Aptering. Dørk i kahyt samt udskiftning af plader v. kortbord

Har læst en del tråde omkring aptering. Har dog nogle konkrete spørgsmål, som I måske kan svare på.

1. Dørken i kahytten på min båd (Drabant 33), specielt agterude omkring den indenbordsmotor har suget olie, der har været spildt over årene (den er 1976). Der er så vidt jeg kan se tale om en mahognyfiner med hvide nådder. Har slebet den gamle - og revnede lak af og nu trænger der olierester ud af træet. Jeg tror det er nødvendigt at udskifte pladen agtertude som er ret sort og lugtende. Skal alså finde mahogny finer med hvide "pynte" nådder.
2. Desuden vil jeg gerne skifte et par plader ved kortbordet hvor der har siddet gamle navigationsinstrumenter, som nu ikke bruges mere. Aptering er mahognykrydsfiner.

Så, er der nogen der kan give et bud på, hvordan jeg får tag i nye plader, dels til dørk og dels til udskiftning v. kortbord. Det skulle helst ligne den originale aptering. Kan ikke gennemskue om marinekrydsfiner er eneste mulighed eller om østenfiner kan bruge (hvilken overflade kommer der med?). Håber I kan hjælpe.

Hilsen

Søren


Søren

Har læst en del tråde omkring aptering. Har dog... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hmm jeg synes nu at det er lidt i stil med både af cement, det er der jo også nogen der ikke mener man kan lave eller har noget med et sejlskib at gøre, men fakta er da at nogen har lavet et utroligt velsejlende kopi af et gammelt slagskib i cement, så jeg ved ikke helt hvad der er forkert ved en trailerplade der koster en trediedel af det i kalder en østenkryds. Men hvis nogen med god grund, kan fortælle mig, hvad der er ulempen ved at have en lidt stivere bund i hårdt vejr med en trailerbundsplade,? eller kan henvise mig til forsøg, hvor en trailerbundsplade ikke har holdt så længe, som en østen krydsplade til de samme formål,? så er jeg da villig til at gå all in på det maritime hold.
Men der må jo være en grund til at en trailerbundsplade holder til det den gør måske??

Jeg vil gerne have lidt staldtips som håndværker til forskelligt for er hverken millionær eller født med en guldske, så ting jeg kan lave laver jeg selv og andre ting prøver jeg mig frem med.
okay men pladen sidder jo fast med en glasfiber strimmel hele vejen rundt, så kan ikke lige se hvor det skal arbejde henne, når det nærmest indgår som en fastgjort del af hele skroget, men kan kun se at det er meget børk det krydsfiner, og synes altså at det ikke ligener meget andet end en trailerplade den bund, men det bedste var jo nok at snakke med en af dem der har bygget båden, men jeg aner ikke om de folk fra Draco er til at få fat i mere, det er jo længe siden nu i 1976 den blev bygget.

Mvh. Bent

Jeg vil gerne have lidt staldtips som håndværker til forskelligt for er hverken millionær eller født med en guldske, så ting jeg kan lave laver jeg selv og andre ting prøver jeg mig frem med.
Hvor kan du lige købe ægte støbeplade billigere end østen krydsfiner ?
Øsken finer er betydelig billigere end støbe fiber. Den bruges tit til marine brug da den er vandfast og billig. Den er i sær brugbar når den bliver belagt med fiber eller væv. Dog går den bestemt ikke under betegnelsen marine finer her skal man bruge mahogni eller træk finer og det koster spidsen af en jetjager.

Støbefiner er sådan set mere vandfast end øsken men det er rigtigt at den er stiv og at den skal ridses (slipes) hvis du vil ligge glasfiber på. Derud over er den dyr. Den kan dog sagtens bruges som dørkplade. Så.....

Valget er dit.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Annonce
Til håndværkeren, så ved jeg faktisk ikke hvad det der østenfiner koster, men jeg ved at en trilerbund til at putte ned i en trailer til reperation kan fåes til omkring 500 - 700 kr i jem og fusk eller i Bauhaus og jeg synes selv det er billigt for sådan noget, der er ca. 225X160X1,6cm og kan holde til vejr og vind inde i en kahyt med et gulvtæppe over, men andersbr. jeg vil overveje mulighederne lidt endnu og prøve en skibsbygger i nærheden, måske har han en plade for meget et sted, men tak for jeres ulejlighed.
mvh. Bent

Jeg vil gerne have lidt staldtips som håndværker til forskelligt for er hverken millionær eller født med en guldske, så ting jeg kan lave laver jeg selv og andre ting prøver jeg mig frem med.
Og en Østen + finer på 1,6 x 122  x 244 som er standart mål for den slags plader får du for omkring 400,00 kr.
okay jeg vil som sagt godt lige snakke med en bådfabrik i nærheden heroppe i vejle nord, de har måske noget plade tilovers og noget om hvordan det skal laves bedst muligt?? de laver det jo nærmest hver uge måske eller ind i mellem?? men hvor får du fat i østen og finer henne??

Jeg vil gerne have lidt staldtips som håndværker til forskelligt for er hverken millionær eller født med en guldske, så ting jeg kan lave laver jeg selv og andre ting prøver jeg mig frem med.
Det har stort set enhver trælast og en del byggemarkeder, dog ikke Silvan.
ja okay men tak for oplysningen, så vil jeg kigge lidt rundt efter det måske

Jeg vil gerne have lidt staldtips som håndværker til forskelligt for er hverken millionær eller født med en guldske, så ting jeg kan lave laver jeg selv og andre ting prøver jeg mig frem med.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også