Tilføre masse til solpanel (sol-luft)

Jeg er ved at tegne på min efterisolering og er kommet på den idé at jeg vil prøve at integrere en solvæg i min nye facade. Den skal føde to strenge, en til vores stue/køkken/alrum og en til vores kælder.
Det er meningen at den udformes så den i udtryk er magen til glasset i facaden, altså at fronten fremstår helt i glas, foreløbigt mål er 120x220cm. Allerhelst vil jeg male glasset sort på indersiden, men ved ikke om det giver mening - om effekttabet inde i kassen bliver for stort?

Nå, men jeg sidder nu og overvejer om det giver mening af tilføje masse til panelet for oplagring af varme, således at der afgives varme efter solen er gået ned/væk?

Idéen var at enten lægge 2-3 lag sortmalet gips i bunden af panelet, eller simpelthen støbe beton direkte i panelet. mens det ligger ned.
Jeg ved ikke om det giver nogen som helst mening da massen både vil lagre varme men også kulde. Dvs reaktionstiden bliver sat ned.
Fordelen (hvis det hele ikke bare er luftig teori) er at varme oplagret gennem dagen bliver afgivet om aftenen når man er hjemme og opholder sig i huset, mens det om morgenen er længere tid om at varme op, men der er man alligevel på vej til arbejde. - Giver det mening?

Jeg regner ikke med at der er verdens største besparelse ved brug af disse solvægge, men hvis det kan hjælpe vores indeklima lidt på vej vil det være fantastisk. Desuden vil gratis tør varme i kælderen være mere end velkommen, det hjælper på de kolde tæer.

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Jeg er ved at tegne på min efterisolering og er... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er helt klart at den vil fungere bedst hvis den er sort indvendigt med klart glas, men da det er et æstetisk spørgsmål (den kommer til at sidde lige op ad vores terrasse) vil jeg lave en test hvor jeg vil sammenligne effekten af malet kontra umalet glas.
Alternativt kan jeg bruge C-profil glas op af væggen og lade solvæggen spænde fra sokkel til tag, de er dog ikke termo.

Mht. klinkerne kan jeg sagtens følge dig. Vi har sorte 30x30 på terrassen, man kunne evt. lade dem fortsætte op ad væggen.

Men spørgsmålet er igen om det er nok masse til at det giver noget særligt tilbage? Jeg tror nok at hvis jeg vil udnytte oplagret varme i masse, maler jeg et felt af ydervæggen sort og sætter en termorude foran, faktisk en lille udestue på 25cm dybde.

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Ved nærmere eftertanke, har jeg jo faktisk det system som du overvejer!
Jeg har en udestue med termoglas fra gulv til loft, næsten, på de 3 sider, med lukket, isoleret loft. Der er grå/mørkegrå granitfliser på gulvet. På billedet man ser hvordan:

Hvis solen skinner i denne tid, bliver der enormt varmt der inde, og med døren åben ind til huset, varmer det vældig kraftigt langt ind i huset.
Der er 4 "butiksruder"  lig med  13-14 m2 glas orienteret mod syd/sydvest, som virkelig tillader uhindret lysindfald + ruderne i siderne.

Sørgeligt nok, varer det ikke mange timer efter solen er gået ned, før temperaturen igen er faldet og gulvvarmen igen skal sørge for varme. Jeg fornemmer at det virker opvarmende på centralvarmevandet, idet kedeltemperaturen stiger ved samme indfyring, men altså kun så længe solen er virkelig på.

Det skal bemærkes at det er ikke et støbt gulv, men er opbygget med 2 lag fibergips, hvorpå granitfliserne er lagt. Der er overdrevent meget isolering under.
Som oplagring af varme er det ikke meget værd, må jeg skuffe dig med.
Om det så skyldes gulvvarmen, evt. fører den opsamlede varme væk, kan jeg ikke lige overskue.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej el sporto - er der noget nyt om dit projekt? Det lyder nemlig som en klog - og klassisk - idé?
Og jeg vil forsøge at indarbejde den i mit kommende byggeprojekt...

Venligst Ø
Nu, hvor tråden er varm igen kommer jeg til at tænke på en ofte overset måde at gemme varme på. Faseskiftende varmelagre.Princippet er, som når man gemmer kulde vare i en isterning. Faseovergangen fra flydende til fast stof og vise versa kræver udveksling af en del energi.

I stedet for at bruge vand/is bruger man en blanding af voks og parafin, så smeltepunktet kommer til at ligge på den rigtige temperatur. Lad os antage et smeltepunkt på 50ºC. Når temperaturen kommer op på 50º begynder stoffet at smelte. Dette optager en masse energi uden at temperaturen stiger. Når energitilførslen stopper holder temperaturen sig på de 50ºC, da stoffet afgiver energi, når det størkner.

I en konstruktion som omtalt i denne tråd kunne der indstøbes nogle rør, som fyldes med voks og parafin, så betonen holder en passende temperatur. Da varmetabet (energitabet) er proportionalt med temperaturen vil den lavere temperatur bevirke, at tabet bliver mindre, og at der derved vil være mere varme til huset.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også