Egen sikringsgruppe i køkkenet og nedsikring fra 16A til 13A

Hej med jer

Jeg havde en diskussion forleden med vores elinstallatør forud for vores kommende køkkenrenovering i vores lejlighed. Vi blev ikke enige, og nu vil jeg meget gerne have jeres mening.

Til køkkenet er der pt. trukket ét 5*2,5 kabel sikret med 16A samt ét 3*1,5 kabel sikret med 13A. Vores installatør vil meget gerne trække yderligere to 3*1,5 kabel således, at ovnen får egen gruppe, køl/frys får egen gruppe, stikkontakter får egen gruppe og lys får egen gruppe.

Det lyder fornuftigt. Problemet er bare, at det er sindsygt besværligt at trække nye kabler gennem en gammel lejlighed uden at ødelægge stuk, paneler m.m.

Jeg foreslog derfor, at vi opsætter en diskret, lille sikringsgruppe i køkkenet som forsynes med kablet på 5*2,5 og 16A. Fra denne gruppe kan vi forsyne henholdsvis ovn, køl/frys og stikkontakter med hver deres 13A sikring. Det er rigeligt, da vi bruger gasblus og ikke kogeplader.

Men min installatør siger, at det er ulovligt at sikre ned fra 16A til 13A på denne måde. Det forstår jeg ikke. Er det korrekt? Og i givet fald hvorfor?

Håber at I kan hjælpe.

Mvh
Thomas


Thomas

Hej med jer Jeg havde en diskussion forleden med... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er flere spændende ting og råd her

Når du renoverer køkkenet skal du søger for at de disponible stikkontakter fordeles på to forskellige grupper. Hvis du har en særlig gruppe for fastmonteret brugsganstande så som køleskab eller microbølgeovn tæller grupperne ikke med i de to. Ligeledes tæller stikkontakterne for de faste brugsgenstande heller ikke med i antallet af stikkontakter i rummet.

Hvis man har 3 grupper der hver er belastet med 13A (symetrisk belastning) og man samler nullen for alle belastningerne er strømmen i nul-lederen 0A da strømmen fordeler sig i de enkelte faseledere. Reelt kan man undvære nul-lederen hvis man er sikker på at belastningen er helt symetrisk (f.eks. ved en motor)

Der er pt. et stk. 5G2,5 kabel med 16A og et stk. 3G1,5 med 13A. Det vil elektrikkeren udvide med yderligere to stk. 3G1,5 kabler. Rent lovgivningsmæssigt skal der trækkes minimum et stk. 3G1,5 kabel ud til køkkenet da kraftgruppen ikke tæller med i antallet af grupper da den forsyner en fast brugsgenstand og en 3-faset gruppe tæller for en gruppe selvom den fordeles som 230V installation ude i køkkenet. Som alternertiv kan man fjerne den 3-faset gruppe og opsætte to stk 1-faset 13A eller 16A grupper i stedet hvis din ovn kan nøjes med en en-faset forsyning. Det er lovligt at føre to forskellige grupper i samme kabel. Derved får du en en-faset gruppe for ovnen (16A), en enfaset forsyning for stikkontakter (13A eller 16A hvis de er godkendt for 16A) og en en-faset forsyning for stikkontakter, lys (13A)

Det er snart ikke lovligt at forsikre stikkontakter med en større sikring end de er mærket med. Har man gamle stikkontakter ligende i bilen der er mærket med 10A må de ikke sættes efter en 13A gruppe. Reglerne er ændret med virkning her fra 1. juli 2010

http://www.sik.dk/Global/Publikationer/Artikler/Electra/2008/AEndringer-til-Staerkstroemsbekendtgoerelsen-August-2008

Personligt ville jeg ikke anbefale en undertavle i køkkenet med mindre det ikke kan undgås. Du har formentlig en tarifsikring på 25A og du foreslås at sætte en 20A sikring foran undertavlen. Dvs. at du ved kortslutning på kablet mellem hovedtavlen og undertavlen ikke har nogen garenti for at det er din 20A sikring der springer. Ligeledes skal du have en ny hovedtavle da den ændres til at leverer en større strøm og derved skal CE-mærkes og leve op til de krav der er for tavler i dag. (dette skal også ske hvis du udvidere med flere grupper)
Tror helt også jeg ville vælge Gizmo159´s løsning. tag den 3f gruppe16 a og lav den om til eventuelt 2-3 grupper. forlæng eventuelt kablet med krymp og predsmuffer (fungerer som et kabel uden brud) før denne hen til eventuelt vaskeskabet der er det nemt at komme til og skriv der på dåsen " denne dåse indenholder strøm fra 2 grupper fx gruppe 1-2) DET SKAL MÆRKES at den indenholder flere! så du ude over alle problemer.
men gismo159 mener at sb foreskriver at mindre udvidelser ikke skal ny beregnes med varmetal mm. for det en ombygning ikke udvidelse det jo samme forbrug eller vel egentligt mindre da der nu ikke er 3*16 men kun 2*13+1*16? ellers koster en boligtavle ingenting nu om dage. hager laver dem forbundet med beregning og det hele for ca. 2000
Jeg tror at i er på galt spor for en 4 pol gruppe er ikke at betragte som 3 grupper det er kun en gruppe og må ikke tages for at være 3 grupper det skal være 3 2 pol grupper. bog det med at strømmen i nul lederen den kan godt være højre på grund af alle de strømforsyninger vi har til vores udstyr de lægger alle sammen en strøm ud på nul lederen så i et kontor hus kan nul lederen godt være væslig større en en fase leder.
@ Melsoft: siden hvornår har man ikke måtte bruge en 4-pol grp. afb. til tre forskellige faser, som bruges til noget forskelligt?
Er det kun i bolig, eller gælder det også industri?


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
næstformand tror du misforstår, det er ved fx køkken hvor det skal være forsynes fra 2 grupper der mener melsoft at man ikke kan bruge den 4-p gruppe og det jo også rigtigt nok. den gælder for en gruppe
Annonce
Skrevet af melsoft på 21 apr 2010 06:24
Jeg tror at i er på galt spor for en 4 pol gruppe er ikke at betragte som 3 grupper det er kun en gruppe og må ikke tages for at være 3 grupper det skal være 3 2 pol grupper. bog det med at strømmen i nul lederen den kan godt være højre på grund af alle de strømforsyninger vi har til vores udstyr de lægger alle sammen en strøm ud på nul lederen så i et kontor hus kan nul lederen godt være væslig større en en fase leder.

Hej
Du er galt afmarcheret. Man skal ikke lægge nulstrømmene sammen da de udfaser hinanden.
laver du det nummer med en 4 polet og du belaster alle 3 faser med 10A har du 0A i nul ledningen.
belaster du kun 2 af faserne med 10A har du ikke engang 10A i nul lederen. Det er grundet at faserne ligger forskelligt.

Jacob
Hej Jacob det jeg mente ang. nul lederen er at ved De 3. harmoniske strømme har til et hvert tidspunkt samme fasevinkel og dermed retning i de tre faser. Der kan derfor kun løbe 3. harmoniske strømme, hvis strømmene har en nulleder som returvej. Den 3. harmoniske strøm i nullederen vil være summen af de 3. harmoniske strømme i faselederne. Det samme er tilfældet for den 9., 15. og 21. harmoniske. Strømmene benævnes nulstrømme.
Det er da et teoretisk problem. i industri ja. men her nej.

Jacob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis