Marstal 5 HK 1 Cyl.

Hej...                                                                                                                   8. April

Jeg er lige blevet den heldige ejer af en 18 fods damjolle med en 1 cyl. 5 hk Marstal motor, der er monteret dynastart og laderelæ på.
Tændingen er (af en eller anden mærkelig grund) bygget om til platintænding med tændspole og kondensator.
Igår ville den så pludselig ikke starte, jeg skiftede tændkabel, tændrør og endte også med at montere en anden tændspole.
Så startede den endelig, men den går ikke rigtigt.

Så derfor søger jeg en, som kan justere min karburator op, så den går ordentlig igen.

Selvfølgelig mod betaling.

Jeg bor i Svendborg, og båden ligger ved Thurø-dæmningen.

Så det var jo lettest hvis "hjælpen" bor i nærheden...

Mvh Martin
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg rensede også tændrøret inden jeg stillede det andet så ved ikke hvad der hjalp.
Der jeg købte båden fik jeg af vide at motoren var ny renoveret for 1 år siden og har stået i hans kælder da han ikke kunne tage sig sammen til og lave båden
Jeg tog også strålespidsen ud og satte den i igen.
Benzinen er lige hentet fra tanken, men har godt nok ikke det filter på mellen tank og karburator( må have fat i sådan et. Den bælg du snakker om er en slags pumpe ikke man trykker på ikk.
Min tank sidder ca 20 cm højere end motoren og slangen går næsten lige ned
20 cm højere det er fint (lige nøjagtig mindste målet marstal foreskriver , den må ikke siddelavere ,så det er ok) hvis du ser folk som har påhængsmotor og har en løs tank så sidder der oftest en bælg på slangen , sådan en bælg kan tilkøbes i bådudstyr butikker (selvfølgelig er det optimalt at pille karburator af og rense/blæse den ren men også ret besværligt) når man trykker på bælgen og har strålespids ude kan karburatoren effektivt flosses/tømmes (når strålespids tages ud står der benzin ud, hvis tanken er åben , så åben først for benzinen i sidste øjeblik før der pumpes.)
Benzin filter kan købes i T-hansen spørg efter universiell filter koster ca 25 kr og på monteres med 2 spændebånd. Husk at der skal tilsættes benzin additiv til benzinen , marstal kører ikke på blyfri (kan koste brændte ventiler i længsen)

Marstal Engine sound = love it 
Ups glemte lige et hint , der dannes uværligt altid kondens i benzin tanke på både , hvis muligt fyld så vidt muligt tanken helt op så tit som muligt , så undgåes kondens , idet den fyldte tank ikke levner plads til kondens dannelse.
Der findes også filter løsninger med vandudskiller men de er dyre.

Marstal Engine sound = love it 
Har lige snakket med min kammerat og han ville komme i løbet af dagen også vil vi pille karburatoren af og tage den hjem og blæse den ren.
Ups. det vidste jeg ikke man skulle komme i benzinen. Det er 2 takts olie du mener ikke.
Synes ikke der kom benzin ud der jeg tog skruen ud selv om den var startet men det har der jo nok gjort.
Annonce
Nej det er bly additiv , F motoren som du har (F har 5 hk ) er en relativt gammel konstruktion og behøver bly for at beskytte ventilerne. Additiv kan købes hos bilexperten , tankstationer , thansen osv.
Der skulle gerne stå en stråle ud af hullet hvor strålespidsen sidder når den fjernes, når der åbnes for benzinen

Marstal Engine sound = love it 
Det har der nok gjort så, men 1000 tak for hjælpen indtil videre. du skal nok få besked når vi er på vandet igen hvad jeg snart håber. Solen skinner jo dejligt og ingen vind.
Forresten pas på når du skal afmontere karburator , nu ved jeg ikke hvordan din udstødsmanifold ser ud men de er oftest ret rustne (støbejern-varme-saltvand= rust) mange knækker bolte ved den operation og det er ikke sjovt at skal have manifold af og bore knækkede bolte ud (eller hvis man er heldig at en ^tyrepik^ kan få den knækkede bolt ud)

Håndværkeren skrev om skrueaksel problemer , (og man skal altid spidse ører når håndværkeren skriver noget her i forummet for jeg har selv haft glæde af mange af hans indlæg ) da dit problem først kommer når motoren er varm tror jeg ikke at 'klemt' skrueaksel på grund af smøre problem eller fiskesnøre er aktuelt fordi det vil vise sig allerede ved kold motor især , jeg har prøvet at en stor tang kage "dræbte" motorens trækkraft indtil jeg fik den fjernet fra skruen, husk altid at smøre skruen godt og brug rigtig stævnrørs fedt , jeg ser mange bruge lejefedt osv
Stævnrørsfedt emulgerer med indtrængende vand og danner en sovs som stadig smører og tætner , lejefedt osv ligger i en del af skruen for sig i lommer og saltvandet er for sig i lommer , brug rigtigt stævnrørsfedt evt køb en fedtsprøjte og fedtet på patron så er det nemt at styre .

Marstal Engine sound = love it 
Ja det er herligt vejr , vi sejlede i kbh,s havn igår og var ude ved lynette indløbet (ved flakfortet og hive lidt hornfisk ind og turen i gennem havnen tilbage til Nokken (tæt ved sjællandsbroen ) var så smuk , havblik og højt solskin .
Først rundt om holmen og dernæst igennem Chr. Havns kanal og op og hente en kaffe og dernæst langs islands brygge hvor folk vinker og smiler (glade som de er i det gode vejr) jeg elsker kbh,s havn

Marstal Engine sound = love it 
Jeg har en fedtsprøjte og lægger hjemme der fulgte med båden men forhandleren jeg købte det leje sagde at det var unødvendig når det var sådan en jeg havde fået sat i (vandsmurte pakdåse )
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis