Aptering. Dørk i kahyt samt udskiftning af plader v. kortbord

Har læst en del tråde omkring aptering. Har dog nogle konkrete spørgsmål, som I måske kan svare på.

1. Dørken i kahytten på min båd (Drabant 33), specielt agterude omkring den indenbordsmotor har suget olie, der har været spildt over årene (den er 1976). Der er så vidt jeg kan se tale om en mahognyfiner med hvide nådder. Har slebet den gamle - og revnede lak af og nu trænger der olierester ud af træet. Jeg tror det er nødvendigt at udskifte pladen agtertude som er ret sort og lugtende. Skal alså finde mahogny finer med hvide "pynte" nådder.
2. Desuden vil jeg gerne skifte et par plader ved kortbordet hvor der har siddet gamle navigationsinstrumenter, som nu ikke bruges mere. Aptering er mahognykrydsfiner.

Så, er der nogen der kan give et bud på, hvordan jeg får tag i nye plader, dels til dørk og dels til udskiftning v. kortbord. Det skulle helst ligne den originale aptering. Kan ikke gennemskue om marinekrydsfiner er eneste mulighed eller om østenfiner kan bruge (hvilken overflade kommer der med?). Håber I kan hjælpe.

Hilsen

Søren

Søren

Har læst en del tråde omkring aptering. Har dog... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har undersøgt det hos bauhaus og et par andre steder og det i kalder østenfiner er åbenbart det de kalder hårdtræsfiner som de sælger til bådejere og hvis det skal være alt for fisse fornet er det mahoney.
 Jeg var henne ved den lokale bådbygger oppe i nørremarken i Vejle, de laver alle slags både, han sagde at, det jeg skulle bruge til en båd som min, var længe fin med det der hårdtræs finer, eller almindelig vandfast krydsfiner.
 Så er der spanderne under dørken, det skulle være Eg og så skulle der ligges en glasfiber strimmel rundt med pladen lidt op ad skroget, så det blev holdt på plads det hele. - Nåå ja så syntes han at det var en god ide, at bore et par mindre huller på pladen, for at træet det kunne  ånde og ikke blev for fugtig af kondens, fra det ind i mellem lidt køligere vand, men så kunne det også arbejde lidt for det gør træ jo.
Så nu venter jeg på at vinteren flygter lidt væk igen, så vi kan komme igang igen.

Jeg vil gerne have lidt staldtips som håndværker til forskelligt for er hverken millionær eller født med en guldske, så ting jeg kan lave laver jeg selv og andre ting prøver jeg mig frem med.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også