Hul i zinkinddækning ved skorsten

Hej.

Jeg har netop konstateret en revne på 2-3 cm. i min zinkinddækning ved skorstenen. Der løber vand ind i min stue (som jeg heldigvis først lige er begyndt at renovere). Taget er eternit og skorstenen er muret i teglsten. Hullet er ikke i den øverste plade som er fastgjort til selve skorstenen - det er i den plade som er "skubbet" op under denne. Kan man lave sådan noget selv og hvordan?

Hvis ikke hvem skal jeg så have fat i tømrer el. vvs-mand?

På forhånd tak :-)
Hej. Jeg har netop konstateret en revne på 2-3... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Løft tagpladen op og sæt et sort stykke wakaflex på langsiderne op under den ovenliggende plade, og en stykke på oversiden til slut, som overlapper den du har fra siden af.

Så har du igen en tæt inddækning, som sikkert også en pænere end det du har i dag...

Bly kan holde i mange år, men ikke hvis understøtningen synker, mangler eller der bliver brækket med det i hjørnerne. det er vist heller ikke tilladt at bruge bly til inddækninger mere, men det er dejligt at lodde i. Glem alt om det klister i har tænkt jer at smøre i, hvis der kommer en blikkenslager og skal lappe på det, så vil han bande jer langt væk, og prisen bliver derefter.
Mit forslag er at man river det hele af og laver en inddækning i zink14. og med en ny god understøtning under fodrenden, og så træk den eternitplade 5cm op så den ikke ligger og gnaver der skal være lidt luft under så de kan arbejde, og så kliner (understryger) man det inde fra med lidt mørtel, så kan det arbejde frit, sommer og vinter, man kan også lave en inddækning i tagpap. men det ser billigt ud selv om timelønnen nok er den samme som en blikkenslager,,, og få så lige en ZINKtagrende på, det vil se godt ud.
Jeg kan se der er fuget med sekomastik ned i aftrapningens blindfals, det skal det ikke, se selv at det revner og har ingen effekt, indskudet skal kunne arbejde i det, det er derfor man laver blindfalser.
Glem overstående, det skal bare loddes, det må tage en time incl. kaffe, så kan det holde mindst 10 år mere, hvis ellers understøtningen er iorden, men sørg for der ikke ligger blade og skit om efteråret så der kommer en "iskage" der bag ved i fodrenden.
Mvh Jørgen

Jørgen Hansen

Ja det tager ikke lang tid HVIS det kan loddes. Men der er mange steder der kan være utætheder. Hvis jeg skulle lave det, blev det en inddækning i wakaflex som koluda også skriver, men jeg vil dog rulle det ud en tagplade længere oppe. De fodrender i bølgetag holder ikke.

Hilsen en Blikkenslager.

 Blikkenslager ved

www.brixgaard.dk

Kan du ikke lide mine flotte PVC-tagrender ;-) De er ellers ikke ret skæve så jeg følger med interessen den anden tråd om "opretning af tagrender"...

Jeg overvejer at lave det som en rep. med wakaflex, da inddækningen sikkert skal skriftes helt når taget skal skiftes om 5-6 år. Hvordan får jeg det til at slutte tæt op mod skorstenen? der er jo skubbet en zinkplade op bagved og der er næppe plads til at der også kan skubbes wakaflex derop.
Wakaflex har en selvklæbende kant med bityltape på bagsiden, denne sætter du op af kanten mod zinken, også sealer du den i kanten, så skal det nok holde til taget skal skiftes.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis