bekæmpe alger og mos på herregårdsten terasse

Hvad er det abselut bedste (og nemmeste) man kan bruge til at bekæmpe mos og alger på herregårdssten. Det drejer sig om 300 kvm, så løsninger såsom at gnubbe dem med en neglebørste og lign holder ikke :-) 

/John

/John Jensen

Hvad er det abselut bedste (og nemmeste) man kan... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Enig I at lovgivning og sund fornuft ikke altid synes at hænge sammen. Men derfor skader det jo ikke at vide hvornår man træder uden for linien.

Manglende kendskab til lovgivning medfører jo som bekendt ikke straffrihed. Så det er jo praktisk nok at man ved hvornår man skal gå lidt stille med dørene :-)
Jeg har stadig en mistanke om at forbudet mod at anvende ikke godkendte midler skyldes ar de godkendte midler er voldsomt beskattede, men selvfølgelig er der også husråd der er helt vanvittige set med vor nuværende viden.

I en gammel havebog så jeg en opskrift på sprøjtemiddel mod insekter og larver, læg ½ kg tobak i sprit en uge, og brug udtrækket til at sprøjte planterne med, ingen tvivl om at der virker.
Jeg mindes, at min far brugte almindelig salt til at fjerne det grønne mos.
Nu ved jeg slet ikke, om det er skadeligt - men det kan næppe være ligeså skadeligt som kemikalier.

Selvom visse produkter ikke er forbudt ved lov - burde vi gå efter at bruge de mindst skadelige.
Man skal bruge det som er godkendt til formålet.
Motorolie kan også bruges til bodylotion men det bruger du den ikke til, og efter noget tids brug får du alergi. Men det er stadig lovligt til motorer.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Det er en dårlig idé, at bruge salt til at fjerne alger i hvert fald, hvis saltet kan ende i havens bede. Da salt dræber planter og kan bruges som sådan på områder, hvor man ikke ønsker planter og ukrudt.
Mvh havepigen

Havepige
Annonce
Bindestreg1 s forslag har jeg også set anbefalet gang på gang, af en skribent på et større dansk dagblad (ingen navn nævnt).

Og det med lovligheden i det løser han ved at han ikke udfører "algebekæmpelse" men blot er ved at "vaske" sine belægningssten/fliser - det er der nemlig ikke noget ulovligt i.
Hvordan gik det , John Jensen.
På knæ med neglebørste eller valgte du en af de andre metoder??

------------------------------
Bindestreg1
------------------------------

Midler, der ikke er godkendte- er forbudte til havebrug.

Hvis jeg var dig, ville jeg prøve med en stiv kost (gårdkost) og vand- og knofedt.
Knofedt er godtnok ikke godkendt- men det er garanteret uskadeligt!

Mvh
Pinny
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også