Klargøring af klinkbygget jolle

Jeg købte sidste år en klinkbygget træjolle med indenbords marstalmotor. Jollen lå i vandet og var sådan "næsten" tæt. Jeg fik den transporteret hjem, skaffen havneplads osv. så alt var jo fint.
På trods af prøvesejlads og grundig besigtigelse viste det sig kort efter køb at den havde en del motorproblemer, så jeg fik kun sejlet ganske få ture i den sidste år.

Båden har ligget på land hele vinteren og nu er det jo ved at være tid til at få den klargjort og i vandet igen.

Er der nogle der kan hjælpe mig med hvordan jeg klargører den efter alle kunstens regler. Har aldrig haft en træbåd før og er ikke helt sikker på hvad der skal gøres.

Båden var jo næsten tæt sidste år, så det er ikke en renovation jeg skal ud i. Men det ville selvfølgelig være rart hvis jeg kunne få gjort den mere tør indenbords end den var. Den har nogle små revner og spræker mellem spanterne især over vandlinien pga. af udtøring. Er der en måde man kan tætne dissen når jeg nu alligevel skal igang.

Jeg ved at træbåde kræver en del arbejde, men jeg kan lide arbejdet og båden er ikke så stor igen ;-)

Er der nogle der kan hjælpe mig med hvad jeg skal gøre? I hvilken rækkefølge og hvilke produkter der er velegnede for jeg får den klargjort til sommer på optimal vis.

Håber nogle kan hjælpe :-)

Thomas


Venlig hilsen

Thomas

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er da en køn lille båd.
Allerførst ville jeg undgå sort maling, det tiltrækker varmen og tørrer dermed træet mere ud. MEEN jeg kan ikke lide du siger "næsten tæt" da den lå i vandet. Så er den med stor sandsynlighed mere utæt nu, før den ryger i baljen igen. Jeg ville godt se et billede der viser præsis hvor den er utæt. Jeg forstår ikke hvor "mellem spanterne" mere nøjagtigt er? udover det jo så er hele båden, og det er det vel ikke?
Og så anskaf dig Hempels "den lille søstærke" den er et godt udgangspunkt - hvis altså træet ellers er sundt.
Hilsen Jørgen
køn lille båd
tillykke med anskaffelsen
den skal du nok få masser af sjov med
når du når så langt at den er klar til søsætning
så hav lige et par pumper ombord + et par ordentlige pøser
de kan pågrund af udtøring tage temmelig meget vand ind de
første par dage indtil træet er blevet mættet det ser vi hvert år
her i Marstal og der er ind imellem nogle der glemmer det
og så har vi det store tilløbsstykke med mange gode velmenende
platte forslag så som f.eks DER PRØVESEJLES NOK MED DEN NYE UBÅD
dem vil du nok helst undgå da det er dyrt i kvajebajer
og motoren ska vi nok hjælpe dig med der er mange efterhånden
på denne side der har en og prøvet lidt af hvert med dem

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Motoren kørte til sidst som en mis, efter nogle dele havde været til renovation hos marstal og mekaniker på osv. Håber jeg da stadig den gør.

Ja der er monteret en pumpe der kan tage godt fra så helt galt går det nok ikke. Men de pumper skal man jo også have et vågent øje på ;-)

Når jeg skrev at båden næsten var tæt mener jeg at der som regl stod lidt vand i bunden, men kun et par cm. Men når først man gik ombord gik det lidt stærkere. Så lå den jo lidt dybere, og det af fribordet der ellers lå lige over vandlinien lå nu lige under. Nogle steder kunne man se det "sive" stille og roligt. Men det er vel, formoder jeg, at det over vandlinien altid vil tørre en smule ud... elelr ?

Men ja, jeg vil meget gerne have gjort båden helt tæt i år. Både over og under vandlinien.

Men tilbage til mit oprindelige spørgsmål.
Hvordan tager jeg fat? Skal vil først have det gamle maling af. Skal det slibes eller er det nemmer at brænde det af?
Og hvilken benhandling giver jeg så bund og fribord bagefter?

Håber nogle kan hjælpe mig lidt på vej :-)
I mellem tiden vil jeg få fat i den her Hempels "den lille søstærke"

Thomas

Venlig hilsen

Thomas

det lyder som om der skal nyt værk i
det er ikke så svært at kratte ud men når det
nye lige skal bankes i igen er det en god idet
hvis du kan finde en lokal der selv har træskiv
og ved hvordan man lige svinger køllen med den
rigtig kraft og ved hvor meget værk der skal
bruges ad gangen det skal gøres med lidt gefyl
da du ikke må bruge for meget for så åbner du
imellem borderne

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Man bruger ikke at slå værk eller andet imellem bordene på en klinkbygget båd, måske er der slået værk i mellem bord og køltræ, hvis det ser fornuftigt ud, kan du evt. bruge et tætningsmiddel uden på. Ellers må det ud og nyt i , evt bomuld i stedet, og det må ikke bankes hårdt i, men enten værk eller bomuld, skal det forsegles med et egnet middel ( i gamle dage beg ). Revner og sprækker i træ bør kun tætnes med et middel, som ikke tørrer ud og som kan sammenpresses når træet udvider sig. Oksetælle er velegnet som tætningsmiddel i revner, man ved vil lukke sig helt af sig selv. Jeg kan anbefale dig, at følge JN's anbefalinger, han er en meget dygtig mand med erfaring i gamle træbåde.  http://picasaweb.google.dk/erikbill...0CevByPIAg#  På dette link til min side, er der billeder af Johanne's reparation, som Jørgen har udført, og så iøvrigt være skeptisk overfor de råd, som kommer. Der er ikke så mange, der ved noget om emnet.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
hej du kan prøve at bruge sikaflex det er noget sort stas det kommer mand i revner det er noget der ikker stivner og når træet udvider sig bilver det trykket ud så det er kun det der er brug for
men jeg kan ikke se om det er nitter eller bolder der holder plankerne sammen hvis det er nittet så skal du ha en der kenner til at nitte til at hjælpe dig så du ikke slår noget i stykker
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Wauuu flot side du har Lynæs, og gode billeder. Meget imponerende håndværk.

De utætheder jeg har kunne få øje på er nemmest at se på indersiden af båden men over vandlinien. På indersiden kan man jo se samlingerne mellem bordene ovenfra, og her forekommer der så mellemrum nogle steder hvor vandet kan sive ind. Det er altså 1-2 mm der er tale om. Jeg skal tage nogle billeder af det og uoloade dem her.

Ok.. Jeg vil starte med at få fjernet det gamle maling og bundmaling på ydersiden. Der efter har jeg et par spørgsmål.
Hvordan kan jeg se om værk/bomuld er OK? Er der nogle kendetegn jeg skal være opmærksom på?

Det her oksetælle, beg eller sikaflex.. ska det smøres på og i samlingerne mellem bordene? kan man male udenpå eller hvilken rækkefølge skal det gøres I? Hvis først man har lalet uden på kan det overskydende vel ikke preeses ud når træet udvider sig... ?

Hvordan forholder det sig med lak. kan følge træet når det udveder sig.

Til renek: Båden er nittet.

Venlig hilsen

Thomas

Hvorfor vil du fjerne malingen, det synes at være et besynderligt træk nye træbådsejere udvikler. Al maling, som ellers er ok og ikke skaller, skal absolut fjernes, ser det fint ud og skaller det ikke,så lad det sidde, den mest almindelige fejl nybagte ejere gør, er at knokle løs med en hel masse unødigt arbejde, mange opgi'r undervejs, og derfor siger man, det er et fandens arbejde at ha træbåd. Mindst muligt slibning i al almindelighed, men selvfølgelig en matslibning før lakering. Træbådsfolk burde ligne de bevidst arbejdssky en del, altså lave det nødvendige, på den letteste måde. Så slap lidt af i stedet for at lave det til en belastning.
Hvad angår dine omtalte utætheder er der måske mulighed for at stramme kobbernitterne eller udskifte dem . Der er også den mulighed, såfremt træet er tørt, at kradse ind i overlægget udefra og så lægge en streg sikaflex, som presses godt ind i mellemrummet og glattes med en sæbepind.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Haha...så fik jeg lige den med. Tak for det gode råd.

Hvad mener du om det tætningsmiddel man kunne bruge mellem bordene? Skal det i revnerne inden eller efter man påfører ny maling og bundmaling?

Venlig hilsen

Thomas

Sika kan bruges på begge måder, og det kan overmales, men det skal være den rigtige slags , kan ikke huske typen lige nu. Det hænger fast på hvadsomhelst. En træbåd er jo til for at bruges, den skal jo ikke til evig tid ligne en ny, men helst patinere med ynde, sm f.eks. en god pibe eller et flot møbel, Jeg har altid ment at ting skulle ligne det, det var, i dit tilfælde, en ældre forhåbentlig smuk og velholdt jolle.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også