Klargøring af klinkbygget jolle

Jeg købte sidste år en klinkbygget træjolle med indenbords marstalmotor. Jollen lå i vandet og var sådan "næsten" tæt. Jeg fik den transporteret hjem, skaffen havneplads osv. så alt var jo fint.
På trods af prøvesejlads og grundig besigtigelse viste det sig kort efter køb at den havde en del motorproblemer, så jeg fik kun sejlet ganske få ture i den sidste år.

Båden har ligget på land hele vinteren og nu er det jo ved at være tid til at få den klargjort og i vandet igen.

Er der nogle der kan hjælpe mig med hvordan jeg klargører den efter alle kunstens regler. Har aldrig haft en træbåd før og er ikke helt sikker på hvad der skal gøres.

Båden var jo næsten tæt sidste år, så det er ikke en renovation jeg skal ud i. Men det ville selvfølgelig være rart hvis jeg kunne få gjort den mere tør indenbords end den var. Den har nogle små revner og spræker mellem spanterne især over vandlinien pga. af udtøring. Er der en måde man kan tætne dissen når jeg nu alligevel skal igang.

Jeg ved at træbåde kræver en del arbejde, men jeg kan lide arbejdet og båden er ikke så stor igen ;-)

Er der nogle der kan hjælpe mig med hvad jeg skal gøre? I hvilken rækkefølge og hvilke produkter der er velegnede for jeg får den klargjort til sommer på optimal vis.

Håber nogle kan hjælpe :-)

Thomas


Venlig hilsen

Thomas

Jeg købte sidste år en klinkbygget træjolle med... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og tillykke med din fine båd, at kalfatre og gå amok i beg og alskens bådbygger kunst uden praktisk kendskab er nok en stor mundfuld, hempel laver et udemærket produkt der hedder Proof 10, har selv brugt det på flere både med gode resultater og på en sort båd er den jo nærmest usynlig..  mvh. Morten Smed

Intet vovet, intet vundet..

hej du kan begynde ned at ligge våde tæpper eller atdet der kan holde på vand så træet kan blive fugtig og du kan osså bruge en have sprinter til at holde den fugtig og hled og lykke med den
min var på land for to år siden i 4 dage og den tog meget vand ind de neste par uger
holsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Uha der er mange råd her vælg som lynæs siger med omhu!!!!

Her er lige et mere ;-)

Altså:
Du starter med at slipe din båd grundigt skrab løs maling af men lad det der sider godt fast blive. Under vandlinien kan du evt våd slibe gerne med en salmiak blanding så undgår du gift støv og får fedttet af samtidig pluds et godt resultat.

Tjek om der er råd nogen steder og skift træet hvis der er.
hvis træet ellers er i god stand så gør endeligt ikke noget ved det bare gi det noget god platin primer der efter bundmaling og over vandlinien bruger du noget god maling evt linolie el alternativt favolin ;-)

er du i tvivl om tætheden?
En træbåd er levende træet udviger sig når det er vådt og trækker sig sammen når det er tørt derfor ses det tit at folks både næsten synker når de kommer i vandet efter lidt tid i vandet har træet gevet sig og båden igen er tæt.

træbåde i den størelse er stort set altid utætte over vandlinien hvis der har været periode med meget sol og båden ikke har sejlet så meget men hvis du ligefrem ka se igennem så ku du jo lige lægge en streg sikaflex.

der ligger stort set altid vand i bunden af en træbåd så hvis du har 2 cm og det ellers forbliver deromkring så tror jeg ikke du har det store problem men det er jo umuligt at vudere uden at se det.

Jeg har tætnet alle mine bord samlinger osv med hempels Proff 10 det er det eneste der dur under vanlinien sikaflex er ok men holder ikke i længden hvorimod proff 10 er et natur gummi baseret middel der arbejder sammen med træet ( dog er det lidt pebberet) dette er min erfaring andre har måske en anden mening. når du er over vandlinien kan du ikke bruge proff 10 da det er beregnet til at være under vand der ka du så bruge sikaflex som her holder superduper

hvis du er i tvivl om kalfatringen er iorden ka du bruge proff 10 eller få en proff...esionel til at kigge på det og lave det. det skal du ikke gå igang med selv det er enligt ikke så svært men det skal være 120% iorden.

hvis du er sikker på at båden er utæt men ikke ved hvor så fyld den så meget du kan med vand og se hvor den tisser så ka du tætne der. Det er i øvrigt også en god ide at vande båden hvis den står længe på land eller hvis den snart skal i vandet.

revner i træet ka du gi lidt proof 10 men lad vær med at putte andet derind da du resikerer at revnerne vokser når træet udvider sig. vi havde en båd i havnen der havde så store flænger at man ku putte en lillefinger igennem den blev efter 14 dage næsten tæt... dog kun næsten ;-)

Sikke en masse ord håber du ku bruge noget af det.

go arbejdslyst

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Ups.. glemte vist i min begejstring helt at få sagt tak til alle der kom bed råd og vejledning. Dårlig stil! Men her kommer det så... Tak ikke mindst til "Anders" med det ret så udførlige råd.

Jeg har været inde og kigge på din hjemme side nogle gange. Et imponerende stykke arbejde du har lavet på den Kragejolle. Virkelig flot.

Nåh men jeg er jo for længst gået i gang med årets klargøring, og det går fint. Nu nærmer den store dag sig hvor båden skal i vandet. Så vil det jo kunne ses meget tydeligt hvor godt jeg har gjort arbejdet.
Jeg håber på det bedste ;-)

Venlig hilsen

Thomas

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også