Weiss drejebænk / fræser

Hejsa herinde, har googlesøgt en del om drejebænke på det sidste og fik hele tiden gode links med kvalificerede svar hertil. Virker som om jeg har mange ligesindede herinde der starter hvor andre stopper og selv bare laver tingene hvis de ikke lige findes så måtte hellere melde mig ind i klubben

Er dog pt lidt presset da jeg skal have bestemt mig for maskinparken i dag. Det jeg er efter er en drejebænk, fræser og evt søjleboremaskine.

Forslag 1: Nuværende bænkboremaskine + WMP250V
Forslag 2: Køber den søjleboremaskine med gearkasse jeg skal ud og kigge på i dag og et krydsbord til den + WM240 eller WM250V

Skal op og kigge på maskinerne i dag hvor jeg regner med at få en ide om dimensionerne er okey men er i tvivl om styrke, kvalitet og power.

Skal man holde sig langt væk fra Weiss eller er det fint til hobby ?
Hvad er de værdifulde forskelle på WM240 og WM250V ?
Vil jeg kunne bearbejde andet end tandstikker i disse maskiner eller skal jeg holde mig til modelhobby for fremtiden ?

Nogen der har lidt erfaring med Weiss og hvilken af dem virker bedst til prisen ?

Mvh
Rider

Hejsa herinde, har googlesøgt en del om drejebænke... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
I don't know if this has been said but you can not use a bench drill for milling. The spindle on a mill has a hole through it that allows a long bolt (drawbar) to hold the cutting tool in place. This is not possible on a bench drill so the tool will keep falling out under load. Sorry for the English but my Danish/Norwegian is not up to the task.

Phil
Hey Phil, i have tried it on the little drill and if i force it up thigt it stays.
If it shows it will only stay for a while then i´ll make something to keep it in place
My biggest concern is if the spindle gets a little twistet but i am looking for a lathe and then i can use that for the big stuff
je-ns - Din skala ser godt ud.

Hvordan laver du delestregerne?
Skåret med toolbit som på en shaper?
Fræset med en tynd spids fræser?

Og tallene er også anbragt (stemplet?) fint.
Det er noget jeg har problemer med.
Hej Vile

Tak for de rosende ord

Jeg lavede stregerne med et toolbitsstål, og så ridsede ind i metallet.
Jeg har lavet skalaen i rustfri, så er der ikke problemer med den bliver grim...

Ja det med at hugge tal ind, kan godt være svært , især på runde emner.
Det lykkes heller  ikke altid for mig, at få det til at se pænt ud.
Men jeg synes det er nemmest, med en god stor hammer 1,5 kg, og så et godt slag.

mvh jens
Så blev der handlet, det blev en kombination af denne til bor/fræs og denne lille bænk (brugt).
Annonce
Det er da nogle nydlige maskiner som du har købt. Tillykke!

M.v.h  Mads / Maskinarbejder

Tak :-)
SÅ fandt jeg et godt krydsbord og et drejebord så nu er tiden kommet til at lære og bruge det

Har drejet en masse og osse fræst lidt men det hele er selvlært så mangler en masse teori, aner f.eks. ikke hvor mange omdr der skal køres med, det er altid blevet stillet på gefûl. Eller hvad fræser/skærestål der er til hvad.
Findes der en go side for begynder hobby maskinarbejderen

Hvis der er lidt overfladisk om brugen af rundborde ville det heller ikke gøre noget.
Prøv at google FRYLUNDS FAGTEORI. Her står der noget om beregning af hastigheder og også noget om rundborde.
God arbejdslyst.

M.v.h  Mads / Maskinarbejder

Så har jeg været det hele igennem og tror den er rigtig god hvis man er udlært maskinarbejder ;-)

Jeg er dog mere nede på det plan hvor der gerne må så hvad man bruger sletfræser og de rillede til om man skal smøre ved fræsning/drejning (i rf) og omdr. for fræsere er opgivet i omdr/m som på maskinen istedet for tabeller med underlig tal, tror ikke min søjle kan køre 2,5 x :-D
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også