Defekt ekspansionbeholder?

Hej forum!

Vores naturgasfyr har igennem et stykke tid tabt trykket langsomt, men nu går det pludseligt hurtigere, og jeg må fylde vand på ca. hver anden dag. Ikke så meget, bare 4-5 sekunder.

Hvis jeg fylder til ca. 1 bar, så begynder trykket at stige når fyret kører, og til sidst smider den vandet ud af overløbsventilen.

Og hvis trykket kommer FOR langt ned, så lyder fyret temmelig underligt, som om der er bølgeskvulp derinde.

Det lyder da som ekspansionsbeholden ikke? Men er der andre måder at tjekke det på for en lægmand uden måleudstyr?

Hvis det nu er ekspansionsbeholderen, så har jeg nogle spørgsmål:

1.
Vi fik skiftet ekspansionsbeholder for ca. 4 år siden, og det er lidt surt at den ikke holdt længere. Er det normalt, eller har de puttet noget skrammel i?

2.
Jeg har flere gang hørt om folk som har fået pustet beholderen op. Er det en brugbar løsning, og hvordan gør man? (Er det det man kalder fortrykket?)

3.
Sidst vi skiftet kostede det 4-5000 kr, hvilket jeg synes er meget når beholderen koster under 1500 kroner. Det tager jo ikke ret lang tid. Lyder den pris rimelig, eller blev vi taget ved næsen? Jeg mener oven i købet af vores serviceabonnement dækker timelønnen.

4.
Endelig, kan og må man selv skifte ekspansionbeholderen?

På forhånd tak for svar!

Martin
Hej forum! Vores naturgasfyr har igennem et... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at holde en spand/gulvklud under og tryk stiften i ventilen ind. Hvis der bliver ved at løbe vand ud, er gummimembranen defekt.


Rettelse
Hvis der overhovedet kommer vand ud er den defekt
Bare lige så vi har det på det rene ik
Skrevet af efry på 25 mar 2010 22:21
1. ja

2. Hvis du dagligt fylder vand på systemet, må der sive en tilsvarende mængde ud et eller andet sted. Du bør finde denne utæthed, da den ikke har noget med expansionsbeholderen at gøre (med mindre det er den, der er utæt).

Der forholder sig således at med tryk ekspantion skal der være en sikkerhedsventil, er trykbeholderen faldet sammen iden i så vil vandet jo stadigt udvide sig og ved 2,5 bar vil sikkerhedsventilen stille begynde at lukke vand ud (kan sive meget langsom) når så anlægstemperaturen falder igen vil trykket derfor også falde , denne situation er meget typisk og mange folk tror at deres anlæg er utæt, hvor det bare er en defekt ekspantionsbeholder.
Mvh
Dennis
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis