Advarsel mod Knauf isolering

Knauf isolering.
Dette indlæg er skrevet for at advarer både professionelle og amatør fra at benytte isoleringsmateriale fra Knauf.
Undertegnende har selv benytte Knauf isolering med særdeles uheldig resultat. Både isoleringsmæssigt, men i særdeleshed også i form at meget dårlig kundeservice fra Knauf´s side. For at læserne selv kan vurdere dette, er hændelsesforløbet beskrevet nedenfor. I forbindelse med en renovering af en ejendom, skulle jeg have isoleret ca. 240 m2 loftetage. Loftetagen skulle isoleres af 2 omgange. Den ene halvdel blev først isoleret med ISOVER 125 mm + 2 gange 95 mm. Denne isolering blev udført af 2 håndværkere, og resultatet blev udført som man kunne forvente. I forbindelse med etape 2 havde jeg set Bauhaus Randers havde tilbud på et produkt kaldet Knauf Space Roll 95 x 960 x 11700 mm. Normalpris ca. 30 kr. Pr. m2. men var på tilbud til 18,95 kr. pr. m2. Jeg købte 26 ruller til i alt 5.533,06 kr. den 3/1-2010 Da etape 2 var klar blev det resterende loft isoleret med først 125 mm ISOVER og derefter 2 x 95 mm Knauf. Da undertegnede så det færdige resultat, som var udført at de samme 2 håndværkere, blev jeg mildest talt meget skuffet og sur over resultatet. Det lignede Vesterhavet i oprør. Isolering nå i bølger, og var meget ujævn. I sammenligning med den side hvor der var lagt rent ISOVER isolering, var niveauet i den side der var benytter Knauf Isolering ca. 100 – 120 mm lavere. Selvom der var benyttet samme antal mm. Jeg henvendte mig til mesteren for håndværkerne, som fortalte kontaktede håndværkere. De fortalte, at de aldrig havde isoleret med Knauf Isolering før. De forklarede dog, at det var helt umuligt at arbejde med. Isoleringen var helt død. Der var absolut ingen spring i det. Som er det, der ellers gør at isolering er til at få til at ligge tæt på spær osv. Der var ligeledes ingen opdrift i det, så trådte man på det, løftede det sig overhovedet ikke. De forventede dog at isolering ville ”rejse” sig til de 95 mm som der stod på pakken. Efter deres udtalelse prøvede jeg selv at åbne en pakke Knauf Isolering. Normalt når man åbner en pakke isolering af et andet mærke, springer pakken næsten op af sig selv, når man har skåret et lille hak i plasticen. Med da jeg åbnede Knauf Isoleringen, skete der absolut intet. Isoleringen rørte sig ikke ud af flækken. Altså den ca. 11,23 m2 stor rulle udvidede sig overhovedet ikke. Den stod ”død” som om plasticen stadig var omkring. Jeg rullede 2-3 meter ud på gulvet, og rystede det lidt for at få det til at rejse sig. Der skete intet, højde på det udrullet Knauf Isolering var mellem 40 – 50 mm. (altså ca. det halve end den tykkelse jeg havde købt) Jeg lod produktet ligge på gulvet ca. en uge, men der var ingen ændring i resultatet. Herefter kontaktede jeg Bauhaus Randers, som ikke var tvivl om at produktet var fejlbehæftet. Souschefen Claus Raabo og deres medarbejder Michael, informerede mig om at de ville kontakte deres indkøbsafdeling som ville tage fat i Knauf Isolering. Dagen efter blev jeg kontaktet at Bauhaus sælgeren som fortalte jeg ville blive kontaktet af Knauf direkte. Da dette ikke var sket et par dage efter (som IKKE var Bauhaus´s skyld), kontaktede jeg selv Knauf. Hvor jeg fik at vide, at de var sat ind i sagen, og ville komme og kigge på det isoleret resultat. Da sælgeren ikke kunne komme uden for normal arbejdstid, måtte jeg så tage fri 3 timer før normalt, for at kunne komme og fremvise resultatet. Sælgeren Ole Christiansen dukkede op til den aftalte tid, og kastede et kort blik loftet, fra stigen. Hans kommentar var, at han godt kunne se at der ikke var, som det burde være. I samme åndedrag undskyldte han også isoleringen med at være et B-produkt, som han kaldte det, Som Knauf kun lavede for at kunne konkurrere på prisen. Han sagde, at produktet kun var tiltænkt små private projekter, hvor man skulle have lavet små efterisoleringer, som han udtrykte det. Endvidere begyndte han at undskylde produktet med, at det kunne være en gammel sending, som Knauf Isolering havde solgt til Bauhaus, som måske havde haft det til at stå på lager længde. Han påstod så også, at jeg jo selv havde haft det til at ligge længde (her snakker vi om 2 mdr.) inden det var blevet brugt. Jeg stillede mig totalt uforstående over for denne undskyldning, og bad ham fremvise en sidste holdbarhedsdato på produktet. Hvilket han naturligvis ikke var i stand til. Da han havde erkendt at produktet IKKE levede optil standarden, var hans løsning på problemet, at han ville krediter Bauhaus for 13 ruller (jeg havde købt 26). Da han så mente, at jeg selv kunne rulle et lag mere på, og så komme op på det samme antal mm, som produktet lovede. Denne løsning var jeg mildest talt MEGET utilfreds med, ikke mindst fordi det er luften i isoleringen, der isolere, og produktet jo lige præcis var helt sammenpresset uden luft. Mit svar til denne udmelding var derfor, at kan kunne pille sit fejlbehæftet Knauf isolering af, og få en håndværker til at ligge noget nyt, som overholdt de lovede specifikationer. Det ville han ikke høre tale om. Han mente det var håndværkerens ansvar, at produktet ikke var i ordren, og de ikke skulle have lagt det ud. Jeg refererede håndværkere som sagde, hvordan skulle vi vide, hvordan det var meningen, at Knauf isolering skulle reagerer, når det er første gang de arbejdede med produktet?! Ole Christiansen´s kommentar var, så skulle de ikke have valgt Knauf Isolering. Hertil kunne jeg kun sige; Knauf Isolering er et nyt produkt, som er på vej ind i Danmark. Hvis I ønsker at håndværkerne skal bruge Knauf Isolering, er én gang, jo nødt til at være den første, hvor de bruger det! Hertil havde han ingen kommentar. Inden vi forlod ejendommen, sagde jeg til Knauf sælgeren, at skulle de have en blot nogen lunde tilfreds kunde, skulle de lever 26 nye ruller, svarede til det antal jeg havde købt hos Bauhaus. Det kunne han umiddelbart ikke, men han ville kontakte mig senere med en afgørelse. Senere ringede han retur, og meddelte at han havde snakket med hans chef, salgschef Kom Dahl, og de var kommet frem til den konklusion, at de kun ville tilbyde at erstatte de 13 ruller, som oprindeligt foreslået. Efter samtalen var slut, kontakte jeg øjeblikkeligt souschefen i Bauhaus Randers, Claus Raabo. Jeg refererede historien som fortalt ovenfor. Hans kommentar var øjeblikkeligt. Hvis Knauf har erkendt at de har leveret et fejlbehæftet produkt, har de bare at lever noget nyt, i samme mængde som du har købt. Han fortsatte; ”Men den skal jeg nok tage med Knauf. Du skal bare have noget nyt. Hvor og hvornår skal vi levere 26 nye ruller? – og så skal jeg nok sørge for at vi tage den diskussion direkte med Knauf, det skal du ikke slås med” Denne melding er til at forstå. En chef der forstå vigtigheden i at behandle kunderne som de har krav på. Det er vigtigt for mig at understrege at denne ”klage” intet har med Bauhaus at gøre. De har ydet den service som de er kendt for! Klagen er kun rettet med Knauf Isolering, som er en virksomhed med mere end 5000 medarbejdere, og som smykker sig af følgende ord på deres hjemmeside; ”… vi producere isolering i højeste kvalitet og stræber mod en konstant forbedring af kundeservice i forhold til industriens standard.” Ikke et udsagn som jeg kan tilslutte mig. Jeg forstå simpelthen ikke, at en så stor organisation løber fra deres ansvar, og især ikke når de har erkendt, at deres produkt er fejlbehæftet. Hvad vil det have kostet dem, at stille mig i samme situation, som hvis der ikke havde været fejl i deres produkt. Jeg ved ikke hvad deres kostpris på materialitet er. Jeg ved dog det er småting i forhold til hvad dårlig omtalte koster. Godt nok kender jeg en del, sælgere i diverse tømmerhandler og en del håndværkere, som ikke længere vil benytte produktet eller anbefale det. En anden ting må være hvad dårlig omtale af Knauf isolering eller hvad være er; dårlig kundeservice i Knauf, må koste virksomheden når man internt i Bauhaus organisationen i fremtiden tvivler på Knauf´s kundeservice. Til sidst, vil jeg blot konkluderer for dem der skulle være i tvivl, LAD VÆRE MED AT BENYTTE Knauf Isolering. Virksomheden og produktet lover ting der ikke holder, og der er ikke voksne nok til at tage konsekvenserne af det. Ikke smart at en stor international virksomhed, som ønsker at komme ind på et nyt marked!

 Claus Nielsen

Knauf isolering. Dette indlæg er skrevet for at... Vis hele indlægget
71 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
I givet fald Du ingen billeder oploader i løbet af et par dage, er det så fordi det er sådan det er, ClausNielsen99? Altså Du fik de 5 kolde i røvassen?

 

hov-hov Jepe små slag
ikke fordi jeg er modstander af det du siger , for selv følgelig er det
altid exstremt rart at få billeder af tingene uanset om det over en klage
eller det er fordi man har brug for hjælp til et project eller to
hvilken gør det langt nemmere at forstå tingende
men nu er det jo rent faktisk sådan at der er rigtig mange der ikke
har digitalcamera eller forstand på at bruge det sammen med computeren
og går til fotohandleren når de skal have tømt det og lavet billeder
forslet ikke at snakke om dem der stadig (undertegnede er en af dem)
mener at alm. gammeldags fotos langt over stiger kvaliteten der kan
opnås på et digitalcamera
så lad tvivlen komme manden tilgode hvad det angår indtil videre

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Skrevet af ktm på 22 apr 2010 18:41
Godt at høre fra dig igen.
Så virker det helt anderledes godt og advarslen virker langt bedre, når man følger den til dørs!


Kunne ikke have sagt det bedre selv

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Undertegnet har brugt Knauf isoleringen, og har intet at udsætte på det.

Umiddelbart vil jeg mene du har været uheldig med at få en sending hvor der har været knas med produktionen.

Jeg har dog kun brugt det i bats og ikke ruller, men har ikke oplevet problemer med at det er klappet helt sammen som du beskriver, men det svinger lidt i tykkelsen som alle andre isoleringsmaterialer, dog er det altid i ruller og man har den største tendens til svingende dimensioner på isoleringen.


Skrevet af Jepe på 22 apr 2010 19:13
Du kan overbevise en og anden om, at du ikke bare er en knotten jén, der har fået sparket fra Bauhaus pga mandag-fredags sygemledinger eller andet.
Ja, eller arbejder for Isover, Rockwool, Paroc osv...

Annonce
Kære Jeppe

Havde du læst indlægget ordentligt, havde du også konstateret, at jeg jo lige netop roser Bauhaus for deres håndtering af sagen.
Faktisk har de leveret det samme antal m2 i et langt dyrere produkt, da de ikke ville levere Knauf isoleringen igen. De checkede en anden produktionsserie og der var problemerne de samme.
Mit oprindelige indlæg er ikke skrevet, for at det skulle blive en diskussionsklub. Det er en beskrivelse af et hændelsesforløb, som man kan drage sine egne konklusioner af, eller lade være.

Som sagt tidligere - en ting er at der er fejl i produktet. Det kan ske for alle. En helt anden ting er deres måde at håndtere en reklamtion, som de har erkendt.

Kan oplyse jeg arbejder som IT virksomhedskonsulent, så arbejder ikke for en konkurrence produkt til Knauf.

 Claus Nielsen

Jeg har brugt Knauf ruller til isolering i gips-indervægge. Isoleringen er langt mere behagelig at arbejde med end rockwool og Isover, men den er ikke så god til at rette sig ud til rigtig tykkelse, som Isovers og Rockwools. Jeg ville dog alligevel bruge Knauf igen, fordi jeg afskyr at isolere og derfor gerne vil gøre det så behageligt som muligt.
Er 100 % enig med Sælbyggårn, - min erfaring er også at Rockwool og Isover er langt bedre til at rette sig op, til gengæld er Knauf meget rarere at arbejde med, og da Knauf på tilbud næsten kan købes til halv pris af de andre, så vil jeg faktisk hellere give det 2 lag Knauf end et lag af de andre.
Har hidtil kun brugt Knauf i ruller, så måske er battsene bedre, som KoludaByg er inde på, - men bruger i hvert fald gerne Knauf igen, indtil Rockwool og Isover finder noget at fylde i deres produkter, så de ikke er så sa.... ubehagelige at arbejde med.
Er skam enig med jer. Det er behagligt at arbejde med. Det giver nu ikke en stor International virksomhed ret til at snyde med tykkelsen, at behandle en reklamation så latterligt!

 Claus Nielsen

En ganske interessant diskussion at følge, en hver ved at byggematerialerne er for dyre på det danske marked, karteldannelser og manglende konkurrence, jeg er lutter øren!

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Der er yderligere 51 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis