Garageport væk, vinduespartier i.

Hej alle herinde.

Vi har en garage intergreret i huset, som vi kun bruger til rod.

Denne vil vi gerne udnytte til et stort legerum til ungerne.

Porten skal væk og istedet vil vi gerne have 2 vinduespartier i med lidt "væg" imellem beklædt med træ.

Hullet er ialt 243 cm bredt og 216 cm højt.

For at have noget at fæstne 2 vinduespartier i, tænkte jeg der skulle monteres 2 stolper lodret.

Så det bliver, vinduesparti - stolpe - "væg" - stolpe - vinduesparti.

Ja det lyder jo meget forvirrende, men kan ikke finde ud af at lave en tegning på computeren

Det jeg er mest i tvivl om, er hvordan den "væg" i midten skal isoleres ?

Og er der nogle der har en god ide til opbygning af det ??

Har vedhæftet 2 billeder.

På forhånd tak.

Stefan

 The day you quit is the day you lose.
Hej alle herinde. Vi har en garage intergreret i... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har fået en pris på 24.000 kr. Det synes jeg dog ikke vi lige vil ofre på det.
Men hvis jeg laver det i træ, er det tydeligt at der har været en garage, og huset ikke ligner "et helt hus"..
Synes det er svart at finde ud af..

 The day you quit is the day you lose.
jeg har lige lavet samme nummer på 19 kvm..

lånt en betonhammer og hakket gulvet op og derefter lejet en container til al jord + beton.

der er derefter planet (lånt pladevibrator) og ilagt isolering 375mm samt dampspærre.

jeg skal til at lægge rionet og gulvvarmeslanger, inden der skal støbes nyt gulv ovenpå

mht porten fandt jeg et vindue der passede i bredden på porten og fik det monteret - og så muret op i bunden op til vinduet - ca 150 sten + 5 fundablokke til sokkel..

alt i alt kommer det nok til at koste 7-9000, men så er det alt inkl.. det har indtil nu taget sammenlagt 3 weekender at nå til hvor jeg er nu:

1 weekend til udgravning
1 weekend til opmuring
1 weekend til at lægge isolering (kunne have lagt rionet og gulvvarmeslange også, men havde ikke lige boltsaksen til at klippe rionettet i stykker med, så det sker her i weekenden)

jeg regner med at bruge:

1 dag til at støbe gulv (tager en fridag til det, da jeg har afspadsering nok - så det bliver en hverdag.)
1 weekend på at opsætte vægge og lofter
1 weekend på gulv og indretning....

sammenlagt 6 weekender - (dog ikke i streg, da jeg har andet at lave i weekenden også)..

Det eneste jeg skulle have hjælp til indtil videre er at grave ud, da at gøre det selv, ville være alt for hårdt.. (blev gjort med skovl og spande)

/cs

lau, hvis du ikke vil ofre 24 kg., må du overveje om du vil lave det. Uden at gøre det ordentligt, får du kun lidt glæde af rummet. Det er ikke nok, at kamuflere at det har været en garage. Der skal mere til. Hvis du laver udv. beklædniing af samme materialer som f.eks. sternbrætterne, syner det ikke så slemt.

 

Nu ved jeg ikke hvorfor det ikke stadigvæk må ligne en garage.

For det første så drop de murer. Det kommer alligeves ikke til at ligne det eksisterende murværk.

Men der er jo mange muligheder.
En glasknast.
Sæt glas i garageporten - og luk den op om sommeren.
En kombination af beklædning og vimduer.
Sæt en eneste rude i - med spionglas.
Eller, det er jo det mest oplagte, lad børnene tegne facaden. Dit hus kunne godt trænge til et farvepift.
hpox> Ved godt vores hus er kedeligt, men det er ingen grund til at lave det til en børnehave

Men nu er konen kommet på andre tanker.
Hun vil gerne have vinduespartier i det hele.
Så, mit spørgsmål, 2 partier kan de skrues sammen eller skal der en stolpe op i midten ?
Partierne skal klodses op på noget 1-2 cm træ ik ?
Hvor meget luft skal der være i siderne, under og over, til fuger ?

Hvis bare konen ku bestemme sig...

 The day you quit is the day you lose.
Annonce

Bortset fra at det bliver ret tungt så er der ingen grund til at dele vinduet op.

Og hvis I gør, så skal der ingen stolper i.

Vinduets størrelse er normalt (mur)hulmål  minus 25 mm.

Men du følger bare fabrikantens anvisninger osse mht. montering og fuger.

Tag mål og skitse med hen i tømmerhandlen, så får du en pris.

hpox> Hvis det blir 2 partier, skal de så skrues sammen eller skal der nogle klodser mellem dem og så noget fugebånd ?

 The day you quit is the day you lose.
De kan bare skrues sammem, normalt med enten tyndt fugebånd som klemmes mellem de to karme.
Nogen der evt kan lave en fin tegning af hvordan man gør under vinduet ?
mellem vinduet og klinkbeklædning skal der jo tætnes..
Har besluttet at det skal laves med 2 vinduer 119x119 og så klinkbeklædning nedenunder.
Overgangen fra vindue til klinkbeklædning er jeg i tvivl om..

 The day you quit is the day you lose.
Der skal laves en zinkkant ku jeg forestille mig, ind under vinduet og med drypnæse ..

 The day you quit is the day you lose.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis