spartling af loft

Jeg ved godt, der er masser af sider og spørgsmål herind om emnet, men jeg vil gerne selv have lov til at spørge, så jeg kan komme med tillægsspørgsmål, hvis det skulle blive nødvendigt.

Nå, men spørgsmålet:
Jeg har sat armeringstape over spartelgrøfterne.
Jeg har spartlet en gang og er lige blevet færdig med at slibe 1. gang.

Hvor bred skal spartlingen være ved langsiderne/over spartelgrøften?

Hvor bred skal spartlingen være ved kort-kanterne/endestykkerne?

 

Jeg ved godt, der er masser af sider og spørgsmål... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Okay, tror vi snakker forbi hinanden muligvis så, eller at jeg er helt væk i forhold til hvad der tales om.
Hvis vi tager billedet herunder som udgangspunkt. Ved den sorte pil, vil der stødes en plade op til,- her skal der spartles selvom der ikke er faset en spartelkant (nogle af de nye plader er de vidst begyndt med det på). Hvis der ikke bliver lagt strimmel i pg spartlet her, vil det revne.
Den røde pil, ned mod væggen skal der selvfølgelig ikke spartles. Der lægger man en acrylfuge i


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Tror ikke vi talte forbi hinanden Så der hvor der er sort pil, vil du sætte tape først. Det er så der, hvor jeg kan se, at man på producentsites fortæller, at der ikke skal tapes først, men blot spartles, da der jo ikke er nogen spartelgrøft.

Men nu har jeg jo også bare spartlet. Skal jeg så slibe spartlingen ned og sætte et tape hen over?

Er lidt forvirret over, at der er to meninger om denne sag

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej

Jeg har ikke selv, og har heller aldrig set en maler gøre det, brugt tape i endesamlingerne.
Normalt tager man sin hobbykniv og skærer 30-45 gr af hjørnerne på de tilstødende plader. Altså affaset kant. dette giver en lille rille til spartelmasse.
Men husk spartel hellere 2 gange uden mellemslibning end at smøre for meget på, det er træls at pudse det af bagefter.
Kewin

 

Assumptions is the mother of all major fuck-ups !!!

kewinlund, det er også på den måde jeg har læst og opfattet det

 

Kewin, jeg har aldrig set en maler der ikke ligger armeringstrimmel i endekanterne... Men jeg har tilgengæld set steder hvor det ikke er gjort. Men der er jo nogen, der synes en pæn tynd sort streg nogle steder på loftet pynter Men det er jo op til en selv
Pladerne arbejder jo også uafhængegigt af hinanden i endekanterne,- så der vil de jo også revne lige så vel som de vil på langs, hvis der ikke lægges armeringsstrimmel.

Kan I forøvrigt ikke lige smide det link, hvor der står der ikke skal strimmel i, i endekanterne? Kunne godt tænke mig at læse det, og se om det er mig og samtlige alle de kollegiar jeg har gået med der har misforstået noget.


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg skal lige finde den side jeg sad og kiggede på igår, hvor det stod.

Passer det, at man skal sætte papir/tape langs kanten i overgangen, hvor pladerne støder op til væggen, som det skrives på den her side:
http://www.handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=413



 

jacko, det er knaufdanoggips der på deres side skriver, at man ikke taper endekanterne til hinanden, men blot spartler.

 

Jeg har sgu aldrig set en maler sætte strimler på over enderne (medmindre det var de nye plader med spartelfals) og jeg syntes jeg har set en del ,og er gift med en faglært maler.
Man faser pladerne med hobbykniven ,der er iøvrigt langt mellem forskallingen på billedet til et lag gibs,og uden yderligere mulighed for at skrue over enderne.Så hvis det revner er det på grund af mangelfuld forskalling og ik fordi der mangler strimler.

Tømreren

God Håndværker

 

alt i Tømrer/snedker arbejde

Dumle, billedet er et tilfældigt jeg fandt på nettet og brugte som eksempel, så det er sådan set ligegyldigt hvad der er på det billed og ikke er.
Tja... Du har så set et Dumle, jeg har set noget andet... Jeg er også samlever med en faglært maler, hun siger også der altid har gjort det de steder hun har været. Men det er da muligt, at det er en misforståelse i malerfaget, det må jeg hellere huske at fortælle de 70 kollegaer i firmaet Så er det da heldigvis ikke os kunden skal klage til, når endesamlingerne revner, men danagips

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
ja så er det jo bare sådan ,mærkeligt jeg ik har set det efter 23 år i faget. ;-)
Ved 1 lag gips,sætter vi altid underlag imellem forskallingen,og ved 2 lag sætter vi forskallingen på c/c 30 ved 90 plader og c/c 40 ved 120 plader,og det har fungeret fint.


Tømreren

God Håndværker

 

alt i Tømrer/snedker arbejde

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også