Strøm på jord - Bolig.

Hej Jeg er ny i forummet, så håber jeg smider tråden det rigtige sted, selvom det godt nok ikke har det store med belysning at gøre. Jeg har haft lidt problemer med en el-radiator, måler så lidt på det hele, og opdager så at der er en anelse strøm/spænding på jord. Måler for en sikkerheds skyld hele vores nye garage + beboelsen ovenpå, og ser at der er det samme problem. Det underlige er at HPF / HpFi relæet slår ikke fra, og strømmen fungere skam fint alligevel. Kan huske det var to lærlinge - uden mester/svend - der lavede installationerne. Det korte af det lange er så om det er noget der burde laves, eller om det ikke skader at lade det være? (Resten af huset måler ikke strøm på jord) Tak på forhånd
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
okay velkommen til gds.
det ku tydepå at din jord ledning ikke er monteret til jord "ligger løst imellem dine kontakter" men du kan prøve og måle imellem
fase og jord der skal stå meget tæt på 230volt og mellem nul og jord skal der stå 0volt.. men få fat i din elinstallatør og sige at det skal laves inden der er nogle som kommer til skade
Hejsa..
Kan du ikke lige fortælle hvordan du gør når du måler ??
Mvh Jan J
jo det kan jeg godt det hul til venstre i dine stikkontakter er fase og hvis du måler mellem fase og jord skal der være ca 230volt
men få lige din elinstallatør til og se om der ikke er noget de har klokket i
ellers må du lige skrive hvis du er helt på den
Hej anderswitt.. det var nu ikke til dig men til Immanuel.. ;-)
Du kan også lave en anden lille test - lig en stykke ledning mellem nul og jord (det er ikke farligt!), hvis din HPFI ikke slår fra, så er der ingen jordforbindelse, hvilket er noget skidt! Så skal du have fat i elektrikeren. Det må være en garantisag eftersom de ikke har efterlevet kravene til en installation.
Annonce
Nul og jord har ikke samme potentiale med mindre der i huset er foretaget en nulling af nullederen, men det er ikke normalt i Danmark.

Potentialet på nullederen er lig jordpotentialet ved transformatoren, men kan, afhængigt af den aktuelle belastning på de tre faser variere ganske meget fra jordpotentialet i de enkelte husstande.

Hvis der er en ujævn belastning på de tre faser vil du kunne trække en betydelig strøm gennem nullederen til jord. Den ujævne belastning kan jo også skyldes belastning hos naboer og genboer.

Hvis der ikke kunne være en væsentlig potentialeforskel mellem nul og jord var det jo helt unødvendigt at trække en speciel jordledning hele vejen rundt i huset. Det er godt nok ikke farligt at kortslutte jord og nul, for potentialeforskellen vil næppe være ret mange volt, men da modstanden er meget lille vil strømmene godt kunne blive ret betragtelige.
I København er det ikke unormalt, at man har foretaget en nulling til jord i stedet for en "rigtig" jordforbindelse..
Hej Vile..
Det har det sandelig også været alle andre steder, men man er blevet klogere, og værsætter sikkerhed højt, bl.a. derfor laver man det om..
Det gør man heldigvis også i københavn, vi vil jo gerne beholde jer. ;-)

Til Bamse: dit hpfi kan sagtens slå fra uden du har en "rigtig jordforbindelse".. så ikke en særlig god test..

Til Stateren af tråden:: jeg syntes det er møj uartigt at starte noget "som et seriøs" spørgsmål, og så bare blive væk.. Har du fundet en løsning, så giv lyd...og hvis du ikke syntes vi behandler dit spørgsmål rigtig, så stop tråden.. syntes det bliver mere og mere brugt at sætte noget igang, og så bare fise af... "DET KAN MAN SKU IKKE VÆRE BEKENDT".... nu har jeg det godt igen :-)

Mvh Jan J
Hej Jan

Hvad enten Emanuel har haft glæde af jeres udgydelser eller ej aj, vil jeg gerne give udtryk for at tråden her har beriget mig med væsentlig viden, tak skal i ha.

allan
Hej Allan..
Det er sevlfølgelig fint nok, men det er jo for "starteren" vi svarer... så..ehh... men ok ..
Men tror nu du "smører" lidt, har en fornemmelse af du er helt godt med i det omtalte stof.. ;-)

Mvh Jan J
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis