Udvendig efterisolering

Før vi er færdige med alle andre projekter i huset, begynder vi selvfølgelig at tænke på nye!

Vi står og overvejer en efterisolering i løbet af året, noget jeg sikkert selv skal stå for. Huset er muret op af beton-hulblokke, dvs. nul isolering.

Jeg har tegnet på en del forskellige løsninger og den jeg har troet mest på indtil videre er en opbygning planket fra Rockwools Flex Systemvæg. - Hovedsagligt fordi der er en simpel arbejdsgangs, få trin og "ingen" kuldebroer - desuden styres systemet ikke af bagvæggen, men af een ophængt planke i spærfødderne, dvs ikke noget med at rette op i timevis med Knudsen pga. skæv bagmur.

Det var så den gang jeg troede vi boede i et gasbetonhus, hvilket vi ikke gør. Dvs at jeg nok bør isolere ydervæggene med yderligere 45-95mm således at jeg når op på ihvertfald 195mm.

Er det smart som LDSer at benytte sig af Flex Systemvæg-metoden eller bør jeg bruge den gode gamle med opsætning af træ på kryds og tværs, på trods af de flere arbejdsgange?

Jeg har regnet på at gøre det selv - efterisolering af facade (145mm mineraluld og eternit/ivarsson plan), nyt tag (plannja pandeplader) og nye vinduer (bygge selv). Samlet er det i materialeudgifter 100.000. (Jeg prøvede at gøre det endnu billigere ved at bruge pandeplader på facaden (100 kr. m2), men der blev der sat en fod ned.).
Hvad er det billigste facademateriale man kan tænke sig? Jeg havde overvejet Silvans acryltrapez til 39 kr. m2 - det er da til at forstå - men heller ikke den vandt gehør, desuden er der vist noget med noget brand har jeg ladet mig forstå?

Hvad ville det koste, hvis vi bestemmer os for en tømrer til efterisoleringen af de 140m2 facade, 1000-1500kr. m2?


mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Før vi er færdige med alle andre projekter i huset... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Husene er beklædt udelukkende med tagmaterialer, da de som regel er billigere end facadematerialer. Det er almennyttige boliger i Holland. Det røde hus er beklædt med tegl, jeg kan ikke huske hvad det blå er?

Med "sorte" mener jeg flint, anthrazit eller grafit.. kært barn har mange navne.. Hvis vi ender med at købe vinduerne bliver skal det være træ(mahogni)/alu..

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

Nemlig, syntes nok det lignede tegl eller bæverhaler hvis det er fra holland...

Okay, jamen det kan jeg godt forstå, flint er utroligt flot.
Det blå sorte skær ville også stå perfekt sammen med mahogni vinduer...
Fik i nogensinde efterisoleret og hvordan blev resultatet? Og hvad brugte i? Vi er også ved at planlægge fremtidide projekter på huset, og vil meget gerne høre erfaringer?
Vi kom desværre aldrig i gang, da jeg løb ind i en stime arbejde der ikke lod sig kombinere alt for meget med fritid..

Projektet er ændret, der skal mere isolering på end de 145mm og vi er defiintivt gået bort fra Flex systemvæg, da det er for kostbart. I stedet bliver det reglar på kryds - måske to gange 95mm?

Desuden overvejer vi om det kan betale sig at få lavet ny 1.sal på huset, når vi alligevel er i gang med både tag og facade.

mvh.
Karsten Hammer Hansen
Arkitekt, cand.arch

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også