Isolering af fugtig kælder..

Hejsa.
Jeg ved der er mange tråde der omhandler dette emne, men jeg har kigget de fleste igennem uden at finde svar på, om mit løsningsforslag holder i det virkelige liv.

Min kælder er, som så mange andre, en del fugtig. Jeg ville gerne kunne bruge kælderen lidt mere, og min opgave er så at jeg vil have gravet kælderen ud, og isolere den.

Den korrekte løsning er at nedlægge omfangsdræn, udvendig isolering m.m. men dette er ikke muligt af flere grunde.

Jeg vil meget nødig komme til at "forstyrre" væggens sundhedstilstand, ved at tætne væggen indefra (huset er iøvrigt fra 1930). Væggen(soklen) er en markstenssokkel.

Det projekt jeg kunne tænke mig var, at grave en meter ned, understøtte soklen, isolere gulvet, ilægge gulvvarme. Dette er ikke noget problem.

For at isolere væggen har jeg en ide om, at jeg ville bore nogle store udluftningshuller i soklen. Derefter ville jeg lave et hulrum mellem væg og isolering på 100mm. I dette hulrum har luften fra udluftningshullerne mulighed for at cirkulere, og dermed fjerne fugten.

I gulvet ville jeg lægge gulvvarme helt ud, og forbi isoleringen således at der vil trænge en anelse varme op fra gulvet og ud i hulrummet, og hjælpe til med luftcirkulationen.

Lyder ovenstående som en god ide?

-Jeg er IKKE uddannet håndværker.. ALT er derfor skrevet med forbehold for ALT..

Hejsa. Jeg ved der er mange tråde der omhandler... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej BOFH..
Tillykke er nok så hurtigt sagt... Det er kun beslutningen der er taget! Men tak alligevel..
Jeg var også selv helt sikker på, at det var ok at lave, men jeg syntes efterhånden jeg har hørt så mange dårlige ting der kan ske ved det.
OG i bund og grund, var det kun pga at spare på varmen i kælderen, så jeg mister ikke så meget ved ikke at lave forsatsvæggen, andet end at der går lidt ekstra til varme, men hva' det går nok alt sammen..
Det er muligt at jeg på et senere tidspunkt vil genoverveje muligheden...

-Jeg er IKKE uddannet håndværker.. ALT er derfor skrevet med forbehold for ALT..

Hej BOFH..
Tillykke er nok så hurtigt sagt... Det er kun beslutningen der er taget! Men tak alligevel..
Jeg var også selv helt sikker på, at det var ok at lave, men jeg syntes efterhånden jeg har hørt så mange dårlige ting der kan ske ved det.
OG i bund og grund, var det kun pga at spare på varmen i kælderen, så jeg mister ikke så meget ved ikke at lave forsatsvæggen, andet end at der går lidt ekstra til varme, men hva' det går nok alt sammen..
Det er muligt at jeg på et senere tidspunkt vil genoverveje muligheden...

-Jeg er IKKE uddannet håndværker.. ALT er derfor skrevet med forbehold for ALT..

En tanke som jeg selv overvejer i min datters sommerhus.
Hvad med at beklæde kældervæggen med de plader/folier som man sætter på kælderydervægge for at fjerne vandtrykket ude fra.
Hvis man så sørger for drænmuligheder ned til i bedste fald et lille, indvendigt omfangsdræn, der kan lede evt.vand væk, så skulle man da kunne undgå en del fugtpåvirkning.
Man kunne vel også sætte udvendige udluftningsventiler i væggen ind til mellemrummet?
Så ville jeg da være nogenlunde tryg ved at bruge et stålskelet og mineraluld, beklædt med fibergips.
Den med radiatorer lige op og ned ad den støbte væg, kunne jeg forstille mig ville medføre muligheder for kondens.

Med venlig hilsen
ktm

 

Men det er jo ikke noget problem at gøre væggen tæt indefra.
Der findes et utal af produkter til påføring.

Hvis væggen ellers er nogenlunde intakt virker det fint.

Derimod er det jo næsten umuligt at ventilere en kælderydervæg - altså få en nonenlunde jævn fordeling af ventilationsluft, der bringer evt fugt ud fra hulrummet. 1 cm er alt for lidt. I en tagkonstruktion skal der vist være 5 cm.

Der er ingen vej uden om. Skal der isoleres vægge i en kælder skal væggen være TØR. (På en eller anden måde)
Delvist enig - ved indvendig tætning risikerer man vel en form for ophobning af fugt i kældervæggen? - Og i størstedelen af steder her i landet kan udgiften til en udvendig isolering aldrig holdes hjemme på bare moderat vis.

Og ved opvarmning uden isolering imellem risikerer man bare at væggen begynder at trække mere fugt fra omgivelserne - ligesom når man lægger en tør svamp på en våd plet.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Tak for jeres kompetente svar. Jeg lander derhenne igen, hvor jeg ser det som den mest fornuftige løsning, at lade være med at isolere væggen indefra, men istedet sandsblæse den, og hvidte den med nogen diffusionsåbent maling/kalk eller andet.
Jeg sætter et par radiatorer op, til at holde en fornuftig tempetatur, og til at tage eventuelt fugt.
Jeg sætter nogle ventiler i soklen, så der kan sikres cirkulation i kælderen.

Jeg vil tage den til mig med at få en ud "der ved noget om vægge", for at fortælle mig, om det er ok at sætte mit projekt i værk.


-Jeg er IKKE uddannet håndværker.. ALT er derfor skrevet med forbehold for ALT..

@Toksvig,

I den givne situation, hvor du af én eller anden grund ikke kan fjerne vandtrykket fra din kælderydervæg er det den klogeste og sikreste løsning du har valgt - at fyre væggen tør og samtidig sikre rigelig udluftning i kælderen.
Prøv at sammenligne din kælderydervæg med muren i et gammelt uisoleret bindingsværkhus. Grunden til at de er blevet så gamle, er at de i hele deres levetid er blevet FYRET tørre.

Jeg er dog en anelse skeptisk over for dine udgravningsplaner - siger ikke, at det ikke kan gøres, men du SKAL have kontakt med et ingeniørfirma som kan specifisere hvorledes det skal udføres, ellers kan du ende i personlig ruin øjeblikkeligt eller om 20 år på grund af dette.

Du kan så kompencere for de ekstra opvamningsomkostninger, ved at sætte 4 rækker kartofler rundt om dit hus og du vil have Danmarks første nye kartofler hvert år (sælges til over kr 1.000 kiloet)

"Lad falde hvad ikke kan stå"

@Toksvig

En lille test kunne måske være på sin plads her?
Prøv at sætte et stykke plastik op på en stor ubrudt flade af din kælderydervæg og tryk plastikken fast i en fugemasse af en art så du er sikker på at samlingen er tæt.
Sæt så en elektrisk varmeblæser op og lad den køre en uges tid ved den temperatur som du ønsker dit fremtidige kælderrum skal have.
Hvor meget kondens danner der sig bag plastikken?


"Lad falde hvad ikke kan stå"

Der danner sig ikke kondens bag plastikken.
Der dannes eventuelt kondens på forsiden af plastikken.
Derimod kan der ophobe sig fugt bag platikken, som trækker ud fra væggen eller gulvet.
@hpox

Du har fuldstændig ret - det er mig som vrøvler.
Kondens på forsiden og fugt på bagsiden!
Takker for korrektionen.

"Lad falde hvad ikke kan stå"

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også