Weiss drejebænk / fræser

Hejsa herinde, har googlesøgt en del om drejebænke på det sidste og fik hele tiden gode links med kvalificerede svar hertil. Virker som om jeg har mange ligesindede herinde der starter hvor andre stopper og selv bare laver tingene hvis de ikke lige findes så måtte hellere melde mig ind i klubben
 
Er dog pt lidt presset da jeg skal have bestemt mig for maskinparken i dag. Det jeg er efter er en drejebænk, fræser og evt søjleboremaskine.
 
Forslag 1: Nuværende bænkboremaskine + WMP250V
Forslag 2: Køber den søjleboremaskine med gearkasse jeg skal ud og kigge på i dag og et krydsbord til den + WM240 eller WM250V

Skal op og kigge på maskinerne i dag hvor jeg regner med at få en ide om dimensionerne er okey men er i tvivl om styrke, kvalitet og power.

Skal man holde sig langt væk fra Weiss eller er det fint til hobby ?
Hvad er de værdifulde forskelle på WM240 og WM250V ?
Vil jeg kunne bearbejde andet end tandstikker i disse maskiner eller skal jeg holde mig til modelhobby for fremtiden ?

Nogen der har lidt erfaring med Weiss og hvilken af dem virker bedst til prisen ?

Mvh
Rider

Hejsa herinde, har googlesøgt en del om drejebænke... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ups tror det er dit virusprogram der er lidt parnoid

Olie: Forstår det heller ikke helt, men har sågar haft skiltet pillet af for at se om der var noget men nej, ikke så meget som en lille stopskrue uden funktion. Fik Brugermanual med så prøver lige at scanne lubrication delen ind senere.

Spændetang: Det ser meget fornuftigt ud men mit fræsebehov er pt begrænses så indtil drejebænk er i hus så jeg ved hvad jeg har at gøre med må jeg hellere nøjes med en ret kraftig borepatron med nøgle hvilket virkede okey hvis bare patron blev banket godt op da ideen blev afprøvet på den gamle bænkboremaskine  der er konus i begge, lille i bænk og almindelig i søjle (tror det er 1 & 2).

Fræseslæde: ja har set og tænkt på det men igen er mine fræseopgaver meget hobby relatere og vil nok kunne klare 99% med sådan en 12mm fræser der er rillet hvilket jeg håber søjle med et ordenligt krydsbord vil kunne klare.

Drejebænk: Tror lige jeg missede den rigtige
Her er mine opgaver osse ren hobby, det største jeg har drejet længe er ø70 indsatser til sengeben så jeg kunne skure hjul under og tror godt jeg kunne klare mig med måske 350mm længde så såvidt jeg har kunne forstår opfylder næsten alle bænke de krav.
Men jeg vil ikke skulle flytte på kilremme hele tiden, motor må meget gerne kunne og nappe en ½ mm af ad gangen + skære M16 og skulle gerne kunne bruge "almindelige" prof platter da de er billigst for mig

Har kigget på Emco'en, betyder pinolhøjde på 90mm i prakcis bare at man max kan dreje 180mm emner eller hvad begrænsninger sætter det.
Har den motor power nok til at tage en ordenlig strimmel ½mm og skære f.eks. M16

½ mm spån tror jeg nu de fleste drejebænke ville kunne klare...
Med hensyn til platter, så vælg dem ikke med en næseradius over 0,4 mm
Ja hvis pinolhøjden et 90mm kan den teoretisk tage ø 180mm, men sving over bro, er hvor store emner den kan tage hvis det skal kunne køres med pinol. (så skal emnet kunne køre rundt over selve slæden)
Hvis ellers drejebænken kan komme ned på 100 o/m og derunder, burde det ikke volde problemer at skære et M16 med tap eller bak.

Men hvis man forventer drejning i den her stil, skal man nok ikke købe en minni drejebænk.
Det er jo også drejning i den stil, moderne platter er optimeret til, og derfor ikke altid optimale til hobby brug...

http://www.youtube.com/watch?v=flf1rWJYTcw

Den sidste drejebænk du linker til, mangler jo både fortsætterslæde, og skala til tværslæde.
Men hvis man kan undvære fortsætterslæden, skal man jo bare have lavet en skala til tværslæden.
Jeg har et delehoved, og har lavet flere skalaere, bla denne her til min Boxford, som ikke havde en længdeskala som standart.

mvh jens
Har du set denne http://www.lav-det-selv.dk/Forum/af.../afv/topic den er godt lidt større end dem du selv har nævnt

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Nogen der kan tyde om der skal olie på gearkasse ud fra det her ?

Lubrication

The precision pure spindie - grease No. 2 is used for gear-box and spindle lubrication.
The grease skould be replaced once a year.
Add lubrication oil No.30 to the spindle-box and the up and down handle of supporting block every shift.
Reference Figurgi 7 for the location of lubrication.
----------------------------------------------------------------------------------------------

Næseradius: Pas og hvad gør det ?
Skal lige siges jeg er udlært smed og kun har den selvlærte forstand på dreje som jeg har fået ved at tage maskinarbejdernes emner ud og lave fusk i pauserne  

Sidste drejebænk: Længdeskala, det var jo lige det jeg havde læst du havde je_ns (super flot den du har lavet der).
Tænkte jeg måske kunne klare mig med at sætte en diagonal platte i og tage en cm af gange på må og få, bestemt ikke optimalt men et okey kompromi for en ellers éner bænk til prisen.

Hvad siger i til denne

FWM: nej den har jeg ikke set men bliver ikke meget klogere at navnet

Med næseradiusen mener jeg at hvis du vælger platter med for stor næseradius, vil en lille drejebænk være for ustabil, og vil rufle, altsår overfladen bliver dårlig.

Den sidste drejebænk du linker til, er jo en ældre sag, den ser ud til at have glidelejer som hovedspindlen, det er ikke det bedste, bla kan der nemt være slør, og typisk vil de ikke holde til at køre ret stærkt.
Men hvis du har plads til sådan en stor drejebænk, er der jo mange muligheder, vær lige opmærksom på om dine sikringer er store nok til at trække den...

mvh jens
Annonce
Nå på den lumske, sikke mange ting der er at holde styr på

Den er lige i overkant men hvis den var super måtte andre ting jo vige
Har dog kun 400V x 16amp i værksted så det kunne godt blive et problem.
Og har heller ikke brug for flere ting der går i stykker, så hellere gå på kompromi med størrelsen.
Du kan se en Vesuv Royal her

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

FWM:   Den kunne vist godt bruges, holder lige øje med pris/billeder i tråden

je_ns:   Har lige snakket med min netbank og den mener ikke vi skal have den fine Harrison
Budgettet er ret flydende men tror det ligger mellem 2k for en kompromibænk til 6k for et fund.

Smider nok et lille bud på Emcoén alligevel.
Måske osse 2k for denne.
Lidt som prøvebænk for ligesom at få en bedre ide om hvad der er vigtigt for mig og hvad jeg har brug for.

Hej
Billederne af den gamle grønne drejebænk ligner til forveksling en maskine fra Danish Machine Company i Aarhus. Jeg vil skyde på maskinen er fra slutningen af 1920´erne. I begyndelsen af 1930´er blev maskinerne navngivet HURON og blev fremstillet med en rigtig gearkasse. Forøvrigt nogle særdeles gode og solide maskiner. I 1974 lavede jeg svendestykke på en HURON fra 1939 til veludført. Og maskinen havde endda gjort krigen med som granatbænk i Tyskland.
God fornøjelse med jagten. Har selv en kineserbænk fra Lupin ( det er en Quantum, farven har bare en anden lyd ) den er jeg særdeles tilfreds med.
Mvh Finn
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også