Problemer med fyret i min andelsforening.

Hej alle!

Håber at der findes en klog sjæl herinde, som muligvis kan hjælpe med at løse mit enorme problem.

Jeg købte en andelslejlighed (stueetage) her for et par år siden. Da det blev vinter i 2009 begyndte rørene og fyret (som viste sig at beligge sig PRÆCIST under min lejlighed) at larme ekstremt meget. Fyret banker op i min lejlighed så hele mit gulv vibrerer voldsomt. Desuden støjer rørene i varmeapparaterne latterligt meget samtidig Det er rent ud sagt et helvede at skulle gå i seng og forsøge at sove hver aften.

Jeg har talt med både vors VVS-firma samt vores interne bestyrelse i andelsforeningen. VVS-firmaet virker rent ud sagt meget amatøragtigt og kan slet ikke lure problemet. De har forsøgt at skifte pumpen ud i fyret, men det hjalp overhovedet ikke. Bestyrelsen forsøget så vidt muligt at hjælpe mig med problemet, men da de har lige så meget mangel på eksperise som mig, kommer vi ikke rigtig nogen vejen.

Så ville høre om I ikke havde nogle gode forslag til hvordan man kommer det her problem til livs? Det går virkelig meget ud over min hverdag og jeg går og er konstant træt..

Håber jeg kan få nogle gode replys herinde!!

På forhånd tak!
Alexander
Hej alle! Håber at der findes en klog sjæl... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er helt uakseptabelt, og det skal du have hjælp til, det er slet ikke noget du selv kan gøre noget ved over for de Herre.
Lov mig at du straks i morgen kontakter lejernes lands forening tlf. 33860910, de vil kunne rådgive dig måske vil de endda kunne gå ind i sagen. Du skal melde dig ind for at få hjælpen, men kontigentet er pebbernødder i forhold til det du er udsat for. Og så vidt mig bekendt går de straks igang når du er meldt ind.
Nu ved jeg ikke hvorlænge du har boet i lejligheden er det mindre end et år, kan du sandsynligvis forlange at handelen går tilbage, for du er da blevet taget i røven så det virkelig basker.
Jeg tror ikke at LLO vil være det rette forum, da de, som navnet antyder, hjælper lejere af boligere.
Ved købet af en andel i den virksomhed (andelsboligforeningen), der er oprettet med det formål at opføre og drive en ejendom og som udbytte at give de enkelte ejere en boligret, så står du nærmere som en modpart til LLO.

Det du må se i øjnene er, at alle beboerne i fællesskab driver en forretning og den er du en del af, så det er på generalforsamlingen, at du skal fremkomme med dine forslag til en ændring af opvarmningsformen i ejendommen.
Bestyrelsen er jo blot en del af beboerne, så de har generelt ingen sagkundskab og udfører normalt deres arbejde for virksomheden på frivillig og ulønnet basis. Du må ikke glemme, at køb af en andelsbolig betyder, at du indgår i en virksomhed sammen med de øvrige andelshavere og at denne virksomhed skal løbe rundt, dvs. indtægter og udgifter skal passe sammen.

Du må jo have været til i hvert fald en generalforsamling, og det ser da også ud til, at bestyrelsen forsøger på at afhjælpe problemet.

Det jeg ville foreslå dig er, at du på eget initiativ forsøger på at få opstillet en plan for, hvorledes fyret kan udskiftes, herunder også en økonomisk plan, der oplister, hvad hver anpartshaver overslagsmæssigt skal betale for en ændring. Dette kan du så forelægge på næste generalforsamling, og så håbe på, at der nedsættes en gruppe, der kan gå videre med arbejdet og fremkomme med et endeligt forslag på næste generalforsamling.

Prøv om du ikke kan lade være med at ærgre dig for meget over problemet og så tænke på, at det for de fleste er muligt at falde i søvn i et tog eller andre støjfyldte omgivelser.
Beklager, men jeg er dybt uenig i det du skriver. Det er meget muligt, at det er et frivilligt arbejde, men hvis man ikke vil gøre en indsats, så melder man sig bare ikke til at blive medlem af en bestyrelse. Så simpelt er det.

 Også bare at du opfordrer mig til at "finde mig i det", viser bare hvor lidt forståelse du har for omfanget af problemet. Jeg ville gerne se dig eller hvilken som helst andent "finde sig i det". Så tak, men ellers tak.
Du er da helt galt på den efry, manden har købt et andelsbevis for at kunne leje en bolig i et selskab hvis eneste formål er at tjene penge på at udleje boliger.
Det ville svare til at du købte aktier (andele) i eks. AP møller og samtidig skulle arbejde for at få et udbytte af aktierne.
Annonce
AlexanderRode:
Du skriver jo selv, at bestyrelsen prøver at hjælpe. Når de ikke kan komme videre, og du stadig ikke er tilfreds, må du da selv forsøge at komme med i bestyrelsen og få gjort noget ved problemet. Det er da betydeligt lettere, hvis man sidder i bestyrelsen, end hvis man står udenfor.

Skal man hjælpe dig videre må du vist nok beskrive det fyr nærmere. Hvor stort er det (antal lejligheder)? Er det f. eks. gas eller olie? Hvor gammelt er det?

Du giver ikke mange muligheder for at komme med rent tekniske forslag til forbedringer.

Håndbværkeren:
Andelsboligforeninger er altså ikke noget anonymt selskab, der skal tjene penge. Hvem skulle i øvrigt have den fortjeneste? Ejerne af selskabet er jo netop andelshaverne.

Hvis jeg ønskede ændringer af AP Møller's forretning, så ville jeg da møde op på generalforsamlingen med et forslag, og forsøge at få det vedtaget.
Jeg er da ret sikker på at Alexander har forsøgt sig på alle måder at råbe bestyrelsen op, det fremgår da tydeligt i tidligere svar, desuden han han også fortalt at det er en af de gamle dampbårne anlæg der står under hans lejlighed, så mon ikke det er et oliedrevet fyr. 
Nu ved jeg ikke hvilken boligform du har, men jeg ved at mange gamle andelsboliger er noget værre gammelt lort som ejeren nok da det blev muligt omsatte til andelsboliger. Det var der mange sager om bla. i Kjøvenhavnstrup. En smart måde at lade sanerings modne ejendomme overgå til andele, så ejeren fik ryggen fri og skød sorteper videre til de tidligere lejere. Det er vel omkring 20 år siden den lov trådte i kraft, så der har nok været en del udskiftning af "andelslejere"
Menesker hvis Psyhke er kørt i sænk, er ikke de rette at fortælle at nu skal de bare tage sig sammen og det er deres egen fejl.
Men det skal man have prøvet for at forstå !!!
Jeg mener at vide, at Kbh. Kommune forsyner ejendomme med damp som opvarmning, og ikke som mere traditionelt med varmt vand.
Et sådant anlæg er ikke noget GDS projekt at pusle med.
Måske en klage til forsyningsselskabet kunne være en vej frem.
Måske du skulle optage en lydfil, og sende den til forsyningsselskabet og bestyrelsen, så de kan høre, hvor slemt det er. Jeg ville nok også blive vanvittig af sådan noget. Prøv, hvis du laver en lydfil, at lægge den ind her, så vi kan høre om den dur.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det ser ud som om KTM er ved at bringe lidt fornuft ind i debatten, som jeg har forstået på det tidligere, er det dampbåren fjernvarme. Som jeg tidligere skrev må det forventes at de fleste dampcentraler inden for en overskuelig fremtid skal konverteres til vandbåren fjernvarme. Hvilket betyder at der ikke er nogen der investere rmere i dampcentraler end det der lige akkurat skal til for at holde dem igang. En holdning du formentlig også ville dele hvis du selv sad på pengepungen og boede et hvert andet sted end over varmecentralen.

Har du prøvet som jeg foreslog tidlige at tage kontakt til KE for at høre om de havde nogle bud på de tekniske årsager til dampslagne ? Det kunne jo være at løsningen var banal og billig, men at driftpersonalet og bestyrelse i ejendommen ikke var klar over mulighederne.

Man kunne jo også forestille sig at leverandøren havde nogle krav til driften af dampcentraler, hvor netop det du oplever må betragtes som ufungeren. Dampanlæg der ikke bliver drevet og vedlige holdt efter foreskrifterne er ikke ufarlige at være i nærheden af når det rigtig går løs. Så det kunne jo være at leverandøren gad kigge på anlægget i egen interresse.

Allan
Hey folks.

Fyret blev faktisk så galt, at det begyndte at gå ud over alle i andelsforeningen (de kunne måske høre en brøkdel af jeg kunne..). Også kan jeg lige love for at bestyrelsen fik fingeren ud. Søndag aften tilkaldte de en VVS-mand (vidstnok ikke fra vores sædvanlige VVS-firma), som kiggede på det og biksede lidt med det. Det bankede ikke hele natten og de ville komme dagen efter og skifte nogle dele ud. Til gengæld vibrerede hele lejligheden konstant og det var mindst ligeså irriterende som den banken der var. Det er ikke rigtig noget man kan mærke hvis man bare går rundt i lejligheden, men når man skal ligge ned og sove er det pisseirriterende. Nu vil jeg lige vente til i morgen og se om man kan mærke forskel, når de har udskiftet de dele.

Jeg har stadig skrevet alle de råd ned I har givet mig, på et tekstdokument, og hvis det bare så meget som banker een gang igen, så følger jeg op på det.

Men hvis der er nogle der har et forslag til hvad den vibration kunne skyldes må I gerne sige til...

Så forhåbentlig er det her helvede overstået, nu skal jeg bare have styr på den larm fra rørene. Det er næste et ligeså stort helvede. Men det tror jeg måske kan fixes nemmere end den banken??

Tusind tusind tusind tak for alle jeres svar indtil. Jeg har forwardet det meste af det til bestyrelsen og de har taget det til betragtning også. Så vi har altid noget at gå efter, hvis problemet skulle vende tilbage..
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis