Startproblemer med VP 2001.. Hjælp!!

Jeg har stadig store problemer med min Volvo penta 2001. Den er i efteråret blevet grandvis sværere og sværere at få til at starte. Til sidst i efteråret kunne den slet ikke komme i gang. Jeg har nu skiftet alle filtre, rengjort tanken, og udluftet ved brændstof filteret samt ved insprøjtningsdysen. Har ikke haft mulighed for at få den kompressionstestet men måske er dette næste træk?? Jeg har prøvet at skrue røret af på dysen og der kommer et lille squis, men ikke meget diesel. Jeg har også prøvet at tørne motoren manuelt med topdækslet af og der høres en hvæsen når den når kompressions takten?? Må den det??? Den gør typisk det at når jeg tørner motoren, så går der noget tid så begynder den at "tøffe", dog uden at starte.. Har endda prøvet med noget dieselstart men heller ikke det hjalp?? Jeg er sgu ved at blive desperat!!! Hjælp ønskes af de kloge motorkyndige på denne side.. :-) På forhånd tak.
Jeg har stadig store problemer med min Volvo penta... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
koldstart virker ved at give mellem halv og trekvart gas trække ud i stopknappen, men når den ikke engang kan slå igang på dieselstart er det næsten sikkert at det er utætte ventiler eller tilsvarende - altså kompr.test først test uden olie på toppen af stempler der viser sikkert mangl. kompr. ??? dernæst en slat olie ind på toppen stempel test igen hvis så er ok er det sandsynligvis stempelringe hvis der ike er nogen ændring i den mangl kompr. er det sandsynligvis ventiler.

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Hvor meget har sådan en motor gået??
Der skal ikke komme så meget diesel ved hver sprøjt.
Du skriver den blev sværer og sværer at starte.. Men osede den mere og mere.. Mistede den trækkraft når den arbejde?? Mister sådan en kompression så mister den også kræfter og oser mere sort.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nå!!! Så er der (dårligt) nyt i min føljeton. Nu har jeg har gang i motoren men den løber løbsk nu!! Den første gang den gjorde det kunne stoppe den ved at lukke for dieselen men her sidste gang kørte den lystigt videre i nogle minutter medens jeg blev mere og mere desperat!!
Den nægtede simpelhen at stoppe,hverken på stophåndtaget og selv efter jeg havde afmonteret indsprøjtningsdysens føderør!!! Hvor dan kan det lade sig gøre???
Nu er jeg snart på grådens rand for jeg aner sgu ikke hvad der sker med den skide motor. Overvejder om jeg bare skal opgive og købe en anden motor.
Sidst ,men ikke mindst prøvede jeg at trække oliepinden for lige at se hvor meget olie der var på men den var langt over normalen.. Tænker på om den kan være fortyndet med diesel på en eller anden måde??
Nu aner jeg ikke hvad jeg skal gribe og gøre i, og er egentligt blevet helt nervøs for at pille mere med den lortemotor... Den er sgu nærmest forhekset, når den sådan kan køre uden brændstof tilførsel og så med max omdr. i en kæmpe røgsky... og man så ikke kan stoppe den.. :-(
MEGET UBEHAGELIGT, skulle jeg hilse at sige!!
Annonce
Hvor længe kørte den?? Har den kun en cylinder?? altså kunne en anden cylinder arbejde når du tog dieselen fra den ene??

Men jeg kommer til at tænke på de små motorer til modelfly og racerbiler.. Der er jo hul midt i stemplet, så når stemplet når ned laver den overtryk under stemplet og brændstof sprøjter ind i cylinderen..
Hvis du har hul i stemplet vil du have et overtryk i krumtaphuset så der kommer overtryk ud hvis du hiver oliepinden.
Men hvis ikke andre kommer med en ide så prøv at ringe til disse som bor nogenlunde i dit område.
Jeg har ikke selv prøvet dem, men de vil godt mere ind i bådbranchen så det er måske et forsøg værd. Om ikke andet kan de med det du har oplevet give et tilbud og ide om hvad der er galt.

Vallensbæk Auto & Marineservice ApS
Vejlegårdsvej 51
2665 Vallensbæk Strand
Tlf. 43737677

Og jeg har intet med dem ellers at gøre end jeg har set deres reklame i Brøndby Havn og det virkede ikke som et firma der vil flå en..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Den kørte vel omkring en 3-5 min. før den til sidst gik i stå.. Har her efterfølgende fået at vide at det simpelthen er motorolien den har kørt på og deraf også problemet med for meget olie.. Den er blevet fortyndet med dieselen.. PIS oss!!!
Jeg fatter ikke hvorfor jeg altid skal ha så pisse mange problemer med motore!!! :- ( :-(

Jeg forstår bare ikke lige hvad der sker med den VP har selv en i fiskejolle .. og har rep og solgt flere .. kan ikke nikke genk. til det i skriver..

 

Hvis den skulle trække diesel i motoroil .. hvordan det???? og hvis det skulle komme forbi stempel.. så kan den ikke starte .. da stempel og oilringe er så slidte der ikke er komp. på den .. det lille kun diesel der står i rør er nok til at den går videre et par min. ..

når en motor løber løbsk  kan det kun være fordi at regula. er defekt.. eller ikke samlet rigtig..

Har man en Vp 2001 så har man en stabil motor..  med mindre der er amatører eller andre einstiener der prøve noget af..

hvis der er mennesker der ikke ved noget om VP og har rodet med den med værktøj .. så kan alt gå galt .. fandens man ikke lige kan kaste motoren igennem cyberspace.. bor i nordjylland for så skulle det være en smal sag at finde ud af prob.

Hej,
Har du tjekket din forpumpe, hvis membranen er revnet vil den pumpe
diesel olien ind i smøreolien, derefter via ånderøret ind i indsugningen.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis