Erfaringer med bærende vægge

Hej alle LDS'ere
Jeg går og pusler med tanken om at fjerne en del af en bærende væg og i den forbindelse ville jeg gerne høre hvilke erfaringer andre har gjort sig på dette område, samt hvad der kan lade sig gøre i mit tilfælde?
Huset er fra 1911 med udnyttet 1. sal og hanebåndspær. Grundplan er 9,5 m. langt og 8 m. bredt. I midten af stueplan står den bærende væg.
Jeg havde forestillet mig at lave en åbning mellem stue og køkken på knapt 5 m. På hver side af åbningen vil der så stå to bærende halvstensvægge på hver 2 meter. Jeg forestillede mig så at man lagde endten en limtræs bjælke eller jerndrager op på de tilbageværende halvstensvægge.
Er det overhovedet muligt - Det må jo være et enormt tryk der pludseligt bliver lagt ud i siderne?


Der er ingen tvivl om at man skal bruge eksperthjælp i forbindelse med sådan et indgreb i bygningens konstruktion. Der er trods alt visse ting den bedste LDS'er hellere må overlade til fagfolk.  Men hvad er økonomien i sådan et projekt? Jeg har slet ingen fornemmelse af om det koster 10.000,- , 50.000 eller 100.000,-.
Hvis der er nogle som selv har fået lavet et lignende projekt, ville jeg meget gerne høre om udgifter til ingenør, murer, materialer etc.
Hej alle LDS'ere Jeg går og pusler med tanken om... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er klart nok hvis der regnes forkert. Men hvad hvis udregningerne passer og der alligevel sker noget.
Hvis mureren ikke har fulgt ingenørens anvisning, må det være ham som har ansvaret. Derfor ville jeg nok hyre en murer der er med i BYG-garanti.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis