbud til 18,95 kr. pr. m2. Jeg købte 26 ruller til i alt 5.533,06 kr. den 3/1-2010 Da etape 2 var klar blev det resterende loft isoleret med først 125 mm ISOVER og derefter 2 x 95 mm Knauf. Da undertegnede så det færdige resultat, som var udført at de samme 2 håndværkere, blev jeg mildest talt meget skuffet og sur over resultatet. Det lignede Vesterhavet i oprør. Isolering nå i bølger, og var meget ujævn. I sammenligning med den side hvor der var lagt rent ISOVER isolering, var niveauet i den side der var benytter Knauf Isolering ca. 100 – 120 mm lavere. Selvom der var benyttet samme antal mm. Jeg henvendte mig til mesteren for håndværkerne, som fortalte kontaktede håndværkere. De fortalte, at de aldrig havde isoleret med Knauf Isolering før. De forklarede dog, at det var helt umuligt at arbejde med. Isoleringen var helt død. Der var absolut ingen spring i det. Som er det, der ellers gør at isolering er til at få til at ligge tæt på spær osv. Der var ligeledes ingen opdrift i det, så trådte man på det, løftede det sig overhovedet ikke. De forventede dog at isolering ville ”rejse” sig til de 95 mm som der stod på pakken. Efter deres udtalelse prøvede jeg selv at åbne en pakke Knauf Isolering. Normalt når man åbner en pakke isolering af et andet mærke, springer pakken næsten op af sig selv, når man har skåret et lille hak i plasticen. Med da jeg åbnede Knauf Isoleringen, skete der absolut intet. Isoleringen rørte sig ikke ud af flækken. Altså den ca. 11,23 m2 stor rulle udvidede sig overhovedet ikke. Den stod ”død” som om plasticen stadig var omkring. Jeg rullede 2-3 meter ud på gulvet, og rystede det lidt for at få det til at rejse sig. Der skete intet, højde på det udrullet Knauf Isolering var mellem 40 – 50 mm. (altså ca. det halve end den tykkelse jeg havde købt) Jeg lod produktet ligge på gulvet ca. en uge, men der var ingen ændring i resultatet. Herefter kontaktede jeg Bauhaus Randers, som ikke var tvivl om at produktet var fejlbehæftet. Souschefen Claus Raabo og deres medarbejder Michael, informerede mig om at de ville kontakte deres indkøbsafdeling som ville tage fat i Knauf Isolering. Dagen efter blev jeg kontaktet at Bauhaus sælgeren som fortalte jeg ville blive kontaktet af Knauf direkte. Da dette ikke var sket et par dage efter (som IKKE var Bauhaus´s skyld), kontaktede jeg selv Knauf. Hvor jeg fik at vide, at de var sat ind i sagen, og ville komme og kigge på det isoleret resultat. Da sælgeren ikke kunne komme uden for normal arbejdstid, måtte jeg så tage fri 3 timer før normalt, for at kunne komme og fremvise resultatet. Sælgeren Ole Christiansen dukkede op til den aftalte tid, og kastede et kort blik loftet, fra stigen. Hans kommentar var, at han godt kunne se at der ikke var, som det burde være. I samme åndedrag undskyldte han også isoleringen med at være et B-produkt, som han kaldte det, Som Knauf kun lavede for at kunne konkurrere på prisen. Han sagde, at produktet kun var tiltænkt små private projekter, hvor man skulle have lavet små efterisoleringer, som han udtrykte det. Endvidere begyndte han at undskylde produktet med, at det kunne være en gammel sending, som Knauf Isolering havde solgt til Bauhaus, som måske havde haft det til at stå på lager længde. Han påstod så også, at jeg jo selv havde haft det til at ligge længde (her snakker vi om 2 mdr.) inden det var blevet brugt. Jeg stillede mig totalt uforstående over for denne undskyldning, og bad ham fremvise en sidste holdbarhedsdato på produktet. Hvilket han naturligvis ikke var i stand til. Da han havde erkendt at produktet IKKE levede optil standarden, var hans løsning på problemet, at han ville krediter Bauhaus for 13 ruller (jeg havde købt 26). Da han så mente, at jeg selv kunne rulle et lag mere på, og så komme op på det samme antal mm, som produktet lovede. Denne løsning var jeg mildest talt MEGET utilfreds med, ikke mindst fordi det er luften i isoleringen, der isolere, og produktet jo lige præcis var helt sammenpresset uden luft. Mit svar til denne udmelding var derfor, at kan kunne pille sit fejlbehæftet Knauf isolering af, og få en håndværker til at ligge noget nyt, som overholdt de lovede specifikationer. Det ville han ikke høre tale om. Han mente det var håndværkerens ansvar, at produktet ikke var i ordren, og de ikke skulle have lagt det ud. Jeg refererede håndværkere som sagde, hvordan skulle vi vide, hvordan det var meningen, at Knauf isolering skulle reagerer, når det er første gang de arbejdede med produktet?! Ole Christiansen´s kommentar var, så skulle de ikke have valgt Knauf Isolering. Hertil kunne jeg kun sige; Knauf Isolering er et nyt produkt, som er på vej ind i Danmark. Hvis I ønsker at håndværkerne skal bruge Knauf Isolering, er én gang, jo nødt til at være den første, hvor de bruger det! Hertil havde han ingen kommentar. Inden vi forlod ejendommen, sagde jeg til Knauf sælgeren, at skulle de have en blot nogen lunde tilfreds kunde, skulle de lever 26 nye ruller, svarede til det antal jeg havde købt hos Bauhaus. Det kunne han umiddelbart ikke, men han ville kontakte mig senere med en afgørelse. Senere ringede han retur, og meddelte at han havde snakket med hans chef, salgschef Kom Dahl, og de var kommet frem til den konklusion, at de kun ville tilbyde at erstatte de 13 ruller, som oprindeligt foreslået. Efter samtalen var slut, kontakte jeg øjeblikkeligt souschefen i Bauhaus Randers, Claus Raabo. Jeg refererede historien som fortalt ovenfor. Hans kommentar var øjeblikkeligt. Hvis Knauf har erkendt at de har leveret et fejlbehæftet produkt, har de bare at lever noget nyt, i samme mængde som du har købt. Han fortsatte; ”Men den skal jeg nok tage med Knauf. Du skal bare have noget nyt. Hvor og hvornår skal vi levere 26 nye ruller? – og så skal jeg nok sørge for at vi tage den diskussion direkte med Knauf, det skal du ikke slås med” Denne melding er til at forstå. En chef der forstå vigtigheden i at behandle kunderne som de har krav på. Det er vigtigt for mig at understrege at denne ”klage” intet har med Bauhaus at gøre. De har ydet den service som de er kendt for! Klagen er kun rettet med Knauf Isolering, som er en virksomhed med mere end 5000 medarbejdere, og som smykker sig af følgende ord på deres hjemmeside; ”… vi producere isolering i højeste kvalitet og stræber mod en konstant forbedring af kundeservice i forhold til industriens standard.” Ikke et udsagn som jeg kan tilslutte mig. Jeg forstå simpelthen ikke, at en så stor organisation løber fra deres ansvar, og især ikke når de har erkendt, at deres produkt er fejlbehæftet. Hvad vil det have kostet dem, at stille mig i samme situation, som hvis der ikke havde været fejl i deres produkt. Jeg ved ikke hvad deres kostpris på materialitet er. Jeg ved dog det er småting i forhold til hvad dårlig omtalte koster. Godt nok kender jeg en del, sælgere i diverse tømmerhandler og en del håndværkere, som ikke længere vil benytte produktet eller anbefale det. En anden ting må være hvad dårlig omtale af Knauf isolering eller hvad være er; dårlig kundeservice i Knauf, må koste virksomheden når man internt i Bauhaus organisationen i fremtiden tvivler på Knauf´s kundeservice. Til sidst, vil jeg blot konkluderer for dem der skulle være i tvivl, LAD VÆRE MED AT BENYTTE Knauf Isolering. Virksomheden og produktet lover ting der ikke holder, og der er ikke voksne nok til at tage konsekvenserne af det. Ikke smart at en stor international virksomhed, som ønsker at komme ind på et nyt marked!

 Claus Nielsen

Knauf isolering. Dette indlæg er skrevet for at... Vis hele indlægget
71 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har efterisoleret en del af vores loft med Knauff isolering i ruller og har været nogenlunde tilfreds med det. Det virker mere "dødt/tungt" at arbejde med, men støver til gengæld ikke så meget som f.eks. Rockwool. Jeg kan dog godt tvivle på om det lever op til den oplyste isoleringsevne, men som efterisolering og til den lave pris tør jeg godt satse på det.

Kan se at Bauhaus i Randers nævnes. Min erfaring mht. køb af isolering hos dem er desværre ikke for god. Jeg hentede ca. 6 ruller Knauf på trailer i deres drive in, kørte hjem (i tørvejr) og begyndte at læsse dem af hvor jeg fandt ud af 4 ruller var totalt gennemblødte i bunden og ca. dobbelt så tunge som de tørre ruller. Kørte dagen efter (i tørvejr) over med de våde ruller som informationsmedarbejderen lidt modvilligt accepterede at tage retur, hvorefter jeg kunne hente 4 tørre ruller. Der var kun ganske få ruller tilbage i deres drive in og de var alle våde. Meddelte dette til informationsmedarbejderen og fik istedet pengene retur. Var så i Bauhaus ca. 1 uge efter og kunne konstatere at de våde ruller stadig stod i deres drive in.

Kan ikke lade være med at tænke på om der i start-indlægget har været tale om fugtige ruller der er blevet tørre, men herefter har mistet evnen til at udvide sig??

Jeg har lige købt 8 rl. 95 mm Knauf rulle bats, i det lokale XL, til knap 20 kr. pr m2

De tre ruller var våde, de andre var dog knastørre, der var ikke flere ruller, fundet frem.
Jeg fik de tre ruller tilbudt kvit og frit, men takkede pænt nej.
Så lagermanden måtte hente, 3 nye tørre ruller fra fjernlageret.

Jeg synes ikke jeg ville efterisolere mit loft med våd isolering, heller ikke selv om det var gratis..

mvh jens


 


 

 

 

Hej...
Jeg må fagtisk også komme med en Meget posetiv tilbagemelding... har lige lavet nyt tag har total renoveret alt løftet det 200mm og kommet nyt knauf på 2X95... dejligt nemt.. ok ja da jeg rullede det ud var det lidt død.. men efter at have rullet ud mellem alle spær med det første lag og skulle til at ruææe det næste ud var der lige som kommet luft i det... da jeg var færdig målede jeg efter forskellige stæder og tænksig der var fagtisk med en god vilje mellem 17-1900mm isolaring...
Jeg kan kun anbefale det...
Knauf har brug for reklame og de har mange metoder, til at få det. Sjovt nok, har noget af min familie, købt 95mm Knauf ruller i forskellige ender af landet, bare for at prøve det. Efter en uge var isoleringen expanderet til ca 60mm så isoleringen blev afleveret igen. Det ene familie medlem har stadigvæk problemer med at få pengene retur.
Mvh
"da jeg var færdig målede jeg efter forskellige stæder og tænksig der var fagtisk med en god vilje mellem 17-1900mm isolaring... "

Det ville jeg da heller ikke være imponeret over. 2x95 = 190 Dermed mener jeg ikke 170 mm er fantastisk, og hvis det så kun er med god vilje....

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Annonce
expanderet??? 95 til 60 mener du ikke skrumpet

og jeg er ikke på nogen måde i lommen på dem...

Det kan jeg jo sagtens sig men sådan er det....
Jeg har købt Knauf 95 mm ruller, af 3 omgange, alle gange har det fuldt ud overholdt de 95 mm, iløbet af få minutter efter udruldningen.

Så jeg klager ikke

Men det er da ærgeligt, at nogle har fået, noget der ikke overholder tykkelsen

mvh jens
je_ns Kan du dokumentere dine påstande med nogle billeder? Konsulenten fra Knaus fortalte mig, at man skulle vente op til 8 timer før rullerne havde den rette tykkelse; men dine ruller, skal kun have 2 min. Syntes også du skrev tidligere i tråden, at det var bats du havde brugt

K_Jessen Man kan godt kalde det expandere, når rullen inderst måler 40mmnår den er rullet ud og senere 60mm. Har du forøvrigt set mit billede i tråden?
Mvh
Jeg har kun brugt ruller, hvis jeg har skrevet andet, er det en fejl.
Nu stod jeg jo ikke med stopur, og fotografiapparat, men de expanderede så den lovede tykkelse var opnået, da jeg fik skåren til, og lagt på plads. Meget lignende Isovere rulle-bats

Jeg har ikke nogen dukomentation, hvilket vel også er ligegyldigt, jeg skal ikke bevise noget.
Jeg har været ovenud tilfreds med Knauf, og ved der også er andre tilfredse kunder.

Desværre er der så også en del tilfælde hvor Knauf  ikke har leveret den lovede vare.

Men hvis isoleringen har været fugtigt, som de ruller jeg afviste at modtage, er der nok ingen tvivl om at de ikke vil expandere til den lovede tykkelse.
Der var ingen af de ruller jeg købte, der var fugtige.

Isovere rulle-bats springer ud, til den købte tykkelse, med det samme, når plastikken bliver brudt. Selv ikke Knaus, hævder at deres rulle bats springer ud til fuld størrelse, når plastikken bliver brudt.

Det er ikke ligegyltigt, med dokunemtion, når man har isoleret en del huse. Skjulte opgaver, som isolering er det bedst at tage billeder, som bevis når man eks. sælger eller bare vil have billeder af det fremskredne husbyggeri.
Mvh
Der er yderligere 21 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis