spartling af loft

Jeg ved godt, der er masser af sider og spørgsmål herind om emnet, men jeg vil gerne selv have lov til at spørge, så jeg kan komme med tillægsspørgsmål, hvis det skulle blive nødvendigt.

Nå, men spørgsmålet:
Jeg har sat armeringstape over spartelgrøfterne.
Jeg har spartlet en gang og er lige blevet færdig med at slibe 1. gang.

Hvor bred skal spartlingen være ved langsiderne/over spartelgrøften?

Hvor bred skal spartlingen være ved kort-kanterne/endestykkerne?

 

Jeg ved godt, der er masser af sider og spørgsmål... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg giver Jacko ret,,,, alle steder hvor gips plader støder sammen skal der bånd, tape, papir, rams, armering eller hvad man kalder det, det er lige meget om der er spatletgrøft eller ej, selv i indvendige hjørner og udvendige hjørner kan man med STOR fordel armeres,,,

men nu har jeg jo også kun 7 år i faget så, og har lige ansat to mand til min spartelafdeling i mit malerfirma,, så tømrern ved vel bedre haha ;-)

www.holstedmalerfirma.dk

hehe... Gør han uden tvivl... Har spurgt 5 malere nu, og alle er enige... De ligger alle bånd på, på kortkanter.... Men det er sikkert are fordi det er meget morsomt det gøres

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Nå, jeg fik vist startet lidt diskussion om emnet... haha. Men gør vel ikke noget at reflektere over tingene.
I kampens hede debat fik jeg så ikke sat tape på de korte ender, så nu må jeg krydse fingre for at det holder....

 

Skrevet af holstedmaleren på 16 mar 2010 22:23
Jeg giver Jacko ret,,,, alle steder hvor gips plader støder sammen skal der bånd, tape, papir, rams, armering eller hvad man kalder det, det er lige meget om der er spatletgrøft eller ej, selv i indvendige hjørner og udvendige hjørner kan man med STOR fordel armeres,,,

men nu har jeg jo også kun 7 år i faget så, og har lige ansat to mand til min spartelafdeling i mit malerfirma,, så tømrern ved vel bedre haha ;-)

Det er ikke noget med at jeg ved bedre ,men hvad jeg har set.
Har efter dette spurgt adskellige mestre her på sydsj og kbh ,men ingen sætter strimler på over enderne
Jeg syntes nu også det ville være underligt at gøre eftersom du altid vil få en spartling der er over niveau,og der med altid vil være mere synlig.
Ved bare at så længe underlaget er lavet som tidligere beskrevet så er det ikke nødvendigt, der er sikkert også en grund til at man først nu laver spartelkanter over enderne.
Så søde maler , det er ikke for at være bedrevidende,men bare en konstatering ,ud fra hvad jeg har erfaret.
Men det udelukker jo ikke at det gøres på andre måder andre steder
.
Tømreren

God Håndværker

 

alt i Tømrer/snedker arbejde

Nej, de vil ikke være over niveau... Og ved du hvorfor? Fordi de rent faktisk skal fuldspartles, alle gipsplader... Hvis de ikke bliver det, vil det rent "fagligt" ikke være udført korrekt.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hmm ,den var ny ;-)
Det kan da ikk være tiltænkt at gibsplader i de størrelser skal fuldspartles.
Fuldspartler du og dine kollegaer så pladerne ??
Tømreren

God Håndværker

 

alt i Tømrer/snedker arbejde

Jo....! Det er noget der er "bestemt" i august 2008.. Danske malermestre fik i 2007 lavet en undersøgelse om, hvad der gav det bedste resultat... Resultat var der er udsendt en erklæring om, at gipsplader skal fuldspartles. Men det har din kone vel fortalt dig, når nu hun er maler

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Men ellers er der her et link du læse, hvis du tvivler på mig: http://www.skanderborgmalerfirma.dk/fuldspartel%20omb-05.pdf

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Undertegnet har forstærkning i alle kortkanter også, har set en del lofter og vægge hvor dette er ikke er lavet, og de fleste viser hurtig smårevner i enderne.

Men ved 2 lag gips, og lagene limes sammen er risikoen sikkert lille, men ville hellere være sikker...

Og det er korrekt at pladerne faktisk skal fuldspartles efter de nye forskrifter, jeg syntes dog det er overdrevet hvis der monteres filt eller væg bagefter.


Skrevet af Jacko på 11 mar 2010 08:12
Skal også armeringstape i mellem endestykkerne ja, selvom der ikke er faset rille til det.

Jeg plejer, at spartle 15-20 cm ud på hver side af samlingerne.

Nej det har hun ikke og heller ikke det har jeg set andre gøre.
Jeg går heller ikke udfra du gør det, eftersom du skrev ovenstående.

Tømrer



God Håndværker

 

alt i Tømrer/snedker arbejde

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også