Erfaringer med bærende vægge

Hej alle LDS'ere
Jeg går og pusler med tanken om at fjerne en del af en bærende væg og i den forbindelse ville jeg gerne høre hvilke erfaringer andre har gjort sig på dette område, samt hvad der kan lade sig gøre i mit tilfælde?
Huset er fra 1911 med udnyttet 1. sal og hanebåndspær. Grundplan er 9,5 m. langt og 8 m. bredt. I midten af stueplan står den bærende væg.
Jeg havde forestillet mig at lave en åbning mellem stue og køkken på knapt 5 m. På hver side af åbningen vil der så stå to bærende halvstensvægge på hver 2 meter. Jeg forestillede mig så at man lagde endten en limtræs bjælke eller jerndrager op på de tilbageværende halvstensvægge.
Er det overhovedet muligt - Det må jo være et enormt tryk der pludseligt bliver lagt ud i siderne?


Der er ingen tvivl om at man skal bruge eksperthjælp i forbindelse med sådan et indgreb i bygningens konstruktion. Der er trods alt visse ting den bedste LDS'er hellere må overlade til fagfolk.  Men hvad er økonomien i sådan et projekt? Jeg har slet ingen fornemmelse af om det koster 10.000,- , 50.000 eller 100.000,-.
Hvis der er nogle som selv har fået lavet et lignende projekt, ville jeg meget gerne høre om udgifter til ingenør, murer, materialer etc.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du vil bruge limtræ tror jeg at mange fabrikker vil lave beregningen for dig...
Det kunne jeg sagtens forestille mig, men ville de kunne stå til ansvar for deres beregninger hvis de laver fejl?
Det må du jo spørge dem om. Et ingenørfirma er forsikret hvis der sker fejl. Hvis limtræsfabrikken ikke har sådan en forsikring vil de næppe stå til ansvar.
Det lyder egentlgt meget logisk.

Er der nogen der har erfaringer med det økonomiske aspekt i sådan et projekt til de tidligere nævnte fagfolk?
Jeg går og pusler med en budgetramme og vil gerne have en fornemmelse af økonomien, inden jeg går videre med denne plan.
Skrevet af Martin Bo Johansen på 19 mar 2010 08:31
Det lyder egentlgt meget logisk.

Er der nogen der har erfaringer med det økonomiske aspekt i sådan et projekt til de tidligere nævnte fagfolk?
Jeg går og pusler med en budgetramme og vil gerne have en fornemmelse af økonomien, inden jeg går videre med denne plan.

I forbindelse med at vi havde loftet nede i førstesalen ville vi have undersøgt bjælkerne i etagedækket. Fruen havde bestilt et badeværelse med vandbåret gulvvarme i betongulv på førstesalen og der skulle skæres 7 cm ned i bjælkerne for at det færdige badeværelsesgulv ville komme i niveau med resten af førstesalen.

Det kunne jeg ikke overskue selv så vi fik en ingeniør til at måle og regne på det. Det kostede 10.000,- og for det fik vi et komplet sæt beregninger, forsikring, målfast tegning af de stålbjælker der skulle laskes på, skruetyper der skulle bruges, hvor der skulle bores hvilke huller e.t.c. Altsammen noget vi blot kunne give til sanistål og få leveret til montage selv.

Pengene er meget godt givet ud, syntes jeg.

 Me like hockey!

det er faktisk ok billigt synes jeg - men dækker ens egen forsikring ikke hvis man kan fremvise ingeniørens udregninger?
Nej, det ville være inginørens forsikring der ville stå for udbedringen hvis der er lavet nogle fejlberegninger.

En alm. hus forsikring ville ikke dække dette, med mindre firmaet på det givne tidspunkt er opløst.
Jamen så kan jeg måske nok sætte 20-25.000,- af til dette projekt?
Jeg vil lave dette indgreb ved en forestående totalrenovering af hele stueetagen. Så både loft og gulv bliver fjernet så der kun er de rå mure tilbage.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis