hvormange krydsningsafbrydere til 3 kontakter??

Hejsa

I min gang har jeg 3 afbrydere. Er det nok at montere korrespondance på 2 af dem og så have en krydningsafbryder på den tredje eller SKAL alle 3 være krydsningsafbrydere.

please
tellme
Hejsa I min gang har jeg 3 afbrydere. Er det nok... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
i den gamle afbryder er der bare 3 hulller hvor hver hul repræsenterer en terminal. Det som forvirrer mig ved den nye afbryder er at der til hver terminal er 2 huller. Og jeg er tilbøjelig til at være enig med Claus i at det er ligegyldigt hvilket hul man anvender sålænge man sørger for at forbinde terminaler rigtigt. Er det helt skævt???
Nej, det er lige i øjet. Grunden til at der er to huller, er at den måde terminalen er lavet på gør at det er krop umuligt at forbinde flere ledninger til terminalen, end de to der er plads til i hvert sit hul. F.eks. kunne man ikke lave den ovenfor viste B korrespondance hvis der ikke var plads til mer end een ledning i hver terminal.

/ Claus

TAK Claus....og lyset virker også fint. Mit problem er i gnagne hvor jeg har 3 afbrydere. når jeg tænder for afbryder 1 og slukker med afbryder 2. Så kan jeg ikke tænde via afbryder 1 igen da afbryder 2 har overtaget styringen. Men jeg mistænker afbryder 2 for at være synderen da det er her krydsningsafbryderen sidder. Måske det ikke virker efter hensigten da jeg har monteret ny korrespondanceafbryder men ikke skiftet den gamle krydsningsafbryder endnu. Altså korresp.afbryder 1 er ny, krydsningsafbryder 2 er gammel og 3 ern og ligeledes en gammel svend.
Hvis det virkede inden du begyndte at pille ved afbryder 1, fejler hverken afbryder 2 eller 3 noget :-)

Har du adgang til noget der kan måle hvordan forbindelserne er på hhv den nye og gamle afbryder. F.eks. et ohmmeter eller en simpel gennemgangstester. Hvis ja så sæt dig ned og find udaf nøjagtigt hvad der er furbundet til hvad, når afbryderen står i de to mulige stillinger. Tag så og tilslut ledningerne så funktionen bliver den samme som før.

Hvis du ikke har adgang til måleudstyr, så få een der har det til at lave det for dig - eller som sidste udvej, prøv dig frem, men som andre har antydet ovenfor er det krop umuligt hvis man ikke holder tungen lige i munden.

/ Claus

For god ordens skyld vil jeg også lige nævne, at nye krydsningsafbrydere virker anderledes end de gamle. På en ny er der 6 terminaler, hvor de 4 er forbundet 2 og 2 med en lus. Som Claus også nævner er det absolut en nødvendighed med et måleapparat, en god idé er også at notere ned på et stykke papir hvad der er havd, og hvor det er monteret.

Med venlig hilsen

Anders

Annonce
ok jeg prøver mig frem. Tænker på om det kan have noget at gøre med den position afbryderne stod i da jeg lavede det???
Positionen på afbryderen under montage har ingen betydning.

/ Claus

er der noget jeg skal passe på med. Altså jeg trækker jo ledningerne fra a til b. Og kan godt se på de nye krydsningsafbrydere at der er 6 terminaler. Men jeg flytter bare de 4 ledninger fra den gamle krydsningsafbryder til 4 tilsvarende terminaler i den nye og så bør jeg vel ikke risikere at det hele kortsluttes....som må være skrækscenariet her...
Ja, men hvordan finder du de tilsvarende terminaler ? Kortslutning udgør ikke større fare end at du ikke kan slukke lyset - hvis altså den oprindelige installation var lovlig...

/ Claus

på den gamle afbryder sad der 2 terminaler i toppen og 1 i bunden og i den nye korrespondanceafbryder jeg har købt i Silvan (i øvrigt til ovepris) har også 2 terminaler i toppen og 1 i bunden. Så jeg har bare flyttet de 2 i toppen fra den gamle til den nye og den nederste ditto. Det som forvirrede mig var at der til hver terminal er 2 huller men det siger du ingen roller spiller hvilket jeg også er af opfattelse af....
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis