Defekt ekspansionbeholder?

Hej forum!

Vores naturgasfyr har igennem et stykke tid tabt trykket langsomt, men nu går det pludseligt hurtigere, og jeg må fylde vand på ca. hver anden dag. Ikke så meget, bare 4-5 sekunder.

Hvis jeg fylder til ca. 1 bar, så begynder trykket at stige når fyret kører, og til sidst smider den vandet ud af overløbsventilen.

Og hvis trykket kommer FOR langt ned, så lyder fyret temmelig underligt, som om der er bølgeskvulp derinde.

Det lyder da som ekspansionsbeholden ikke? Men er der andre måder at tjekke det på for en lægmand uden måleudstyr?

Hvis det nu er ekspansionsbeholderen, så har jeg nogle spørgsmål:

1.
Vi fik skiftet ekspansionsbeholder for ca. 4 år siden, og det er lidt surt at den ikke holdt længere. Er det normalt, eller har de puttet noget skrammel i?

2.
Jeg har flere gang hørt om folk som har fået pustet beholderen op. Er det en brugbar løsning, og hvordan gør man? (Er det det man kalder fortrykket?)

3.
Sidst vi skiftet kostede det 4-5000 kr, hvilket jeg synes er meget når beholderen koster under 1500 kroner. Det tager jo ikke ret lang tid. Lyder den pris rimelig, eller blev vi taget ved næsen? Jeg mener oven i købet af vores serviceabonnement dækker timelønnen.

4.
Endelig, kan og må man selv skifte ekspansionbeholderen?

På forhånd tak for svar!

Martin
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ekspansionsbeholderen har en gummimembran i midten. Vand på den ene side og luft på den anden side.
Meningen er, at når vandet udvider sig ved opvarmning kan det få lov at trykke på gummimembranen, så luften i den anden halvdel trykkes sammen. Luftarter kan trykkes sammen, væske kan ikke.
Din gummimembran er nok utæt, så der er vand på begge sider.
En oppumpning kan kun hjælpe, hvis gummimembranen stadig er tæt, men luften er sivet ud af beholderen.
Ellers hedder det en ny beholder.
Ekspansionsbeholderen har en ventil til oppumpning. Den er ligesom en ventil på et bildæk.
Prøv at holde en spand/gulvklud under og tryk stiften i ventilen ind. Hvis der bliver ved at løbe vand ud, er gummimembranen defekt.
Desværre er ekspansionsbeholderen monteret bag fyret som derfor skal afmonteres for at få adgang. Det tør jeg ikke selv rode med.

Vi overvejer om det er tid at få skiftet fyret. Det er 20 år gammelt. Men jeg har et spørgsmål: Er det normalt at ekspansionsbeholderen kun holder omkring 4 år? Eller sagt på en anden måde, hvis vi får et nyt fyr, er det så også en udgift vi må påregne med få års mellemrum?

I så fald er det jo ikke i sig selv et argument for at skiftet fyret. På den anden side er det jo smartest at skifte fyret før en foranstående reparation - sidst kostede det os 4000 kr at få skiftet ekspansionsbeholderen.
Med en 20 år gl. anlæg ligger det højrebenet at realisere store driftsbesparelser ved udskiftning. Det kan du regne på hvis du kender anlæggets virkningsgrad.

En trykekspansionsbeholder bør i gns. leve lige så længe som anlægget. Vi har en der er 14 år gammel - hvor der aldrig skal fyldes vand på anlægget fordi det virker og er tæt.

Hvis du har en serviceaftale bør du læse den grundigt igennem for at se hvad den dækker så du ikke kommer til at betale to gange for den samme ydelse. Se f.eks. dette eks.:

http://www.energianke.dk/index.php?...34694cc82b
Betingelserne for serviceaftalen står her: http://www.lygas.dk/?id=15818

Jeg hæfter mig især ved:

Serviceabonnementerne dækker ikke for udkald, såfremt disse skyldes:

Udskiftning af varmeveksler/ kedelblok med vandindhold større end 5 liter, åben ekspansionsbeholder og brugsvandspumpe.


Hvis vores sidder monteret omme bag fyret, er det vel ikke en åben ekspansionsbeholder? Eller mener de noget andet?
Annonce
Nej - en åben ekspansionsbeholder sidder som regel som det højeste sted på anlægget.

En lukket er meget ofte rød og har form som en stor tyk ost. Ved gasfyr kan den være en del af fyret hvorfor den ofte er omfattet af serviceaftalen.

http://images.google.dk/images?um=1...q=&start=0
Vi havde for nylig det årlige serviceeftersyn på fyret, og han mente ikke at det var nødvendigt at skifte ekspansionsbeholderen. Han pumpede den i stedet. Den har imidlertid på nogle få uger tabt pusten igen, men nu ved jeg hvor påfyldningsventilen sidder, så jeg har selv pumpet den igen.

Da vi ikke har besluttet hvilket fyr vi skal have, eller om det evt. skal være et pillefyr, vil jeg lige se tiden an og pumpe beholderen op når den om et par uger trænger igen.

Men jeg har et par spørgsmål I måske kan hjælpe mig med:

1.
Inden længe stopper fyringssæsonen, og vi skal så kun bruge fyret til varmt vand. Bruges ekspansionsbeholdren også til det varme vand, eller kan den godt stå trykløs når man sætter fyret på sommertilstand? I så fald vil det jo give os sommeren til at overveje sagen i.

2.
Jeg ved godt at man ved hyppig påfyldning af vand lukker ilt ind i det lukkede system og derved øger risikoen for korrosion på rør og radiatorer. Men hvor meget betyder det i praksis? Fx en daglig påfyldning i en måned - er det et STORT problem eller bare "mindre godt" ???

På forhånd tak.
1. ja

2. Hvis du dagligt fylder vand på systemet, må der sive en tilsvarende mængde ud et eller andet sted. Du bør finde denne utæthed, da den ikke har noget med expansionsbeholderen at gøre (med mindre det er den, der er utæt).
Hej efry

Jeg var lidt usmart at stille to spørgsmål under pkt.1 så jeg ved ikke helt hvad du svarer ja til! Svarer du ja til at fyret godt kan stå trykløs i sommertilstand, dvs. at ekspansionsbeholder ikke bruges?

Hvad angår det andet, så fylder vi kun vand på når trykket er "feset" af ekspansionbeholderen, og der løber da vand ud af overtryksventilen fordi trykker stiget i systemet. Jeg tror derfor ikke at selve rørsystemet er utæt.
Det er så, ja den bruger ekspansionsbeholder når den kører, både sommer og vinter, det er jo lidt plads til vandet at give sig i, det udvider sig jo når det bliver varmet op
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis