Behandling af hanebånd

Efter godt 1½ år pause på 1.salen skete der sku lidt i dag, vi besluttede at komme igang med at få malet det sidste så det kan lægges gulv, og undertegnet kan få taget sig sammen til at lave trappen til 1.salen.

Har dog ikke lavet en trappe i godt 10 år, så jeg komme nok til at klø mig lidt i nakken når jeg går igang....

Hanebåndene på 1.salen fik jeg skåret i Douglas på savværket hvor jeg stod i lære, og de har sidde ubehandlet på 1.salen lige siden, satte en af lærlingene til lige at overflade slibe dem i dag med giraffen, og er sku kommet i tvivl om det jeg skal nøjes med at give dem olie, og derfor fremhæve træet, eller om jeg skal give dem lidt lysere olie og derved dæmpe dem lidt.

Hvad ville i gøre ?

Give dem rå olie og derved give dem mere liv og mere markeret i træet.

Eller give dem noget hvis pigmenteret og derved dæmpe dem lidt... ?





Efter godt 1½ år pause på 1.salen skete der sku... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu var mit forslag også mere ment som led, nedrig og ondskabsfuldt drilleri!
Jeg forestillede mig ikke, at du som tømrer ville tåle en ståltrappe inden for dine døre!

Med venlig hilsen
ktm

 

Væggene skal være hvide, og gulvene bliver 3stavs parket hvidepigmenteret ASK så tænkte også på at give hanebåndene denne tur, men det vil gøre dem mindre synlige i forhold til hvis de fik en gang olie.


Pas på det ikke bliver for "ferskt", så meget hvidt kan komme til at skære i øjnene (i det mindste i mine), men det overordnede indtryk kan naturligvis "justeres" med de møbler der kommer ind i rummet.


 

Skrevet af ktm på 12 feb 2010 17:21
Nu var mit forslag også mere ment som led, nedrig og ondskabsfuldt drilleri!
Jeg forestillede mig ikke, at du som tømrer ville tåle en ståltrappe inden for dine døre!
Jo da, så længe det kun er vangen der er stål, også der bliver påsat massive trin i træ.

Men kan lave en utrolig spinkel konstruktion i stål, og det kan faktisk se rigtigt godt ud med de svævende trin...
Skrevet af Hideout på 12 feb 2010 17:30


Pas på det ikke bliver for "ferskt", så meget hvidt kan komme til at skære i øjnene (i det mindste i mine), men det overordnede indtryk kan naturligvis "justeres" med de møbler der kommer ind i rummet.

Helt enig, der skal være nogle møber osv. der skal bruge dette kliniske hvide skær, og hanebåndene i en mere mørkere udgave ville nok hjælpe lidt med at bryde dette.
Skrevet af Koludabyg på 11 feb 2010 23:30
Kæresten ville faktisk bare male dem hvide, hvilket jeg har nægtet...
---------------------------------------------------------------------------
hmmm hun burde have klaps i måsen med en våd Berlinger !!

well bliver væggene total hvide ??  i så fald kan kontrasten måske blive for voldsom, og en hvid pigment vil bløde op på sagen.

bliver væggene dæmpet lidt, så er den rå olie måske nice !!

men helt sikkert skal kæresten ikke have ordret ser jeg !! sådan nogle flotte bjælker skal stå så man kan så spillet i dem !!!



Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Annonce
Væggene er ikke kridthvide, men bliver malet en brækket hvid som er tonet over i lidt grå/brun nuanceret.

Tror de får en gang olie, så træet lige får sin glæd igen.

Det var da en fed 1 sal, den ligner temmelig meget vores, der var lige før jeg fik kaffen i den gale hals. Du må jo være en dyktig håndværker. Vores hanebåne har 100 års naturlig patina, og det fremhæver vi med sæbespåner, det er helt forbudt i vores verden at give men maling, men det gør vores unger nok om 30 år
Godt for øjet
 hilsen Bruno

Ja, der er sku mange ligheder, både på vinkel og sammen bygningen, det kan du bedre se når der kommer flere billeder.

Utroligt flot stolværk, og rigtigt flot udnyttet.

Det er noget der glæder en tømrers hjerte at se nogen sætter pris på disse tagkonstruktioner....
Rå linolie - ingen tvivl om det. Ønsker I et lidt lysere udtryk efter at de har taget olien til sig, ville jeg tilsætte en lille smule titan hvid, det var såmænd det hele.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Har også indkøbt linolie til hanebåndene, jeg vil sikkert ærge mig senere hvis jeg smører dem med lak eller andet der tager spillet / gløden fra det rå træ.

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også