bekæmpe alger og mos på herregårdsten terasse

Hvad er det abselut bedste (og nemmeste) man kan bruge til at bekæmpe mos og alger på herregårdssten. Det drejer sig om 300 kvm, så løsninger såsom at gnubbe dem med en neglebørste og lign holder ikke :-) 

/John

/John Jensen

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det politisk korrekte svar er algefjerner, men der er nogen der bruger kaustisk soda, en håndfuld til en spandfuld, men det er ikke lovligt.
Hej John

Kaustisk soda er nedbrydelig i naturen. Bønderne har brugt det i mange år til at rengøre deres svinestalde, kostalde, malkemaskiner og malke udstyr med.

Opskrift.
10 l vand + 1 deciliter kautisk soda. Jeg bruger den i kugleform.
Fordel på fliser med vandkande påsat spredebom.
Hold katte og børn væk fra fliserne resten af dagen.
Brug træsko og lad være med at jokke ind på gulvtæppet.
Brug en kost til at fordele vandet og feje det rundt på fliserne. Lad være at sprøjte.
Efter 3-4 dage begynder alger og mos at blive brunt og ved næste regnskyl forsvinder.
Det bliver ikke æstende igen, selvom der bliver vådt på fliserne.

Se her om kaustisk soda
http://da.wikipedia.org/wiki/Natriumhydroxid

Alger har det kun godt på flader, som er tilpas "sure" - da ny beton er udpræget basisk, er der derfor ikke alger på nyere betonfliser. Men med tiden bliver overfladen sur og der er fgrobund for alger.
Nu er kaustisk soda tilfældigvis basisk, så når man vander fliserne, "genopretter" man egentlig bare den naturlige ph-balance i betonenfliserne. Og det får algerne til at forsvinde.

Til Akselj
Vis mig i lovgivningen venligst hvor der står at det er ulovligt at anvende på fliser.
Det bliver solgt til at rense afløb og afsyre malede møbler.


------------------------------
Bindestreg1
------------------------------

Det er generelt ulovligt at anvende kemikalier til formål de ikke er direkte specificerede til. f.eks. må borax ikke bruges mod myrer, selv om det er effektive og væsentlig mindre miljøskadeligt end de godkendte midler, salt må ikke bruges mod snegle.

Man må kun anvende de midler der står på Miljøstyrelsens liste over »Midler imod algevækst«

Hovedårsagen er sandsynligvis at der ikke er afgift på disse midler.
Jeg ville fjerne mosset med skuffejern 21 fra Zinck lysbro.
feje belægningen rent bagefter og herefter sprøjte med enten
IDZ fra www.iduna.dk eller A-fri fra www.occo.dk eller noget fra det lokale have/bygge center.
Slutteligt ville jeg, hvis det er tiltrængt efterfuge med ukrudtshæmmende fugesand fra www.danfugesand.dk eller lignende.
Når du har bund i det kan du jævnligt – efter behov feje belægningen over, for at forbygge det kommer igen.

Se evt. Wildkraut-Hex på http://www.youtube.com/watch?v=chkno_98IXs
Det ser nemt ud og hvis den kan lejes i DK hører jeg gerne herom.
Skrevet af bindestreg1 på 28 mar 2010 23:50
......
Vis mig i lovgivningen venligst hvor der står at det er ulovligt at anvende på fliser.
Det bliver solgt til at rense afløb og afsyre malede møbler.


Miljøministeriets hjemmeside kan man se, at: "Der findes en række gamle husråd om, hvordan man fjerner alger med brug af diverse kemikalier, der ikke er godkendt som algemidler – dette er dog ikke lovligt".

Det kunne tage udgangspunkt i nedenstående, men der er sikkert flere LBK.
 
LBK 1755 af 22/12 2006 §10 Stk. 2. Enhver forhandler eller bruger af et kemisk stof eller produkt skal følge de anvisninger, der måtte være givet for forsvarlig omgang med eller anvendelse af stoffet eller produktet.


Annonce
Bindestreg 1, hvad er det der er i kugleform, er det beholderen det kausiske soda købes i eller ?? Det jeg bruger når et afløb ikke vil trække ordentligt købes i jemogfix og findes i en grøn aflang dunk med skruelåg

Lansing, det sand du nævner har jeg hørt omtalt som guldsand fordi det er så dyrt. Mine mange kvm vil sikkert kræve mange 10 kg poser.
Jeg kikker i aften på det link du nævner
Sidste sommer købte jeg en mos fjerner børste til min lille Texas fejekost. Den gjorde arbejdet fint omend det tog en del tid og kostede 4 børster der alle blev nedslidt. Fejlen var nok at jeg ikke efterbehandlede på den ene eller anden måde med det resultat at der igen er masser af mos tilbage imellem fugerne.
Så jeg søger gode råd til hvordan det bliver gjort nemt, effektivt og billigt, i nævnte rækkefølge

/John

/John Jensen

Skrevet af Lars ON på 29 mar 2010 16:19

Miljøministeriets hjemmeside kan man se, at: "Der findes en række gamle husråd om, hvordan man fjerner alger med brug af diverse kemikalier, der ikke er godkendt som algemidler – dette er dog ikke lovligt".

Det kunne tage udgangspunkt i nedenstående, men der er sikkert flere LBK.
 
LBK 1755 af 22/12 2006 §10 Stk. 2. Enhver forhandler eller bruger af et kemisk stof eller produkt skal følge de anvisninger, der måtte være givet for forsvarlig omgang med eller anvendelse af stoffet eller produktet.


Sakset fra mst hjemmesiden
Algemidler skal være godkendt af Miljøstyrelsen. Hvis du bruger ikke-godkendte midler, risikerer du at forurene jord og grundvand, da midlet trænger ned i jorden mellem fliserne.  

Men jeg må gerne bruge det til at fjerne fedtpropper i håndvasken. 2 dl kaustisk soda til 1 l vand
Det må også bruges til at afsyre møbler/døre med ½ kg kaustisk soda til ½ l vand. Ret kraftig blanding. Hvor mon dør/møbler bliver skyllet rene henne, under vandhanen i bryggers = næppe. Men til gengæld ude på dine fliser og det er der ikke noget forbud imod.

"min" opskrift er meget meget mild i forhold til det mst tillader

------------------------------
Bindestreg1
------------------------------

Hej John

Grøn flaske med børnesikret låg. Den indeholder 1 kg kaustisk soda i kugleform.

------------------------------
Bindestreg1
------------------------------

Skrevet af bindestreg1 på 29 mar 2010 20:34

Mit svar gik alene på at vise dig hvor i lovgivningen, det var anført, da det var det du efterspurgte. Jeg har ikke forholdt mig til visdommen i lovgivningen. 

P.S. Hvis du læsersikkerhedsbladet for kaustisk soda om miljø og bortskaffelse, så er der formodentlig også baggrund for at hævde, at der nogen der ikke følger de pålæg, der er anført der. 
Hej Lars ON

Det var ikke en angreb på dig, men en henvisning til at lovgivning og retningslinier sommetider er helt hen i skoven.

Beklager hvis du følte dig ramt.

------------------------------
Bindestreg1
------------------------------

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også