kædesav-fejlfinding

Hej
Jeg er ny her, men lidt læsning rundt omkring gav mig lyst til at spørge alle jer handymænd ude ved tasterne:
Min kædesav (Jonsered 2145,1½ år gammel) har fået en dårlig vane: Den starter fint, tager gas, går pænt i tomgang. Men når jeg har savet i ca 5 minutter uden problemer, "dør" den uden varsel lige når jeg slipper gassen. Og den er meget svær at starte igen før den er blevet kold og har stået en times tid.
Så gentager situationen sig.
Der er benzin og olie på, og luftfilteret er renset med kompressorluft. Jeg har også prøvet at skifte tændrør.
Jeg har mod på selv at skrue på de tre indstillinger T (tomgang), L og H. Det mener jeg, jeg må kunne klære - med jeres hjælp.
Det vil være rart med gode råd og en forklaring på mit problem.
På forhånd tak

Magellancruiser
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor meget totakts olie fylder du i benzinen ? noget kunne tyde på at der er for lidt i.
Du kan starte med at købe noget aspen 2 takts miljø benzin. så er det iorden.
Du skal være sikker på at der er olie på saven og den smører kæden ordentligt. ellers overbelaster du hele saven.
Sidst men ikke mindst skal din sav have den rigtige blanding af benz og luft. Jeg ved ikke hvordan andre gør men jeg lytter til motoren og føler hvordan den tager gassen. Din får måske en for mager blanding

Jacob
Hej igen - og tak for de hurtige svar:

Jeg er altid omhyggelig med at tjekke, at der er rigeligt med olie på. Genfylder ofte. Motoren lugter ikke brændt, osen er ikke blå og tyk, kæden løber pænt rundt (kan trækkes med to fingre)....men saven går ud lige pludselig efter 4-5 minutters savning. ØV
Tak for tippet om olie i benzinen. Jeg mener at overholde blandingsforholdet, men jeg må indrømme, at det er ½ år siden min 5-litersdunk blev fyldt. Kan olieblanding i benzinen give mine symptomer? Og hvorfor starter og kører motoren så igen , når den bliver afkølet en tid?
jeg tyder på at tændspolen der er ballade med at den kortslutter
når den bliver varm.
eller er det cdi tænding det gal med

eller er det benzinen der er blevet for gammel (olie mister smør evnen)
de hvide supstands.!

olie benzin blanding er 2 % med de røde eller grøn olie.!

en tips ryst dunken inden du hælder i tanken på motorsaven

hvis tændrøret er kaffebrun. så har motoren det godt.
Annonce
UF - tændspolefejl! Det lyder avanceret for mig. Hvad er Cpi-tænding? Jeg oplever hver gang at den går ud når jeg slipper gassen, ikke mens jeg har kontakten inde og giver gas, altid på vej mod tomgang. Tændrør virker pæne og afstanden er præcis 0,5. Motorolie blandingsforhold 2% har jeg også altid brugt. Jeg ryster hver gang benzindunken for at blande olie og benzin grundigt.
Hvordan kan en tændspole sætte ud når den bliver varm? og virke igen ved kold motor?
cdi tænding er elektronisk styret tænding (en lille computer)
der holder styr på tænding i stedet for platin sættet.
at lodning er gået løs.!

er kaburatoren renset. tomgangsdyssen.!

i tændspolen er der vindinger af copper tråde i som kan kortslutte
vår den bliver varm.
Det lyder som tankudluftningen er stoppet.

Prøv at køre indtil problemet opstår, lind så på tankdækslet lige med det samme. Hvis du kan høre at der suges luft ind så har du lokaliseret problemet. Det der sker er at der dannes vakum i tanken når du bruger af benzinen, hvis tank udluftningen er stoppet kan der ikke komme luft ind istedet for det benzin du suger ud. Jo mere fyldt tanken er jo større er problemet.

Hvis min teori er rigtig, løser du problemet ved at rense eller udskifte tankudluftningen.


 Niels Ejnar

www.saveniels.dk

 

Hva er nu det ! Er du også blevet lukket ud Niels Ejner

Mange tak for alle de hjælpsomme svar. Jeg har været væk fra haven og brændesavningen i dag, men allerede i morgen vil jeg afprøve mulighederne. Jeg skriver igen, når alt er forsøgt,- og skidtet forhåbentlig virker. Tak så længe.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis