Tilføre masse til solpanel (sol-luft)

Jeg er ved at tegne på min efterisolering og er kommet på den idé at jeg vil prøve at integrere en solvæg i min nye facade. Den skal føde to strenge, en til vores stue/køkken/alrum og en til vores kælder.
Det er meningen at den udformes så den i udtryk er magen til glasset i facaden, altså at fronten fremstår helt i glas, foreløbigt mål er 120x220cm. Allerhelst vil jeg male glasset sort på indersiden, men ved ikke om det giver mening - om effekttabet inde i kassen bliver for stort?

Nå, men jeg sidder nu og overvejer om det giver mening af tilføje masse til panelet for oplagring af varme, således at der afgives varme efter solen er gået ned/væk?

Idéen var at enten lægge 2-3 lag sortmalet gips i bunden af panelet, eller simpelthen støbe beton direkte i panelet. mens det ligger ned.
Jeg ved ikke om det giver nogen som helst mening da massen både vil lagre varme men også kulde. Dvs reaktionstiden bliver sat ned.
Fordelen (hvis det hele ikke bare er luftig teori) er at varme oplagret gennem dagen bliver afgivet om aftenen når man er hjemme og opholder sig i huset, mens det om morgenen er længere tid om at varme op, men der er man alligevel på vej til arbejde. - Giver det mening?

Jeg regner ikke med at der er verdens største besparelse ved brug af disse solvægge, men hvis det kan hjælpe vores indeklima lidt på vej vil det være fantastisk. Desuden vil gratis tør varme i kælderen være mere end velkommen, det hjælper på de kolde tæer.

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Jeg er ved at tegne på min efterisolering og er... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
det lyder interressant med de ruder har du et link
så man kunne overbelaste den øverste med lidt
let læsningsstudie

DET ER FROVIN VINDUER MED SPROSSER OG KOBLEDE RAMMER

da jeg har læst om andre måder at lave passiv
opvarmning/køling af huse og andre alternative
ideer til hvordan man kan bygge/indrette huse
så de sætter så lille et aftryk på naturen som
mulig i den tid det står og bagefter

men hvad med højsommeren hvor solen
buldre løs har du så ikke forstor en opvarmnig
af huset eller bruger du et aircon. til at køle med
eller er der lavet stort udhæng som skygger for
solen når den står højere på himlen om sommeren

NEJ fordi husets store passive masse opsuger varmen og slipper den om natten - det er ganske behageligt.

Jeg kan supplere med at huset er bygget i 1790 stil (totalrenovering af et hus fra samme tid) er på 150 m2 og har et varmeforbrug på kr. 2000/år varmt vand eksklusive hvor vi 6 personer bruger for ca. kr. 1800 til el. Vi anvender allene en finsk masseov til opvarmning incl. varme i gulvet i badeværelset. Vi fyrer normalt fra ca. 15 nov. til 15 marts (i år nok lidt længere) og bruger ca. 4-5 kg. brænde pr. dag i gennemsnit. Ofte fyrer vi hver anden eller hvar tredie dag.

Ja, hvis man kan klimarenovere et hus fra 1790 til _DET_ forbrug kan man også med et fra 1950erne - glæder mig.

Bare lige for at kapre min tråd tilbage, vil jeg spørge.. Bagsiden af panelet ligger op ad 125mm isolering og på siderne er der xx mm. Jeg havde planlagt at bruge enkeltglas men er der nogen idé i at bruge termoglas? Termoglas koster jo ingenting, så hvis det skulle være, skal det være..

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Min ide var at bruge den type termoenergiglas der tillader solvarmen at komme ind - men ikke ud. Da din akumulator vil være varm efter at solen er væk vil der være et vist varme tab ud igennem din solfanger - og det tab kan du begrænse. Prisen på den anden side er at du ikke får optimeret din varmeindgang. Det er derfor jeg skriver at det er en balance mellem energitilførsel og energitab.

Så vil jeg ikke male glasset sort - men betonpladen som jeg samtidig ville støbe med en bølget overflade - bølger ala øldåsestørelse for at optimere overfladen.
Jeg tror at det kan være en fordel at have en akku-tank til at gemme varmen i, i stedet for en stor masse i fangeren.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Ja, det tror jeg du har helt ret i - det er godt sagt. Det letteste vil nok være at lave en hurtig kasse og skulle jeg have ambitioner om at strække varmen bliver det nok, som du foreslår, akkumulatortank.
Indtil videre er det udelukkende for hjælpe klimaet i huset på vej på en enkel og billig måde.

Jeg har overvejet solcelledrevet ventilator, men tror jeg dropper det til fordel for 220v, nu skal jeg bare finde termostat, helst med to følere, en til panelet og en til stuen.

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Annonce
el sporto 

To termostater er ikke nødvendige når du ikke har akkumulation - en solcelle drevet blæser eller relæ til 220v så der er luftgennemgang i kassen når der bliver produceret varme (sol på kassen) + en termostat til at stoppe ventilatorer når der er tilpas varmt indendørs.

Jeg kunne nu rigtig godt lide din ide med at tilføre et passivt element til facaden der kunne give lidt + på varmeregnskabet samtidigt. Pumper bruger strøm og der skal rigtig meget vand til at akkumulere den samme mængde varme som 200 liter beton. Fra vores hus ved jeg at selv solen i marts kan opvarme de passive indvendige elementer så man kan mærke det på indeklimaet så jeg håber lidt på at du vil forfølge din oprindelige ide (til fælles erfaringsudveksling).

Jeg kunne godt blive lidt fristet til at pusle med det selv. Måske skulle ideen kombineres med slanger i betonpladen + en varmepumpe hvis arealet kunne blive stort nok. Så havde du også varmt vand fra den samme konstruktion.

Nu er det jo sådan at vores ydervæg er muret op i betonsten, ikke gasbeton, men "rigtig" beton.. Lidt som en fundablok dog en hulsten, men mere porøs.
Jeg kunne i teorien male et felt sort og lave en klimazone på 250mm ud fra væggen, så den ville flugte med efterisoleringens ventilerede facade. Det giver mig tilstrækkeligt med masse, men jeg går ud fra at kassen skal damptætnes, så der ikke trænger fugt ud i min efterisolering?
Den vil selv skabe opdrift, så jeg behøver ingen motor, dog får jeg ikke varm luft til kælderen, med mindre jeg selvfølgelig sætter en motor på.

Jeg ved ikke hvad det hedder på dansk men på engelsk "trombe wall": http://en.wikipedia.org/wiki/Trombe_wall

Den er så tudesimpel at man næsten ikke kan lade være med at slå hul i væggen med det samme.

Om sommeren bliver den sikkert helt åndsvag varm, men måske hvis man laver en åbning i toppen af panelet den kan fungere som skorsten og trække luft ud af boligen? Ellers kan man installere persienner i den til de varmeste sommerdage?

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Nu er det jo sådan at vores ydervæg er muret op i betonsten, ikke gasbeton, men "rigtig" beton.. Lidt som en fundablok dog en hulsten, men mere porøs. Jeg kunne i teorien male et felt sort og lave en klimazone på 250mm ud fra væggen, så den ville flugte med efterisoleringens ventilerede facade. Det giver mig tilstrækkeligt med masse, men jeg går ud fra at kassen skal damptætnes, så der ikke trænger fugt ud i min efterisolering?

Kassen skal være tæt for at du får varmen derhen hvor du gerne vil. Det med kondens kan jeg ikke lige overskue.
 
Den vil selv skabe opdrift, så jeg behøver ingen motor, dog får jeg ikke varm luft til kælderen, med mindre jeg selvfølgelig sætter en motor på.

Istedet for motor/solceller kan varmen vel reguleres med et spjæld. Jeg er dog meget i tvivl om at varmen alene kan få luften til at bevæge sig så meget som du ønsker.

Jeg ved ikke hvad det hedder på dansk men på engelsk "trombe wall": http://en.wikipedia.org/wiki/Trombe_wall Den er så tudesimpel at man næsten ikke kan lade være med at slå hul i væggen med det samme. Om sommeren bliver den sikkert helt åndsvag varm, men måske hvis man laver en åbning i toppen af panelet den kan fungere som skorsten og trække luft ud af boligen?

Hvis jeg forstår denne trompe wall rigtigt så er det en passiv konstruktion som både består af en væg og et evt. tag der er udformet til at skygge for sommersolen og lade vintersolen smutte forbi fordi soles højde på himmelen ikke er den samme sommer og vinter. Den kendte jeg ikke - tak. Jeg bemærker at der anvendes termoruder i modellen.

Ellers kan man installere persienner i den til de varmeste sommerdage?

Det skulle så ikke være nødvendigt.
Jeg tror sagtens at kassen kan nøjes med at være "tæt" mht. at føre varmen hvor den skal hen, men den skal nok være _tæt_ i forhold til der ikke skal slippe fugt ud i konstruktionen det er jo faktisk en indendørs zone så dampspærren skal nok føres med ud..

I et hulrum på 20-25 cm burde der være nok termisk opdrift til at trække ventilationen automatisk. Og ja, den skal reguleres med spjæld, udvendigt og indvendigt, hvis jeg dropper motor. Men jeg behøver stadig motor til kælderstrengen, udgangen ligger under bunden af panelet.

Trompevæggen er en passiv konstruktion. I artiklen står der beskrevet at man kan have et espalier foran den for at mindske solindfaldet om sommeren. Egentligt ganske smart, specielt da jeg dyrker og bruger humle, den vokser som satan og visner ned om efteråret. Der står også man kan bruge afskærmning for at mindske både solindfald om sommeren, men også varmestråling ud om natten. Sort optager varme hurtigere end hvid, men afgiver den også hurtigere igen, så et hvidt rullegardin eller persienner om natten og sommeren burde være tingen. Så skal det bare udformes smagfuldt - det er generelt den store udfordring ved alle disse anordninger.

Mht. tagudhæng bliver det lidt problematisk her i Danmark, den skal ret langt ud for at skærme ordentligt af om sommeren så hellere en aktiv afskærmning. 65 grader fra vandret er jo kun solhverv kl.13 (12) og stik syd (sådan da).

Hele humlen, høhø, i dette projekt var dog at det skulle være simpelt.. Det er ikke meningen at jeg skal udføre store komplicerede forsøg så jeg må desværre tilstå at jeg har droppet idéen om at hænge 0.2 m3 beton op på min væg.. Jeg er trods alt bare en LDSer af ret gennemsnitlig muskelmasse..

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Det er nok snarere bagsiden af din fanger du skal lave sort snarere end at male glasset for at få så meget sol ind i fangeren som mulig. Det findes specielle malinger der er gode til at absorbere varmet. Med hensyn til masse i fangeren kunne jeg foreslå dig at finde nogle billige fliser/klinker, som enten er sorte eller også male dem sorte, og lime dem op som bagside. giver det mening ?

allan
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også