Isolering af fugtig kælder..

Hejsa.
Jeg ved der er mange tråde der omhandler dette emne, men jeg har kigget de fleste igennem uden at finde svar på, om mit løsningsforslag holder i det virkelige liv.

Min kælder er, som så mange andre, en del fugtig. Jeg ville gerne kunne bruge kælderen lidt mere, og min opgave er så at jeg vil have gravet kælderen ud, og isolere den.

Den korrekte løsning er at nedlægge omfangsdræn, udvendig isolering m.m. men dette er ikke muligt af flere grunde.

Jeg vil meget nødig komme til at "forstyrre" væggens sundhedstilstand, ved at tætne væggen indefra (huset er iøvrigt fra 1930). Væggen(soklen) er en markstenssokkel.

Det projekt jeg kunne tænke mig var, at grave en meter ned, understøtte soklen, isolere gulvet, ilægge gulvvarme. Dette er ikke noget problem.

For at isolere væggen har jeg en ide om, at jeg ville bore nogle store udluftningshuller i soklen. Derefter ville jeg lave et hulrum mellem væg og isolering på 100mm. I dette hulrum har luften fra udluftningshullerne mulighed for at cirkulere, og dermed fjerne fugten.

I gulvet ville jeg lægge gulvvarme helt ud, og forbi isoleringen således at der vil trænge en anelse varme op fra gulvet og ud i hulrummet, og hjælpe til med luftcirkulationen.

Lyder ovenstående som en god ide?

-Jeg er IKKE uddannet håndværker.. ALT er derfor skrevet med forbehold for ALT..

Hejsa. Jeg ved der er mange tråde der omhandler... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hej
der kan dannes "hvid rust" på stålrigler under disse forhold, og det stopper ikke.!


At hugge på klamp, er i grunden et gammelt udtryk for at arbejde på øjemål. Typisk brugt om skibstømreren der strakte kølen, dette var og er groft arbejde med div. økser mest med bilen.
Men dette arbejde havde jo også en stor betydning for skibets senere gang i søen. Så ordet klamphugger, er blevet fordrejet gennem tiden.
Men Lord Plimsolls arbejde er jo også blevet glemt, og dækker i dag en fuldstændig forkert betydning.
Dette blev til et sidespring fra emnet, undskyld ! Ku bare ikke dy mig.
mvh snedkeren

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

..Når jeg skrev, jeg ville have en ud at kigge på mit ugravningsprojekt, så mente jeg helt bestemt en ingeniør, der vil lægge sit hovede (eller andre vigtige lemmer) på blokken, for at garantere projektets holdbarhed.

Jeg har overvejet plastik-testen, så den andetsteds her i dette forum. Men svaret er nok givet på forhånd, der vil dannes kondens/fugt.. ingen tvivl om det.

Snedker.. Tak for dit indlæg.. så blev man lige lidt klogere, igen..

-Jeg er IKKE uddannet håndværker.. ALT er derfor skrevet med forbehold for ALT..

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også