Tradition kontra nyt...

Jeg ved det godt, det er et kontroversielt emne herinde, hvor vi har nye og erfarne sejlere i skøn forening.

Og emnet har været berørt tidligere i forbindelse med Det levende Søkort.

Men vi sejler jo for at komme væk fra punkt A. Selve sejlturen, det at være på vandet, skal gerne være afslapning, ikke blot en dyrere måde at få stress på. Det er også derfor, vi har købt en gammel, svensk skøjte, som får åndenød over 6 knob, i stedet for en lille, rap sag, som kan krydse Bugten på en halv time.

Derfor bruger vi også en masse, tekniske dimser. På lange stræk overtager selvstyreren, og vi har en bærbar med GPS og DLS på styrepulten. Musik fra MP3, 230 volt overalt i båden, så vi kan oplade mobiltelefoner og hvad vi ellers slæber med.

Men har stadig også både styre- og pejlekompas og papirsøkort, hvis nu al elektronikken skulle svigte. Og kan godt lave en stedbestemmelse med en krydspejling.

Vi har stor respekt for de medsejlere, der vælger 'de gamle dyder', vi har bare valgt anderledes, og synes da ikke, vi sejler mindre af den grund, der skal jo stadig tages hensyn til dybdekurver og andre både og udvises god sejlerånd, når man ligger i fremmed havn (og her hjælper nok så meget elektronisk grej ikke det fjerneste).

Vi synes bare, det er rart at kunne se position, fart og kurs direkte i et søkort på skærmen lige foran styrepladsen og med autopiloten sat til ikke hele tiden skulle korrigere for drilske bølger ind fra agter.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Jeg ved det godt, det er et kontroversielt emne... Vis hele indlægget
74 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lynæs det ved jeg godt   men det er absolut heller ikke bedre
på landjorden specielt om vinteren

Hånværkeren
lige den episode så jeg ikke desværre men har dog hørt den omtalt
og kan fortælle dig at den ligger i topti blandt dem der vendes jævnligt
er det ikke rart at være berømt håndværker

spørgsmål ?  er der ikke noget med at tyskerne ikke må have
sommerhuse her i landet.

hvorfor fanden har de så , så travlt med at blive grundejere og
plastre dem til med glasfiberhuse

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Des angående andre sejlere.....
Heldigvis er der en regl om at man ikke må ligge i vores havn uden dueligheds bevis. Det er selvfølgelig ikke nogen garanti for noget særligt, men man må da tro at det betyder at folk så i det mindste kender vige reglerne.

Så har vi til gengæld et par satans søulke der tror de kan klare alt de har sejlet hele livet og dem kan man fandme ikke lære noget de ka i følge dem selv gå ind for sejl i alt slags vejr i alle typer både. Det resulterede sidste år i at en snot torsk gik ind i stiv kuling i en 15-20m lang tomaster vinden ind agten. han kom fint ind i havnen drejede styrbord (vinden ind fra styrbord) for at komme hend til pladsen her sku han så svinge hurtigt ind til bagbord (nu med vinden i røveren) MEN vinden havde presset ham for tæt på naboen som fik en klyverbom i styrhuset!!!! han ku måske godt lige have tænt motoren og slået bak eller smidt et anker ud agter ;-) Han sagde dog til forsvar at det blæste så meget at motoren ikke havde hjulpet noget så han var nødt til at forsøge uden. Meeeeeen så sku han måske havde lånt en anden plads der lå bedre for vinden el brugt ankeret nå nå ;-)

Trods alt skedte der ikke de vilde skader kun et par knuste ruder. Men æv

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Citat "Heldigvis er der en regl om at man ikke må ligge i vores havn uden dueligheds bevis." citat slut...

Uden at være kloge-Åge - tror jeg næppe det kan håndhæves - checker I alle gæstesejlere ? Eller ? Iøvrigt efter min ringe mening - et unødigt og mindre gennemtænkt forbud... Beviser af enhver slags er ikke mere værd end personen der holder dette..

Mvh

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Det er muligt at i har en sådan regel i "jeres" havn, men prøv at håndhæve den over for maskineriet i EU, så er jeg bange for at der er nogle der vil få meget røde øre !
Jeg er helt enig i at det som jeg også skriver "selvfølgelig ikke nogen garanti for noget særligt". Og nej vi kan kun holde øje med vores egne. MEN dog får du ikke et duelighedsbevis uden at kende vige regler så lidt er der da vundet hvis alle på det blå hav havde det! Om folk så kan sejle se det er jo en helt anden sag.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Skrevet af Håndværkeren på 08 apr 2010 19:42
I mine helt unge dage, da jeg lærte at sejle med sejl, var der sammen med en gammel sejler der havde en 21`Kragejolle uden motor. Vi gik ud og ind af alle havne for sejl jeg har også praktiseret det i mange år, selvom jeg da havde en motor. Men det var flovt at skulle sejle ind i en havn for motor, derfor var det stort set altid for sejl. Så var der nogle Havnefogeder der fik den ide at det måtte vi ikke længere gøre i deres havne, vel efter dårlig erfaring af amatørene der lige skulle vise hvad de ikke havde tjek på. En af grundene var jo nok de hersen moderne aluminiums master hvor sejlet blev lidset i en hulkeel, sådan et sejl falder jo ikke bare ned når storfaldet slippes.
Der var da også ture hvor vi lå og drev med strømmen hjem nogen gange kom vi først i havn tidligt på morgenen.  I dag startes motoren og hu hej hvor det går der ud af, streesse streesse !!
Bare min engen bror der har sådan en slæde over de 30` har den ide at kommer farten under 4 knob så skal maskineriet startes.

Hvad er der lige ved at haste der ud af og hjem igen.

Du har da belærdt mig om at man sejler for motor i Svendborg Sund..

I Brøndby Havn sejlede jeg ofte ind og ud for sejl, men i Vindeby Havn med kraftig strøm på tværs af havne indløbet sejler jeg altid med motor.

Og det selv om vi har sejl som falder ned når fald slippes.. Og det er endog i en moderne alumast.. Den er så ny og moderne, at den kun er 28 år gammel men nok en dag "godkendt" som gammel sejlerteknik.

I min gamle Flirt hvor storsejl skulle hives manuelt ned sejlede jeg ind og ud af havne for sejl.. den lå jo stille op i vindøjet..

Hvorfor skal nyt og teknik være noget dårligt.. Jeg har næsten altid gps'en med og tændt når jeg sejler. Uanset om det er kendt eller ukendt farvand.

Er det tid til kaffe og tilbehør sætter jeg selvstyren på.

Vi har fyr der blæser varm luft rundt og det nyder vi også..

Albino jeg nyder stilheden uden motor når vi sejler, men jeg nyder også at kunne starte motoren og glemme alt om kryds, trim og modstrøm.

Jeg kan også nyde synet af en gammel træbåd med bomulds sejl på samme måde som jeg nyder synet af en motorbåd der planer.

Jeg elsker dok dok lyden fra en gammel motor. Faktisk elsker jeg vandet, at være på vandet, at se vandet og lugte det.

Ting jeg hader er andre der skal tæt på og generer mig med høje bovbølger og folk der skal generer min elskede 28 år gamle glasfiberbåd.


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nu har jeg ikke på noget tidspunkt beskrevet alt det nymodens elektronik så en dårligdom, men som noget unødvendt pjank. Forstået på den måde at det ikke er nødvendigt at have for at kunne sejle. Jeg mener også at mange sejlere kan forledes derhen at bare de har al det elektroniske ombord, så kan de besejre alt på vandet. Jeg tror at mange sejlere desværre går hen i den tro at de har deres på det tørre når bare de har GPSen og selvstyren sat til. Så skidt med alle andre, for her kommer "vi" og "vi" har gjort det helt rigtigt.
At sejle må da være glæden ved at sidde ved sin pind /rat  under sejladsen og opleve glæden ved at kunne samarbejde med elementerne. At kunne søvejsreglerne er vel lige så elentært som at du skal kende færdsels reglerne på land.

Jeg husker ikke at jeg ligefrem skulle have belært dig om at du SKAL sejle for motor i Svendborg sund !
andersbr: Nu må du ikke tro - jeg er uenig med dig mht duelighedsbevis - det burde enhver der færdes på bølgen blå have - det jeg mener er, som bilister har kørekort er der stadig nogle som ikke respektere andre eller fastsatte regler....

Hvorvidt "man" (3.person ental) nyder bølgen blå, for motor eller sejl, ja sågar årer eller padler er heldigvis individuelt ligeså om man fisker eller sejler kapsejlads - intet er bedre end andet..

Vi har alle vore præferancer og nyder som vi nu gør - er det ikke skønt

I trådens ånd - starter motoren hvis vind og vejr besværliggør sejladsen i højere grad end nydelsen. I havn og især fremmede havne - er motoren den primære drivkraft pga MiLady's længde og forholdsvise dårlige styreevne ved lave hastigheder..
Er uenig med den kære håndværker - ikke mht søvejsreglerne eller dét at kunne sejle men at moderne grej skulle gøre en dårligere sejler - dog, hvis dét at "man" har gps - radar - ais og autopilot, gør at man glemmer de basale søvejsregler, så er jeg enig..

Tror vi alle kan hive dårlige eksempler frem, på, hvordan man ikke skal sejle..
Årghh hvor jeg glæder mig til d.16 dennes - når MiLady skal i sit rette element..

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Der er yderligere 54 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også