Udsugning som støvsuger duer ik

Hejsa, har købt en lidt overdimitioneret udsugning, denne suger via en 30 cm lang ø150mm slange luft fra en 200L tønde. Fra tønden går der så en 3 meter lang ø100mm slange ned til en udsugningsarm hvor støvsugerslange skulle monteres men der er slet ikke sug nok i slangen til at kunne støvsuge.

Har en idé om udsugning/blæsesnegle udnytter centrifugalkraften så den trækker den frie luft omkring hjulet med og dermed trækker/puster en del mere m3 ifh til kW.

I mit tilfælde får det så den effeckt at luften "snyder" udenom istedet for den lange vej gennem slangen, dette havde jeg tænkt om jeg kunne løse ved at lave en kappe rundt om hjulet (rød plade) hvilket i mit hoved vil koste mig de gratis m3 sug men tilgengæld gi et mere koncetreret sug hvor kraften kan føres igennem en lang slangen uden at miste sugeevnen.
Er alt dette ren indbildning eller holder det stik ?
Er der bedre måder at løse det på udover at købe noget andet ?

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
problemet med den type du har, den duer ikke som støvsuger
det er samme type som en kornblæser , den kan ikke lave vaccum som en støvsuger , jo mindre slange du har på jo mindre luftgennemstrømning
den er god som spånsuger hvor der er plads til stor slange og ikke skal suge tunge ting , men som støvsuger vil den aldrig blive god
Normalt bliver fri rummet større og større for sådanne en suger / blæser. lamellerne er vinklet afhænigt af om den skal give stort flow eller stor tryk differens. en "mølle" til stor tryk differens koster 3500kr så der er nok en grund til at din hjemme byggede model ikke virker specielt godt. kast mig en besked så skal jeg se om jeg kan finde en du kan få. den er måske lidt større end gennem snittet og skal måske have skiftet lejer.

Jacob
Er motorere fra en stor gammel Nilfisk den eneste mulighed for "kraftig" sug eller er der andre (kraftigere) muligheder man kan få for rimelige penge ?

Hej

Jeg har en Gerni våd/tør støvsuger industrimodel, den er med to motore på hver 1000 watt.

Selve motorene er kapslede, med eget kølesystem, så støv/vand ikke kommer i motoren.
Den suger kanon godt, jeg fik min gratis på genbrugspladsen

Så hvis du vil have et godt sug, er det noget i den retning...
mvh jens

Er bare bange for der ikke er sug nok efter 10-12 meter slange
Annonce
hvad skal du egenlig bruge den til sådan helt precist

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Til udsugning som jeg kan sætte lang støvsugerslange på og støvsuge værksted.
jamen så erdet da ikke det store problem
prøv at se på de centralstøvsugesystemmmer
der er på markedet der er kæmpelange rør
og op til ti meter slange på dem og jeg tror
ikke motoren er speciel kraftigere end en
alm støvsuger og det du skal have er da et
stik i hver enden af værksted så er du fri for
at slås med den lange slange hver gang

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Eller bare et i midten men det giver stadig ret lang rør/slange.
Var ikke klar over en centralstøvsuger ikke er så kraftig, så må jeg jo bare ud og finde en voldsom industri Nilfisk
ja men tag nu lige at undersøge hvad specifikationerne
er på de motorer til sådan et central anlæg
men som sagt jeg tror ikke de er speciel kraftige meeen
jeg vil ikke hænges op på det og så kig på deres dimensionering
af rørerne nu du er igang

har selv brugt værkstedsstøvsuger som centralenhed i værkstedet
og så koblet den på nogle 50mm afløbsrør og så havde jeg udsugning
ved hver maskine + 3 udtag jeg kunne sætte slange på
og hvis du sørger for at der er lukkeport ved alle udsug/udtag
så fungere det fint

men om det er stort nok til f.eks stationære træmaskiner stiller
jeg mig stærk tvivlende overfor der skal man op i større
rørdiameter tror jeg da de ellers vil stoppe til
men så har vi jo fattigmands cyclonmodellen

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis